Berita Terbaru :

Jom Baca!!!

Followers

Ayyuha al-Syabab


"Sudut yang paling merbahaya sekali dalam sesuatu umat yang sedang membangun-terutama di ketika masih dalam peringkat permulaan kebangkitan ialah lahirnya berbagai corak fikrah dan pegangan, pelbagai seruan, bermacam-macam program, pelbagai langkah dan cara yang bersimpang siur di samping lahirnya begitu banyak orang-orang yang berlagak penganjur dan pemimpin.

Semua itu hanya memecah belahkan tenaga serta mencerai beraikan kekuatan yang sedia ada lalu mengendalakan tercapainya segala matlamat yang dituju.

Menyedari hal inilah maka suatu kajian terhadap segala fikrah tadi serta suatu analisa perbandingan di antaranya merupakan suatu persoalan yang asasi yang mesti dilakukan oleh setiap orang yang benar-benar inginkan reformasi"

-hassan al-banna-

Sunday, January 30, 2011

Pelajar Malaysia Di Kaherah Ambil Inisiatif Sendiri Jaga Keselamatan


Meskipun keadaan beransur reda, para pelajar Malaysia di Kaherah, Mesir mengambil inisiatif sendiri menjaga keselamatan di kawasan kejiranan bagi mengelakkan jenayah jalanan terutamanya kecurian.

Seorang pelajar jurusan perubatan Universiti Kaherah, Muhammad Nasrullah Abdul Kadir, 23, berkata para pelajar dan penduduk tempatan sama-sama berkawal terutama di waktu malam memandangkan tiada lagi polis yang berkawal di jalanan.

"Hanya ada tentera saja (berkawal) lepas rusuhan berakhir Jumaat lepas. Tapi tak di semua kawasan, hanya di tempat-tempat strategik. Maka kami perlu mengambil langkah-langkah keselamatan sendiri," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Beliau berkata perintah berkurung, pemotongan talian telefon serta internet yang dikuatkuasakan kerajaan Mesir sejak Khamis telah mengakibatkan mereka tidak dapat mengetahui situasi sebenar yang berlaku di luar sana.

"Kalau nak tahu apa-apa berita kena tengok televisyen atau radio. Tapi bukan semua pelajar ada televisyen, radio pun sama. Kami bergantung sepenuhnya pada internet. Sampai pagi ni belum ada sambungan. Cuma talian telefon saja telahpulih tengah hari semalam," jelasnya.

Sejak Selasa lepas beberapa demonstrasi jalanan dilaporkan berlaku dibandar-bandar besar Mesir termasuk di Kaherah, Dumyat, Suez, Tanta, Iskandariah dan Mansura bagi mendesak Presiden Hosni Mubarak meletakkan jawatan.

Hampir 100 nyawa terkorban dan lebih 1,000 lagi cedera dalam demonstrasi tersebut. Lebih 1,000 penunjuk perasaan pula telah ditahan polis.

Ketika dihubungi, Muhammad Nasrullah sedang dalam perjalanan ke lapanganterbang bersama-sama seorang rakan untuk menyambut ketibaan seorang kenalanmereka.

"Bayangkan rakan kami tu dah sampai pukul 3 pagi tadi, tapi kami tak boleh keluar. Dalam pukul 9, bila kami rasa keadaan dah agak selamat baru kami keluar," katanya.

Para pelajar di seluruh Mesir kini sedang bercuti selama dua minggu bermula Jumaat lepas sempena musim sejuk.

Berkongsi pengalamannya sewaktu demonstrasi berlangsung, Muhammad Nasrullah berkata pada satu ketika ia berlarutan sehingga terlalu hampir kawasan kediamannya dan rakan-rakan.

"Kami dapat lihat sendiri protes yang dilakukan. Tapi tidak ada seorang pun pelajar Malaysia yang terlibat. Kami hanya melihat dari dalam rumah," katanya yang menetap kira-kira 10 kilometer dari Midan Tahrir, tempat berlakunya demostrasi di Kaherah.

Rakan Muhammad Nasrullah, Natrah Ahmad Kamil, 23, turut berkongsipandangan yang sama mengenai komunikasi terhad akibat pemotongan talian telefondan internet oleh kerajaan Mesir.

Katanya, sejak sebelum berlaku rusuhan lagi pihak Kedutaan Besar Malaysiatelah mengeluarkan pekeliling yang meminta para pelajar tidak meninggalkan kediaman masing-masing.

"Kami langsung tak keluar rumah, jadi tak nampak sangat situasi semasa.Talian telefon pun sekejap ada sekejap tak ada. Nak buat panggilan keluar memang susah, nak hantar khidmat pesanan ringkat (sms) memang tak boleh langsung,"katanya yang juga merupakan Timbalan Presiden II Persatuan Pelajar-Pelajar Perubatan Malaysia-Mesir.

Beliau berkata pada hari pertama perintah berkurung dikuatkuasakan, ia hanyabermula pada pukul 6 petang hingga 7 pagi, namun telah dipanjangkan padahari kedua, iaitu bermula pukul 4 petang hingga 8 malam.

Katanya lagi, pihak kedutaan telah mengingatkan para pelajar agar berkumpul di Malaysian Hall sekiranya berlaku apa-apa kejadian yang tidak diingini.

Sementara itu, usaha menghubungi Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah sejak beberapa jam lepas bagi mendapatkan maklumat rasmi tentang keadaan di sana juga menemui jalan buntu.

Panggilan yang dibuat langsung tidak dijawab, talian sibuk malah adaketikanya talian tidak dapat ditembusi langsung kerana 'tiada dalamperkhidmatan'.

Seorang penuntut dari Universiti Al-Azhar yang enggan namanya disiarkanberkata Persatuan Pelajar Malaysia juga telah mengambil langkah awal sebelumprotes bermula dengan mengarahkan semua penuntut Malaysia agar lebih berhati-hati serta tidak menggalakkan mereka keluar dari kediaman masing-masing.

"Mereka telah menjangkakan keadaan itu (protes) akan berlaku. Jadi kebanyakan penuntut diarahkan agar tinggal beramai-ramai di rumah anak negerimasing-masing," katanya.

Protes yang pertama kali kritikal sejak tujuh tahun beliau di sana,kemungkinan akan menyebabkan kesukaran untuk penuntut Malaysia mendapatkan makanan memandangkan kebanyakan kedai ditutup, katanya.

Beliau berkata keadaan sebenarnya masih lagi terkawal dan kedutaan jugamasih belum lagi membuat apa-apa keputusan yang serius. "Kami di sini masih lagi menunggu tindakan lanjut yang harus diambil, tapi setakat sekarang tiada apa-apa lagi dari kedutaan," katanya yang menetap di Nasr City, kira-kira 15 kilometer dari Midan Tahrir.

Bagaimanapun, Muhammad Nasrullah dan Natrah berkata setakat ini bekalan makanan masih mencukupi kerana mereka telah membuat persediaan awal serta kedai-kedai tidak ditutup sepenuhnya.

"Warga Arab juga sudah mula berebut (mendapatkan bekalan makanan). So far masih mencukupi tapi kalau perintah berkurung dilanjutkan tak tahulah macammana," kata Natrah.

- bernama, Kuala Lumpur, 29 January 2011

Monday, January 17, 2011

Membina Keyakinan Melalui Minda



sumber: www.iluvislam.com

Manusia kebanyakan lahirnya sama, cuma cara didikannya lain.

Cara didikan sewaktu kecil banyak mempengaruhi kehidupan waktu besar.

Ada juga yang lahirnya dianugerahi oleh Allah pengetahuan dan sifat yang luar biasa

Didikan terus daripada tuhan.

Mutakhir ini, ramai orang yang sudah kehilangan keyakinan diri akibat tersalah cara didikan.

Bukan setakat tiada keyakinan diri, malah tiada juga 'common sense'. Terlalu susah untuk hidup bermasyarakat.

[B]Semasa Kecil

Didikan keyakinan diri semasa kecil sangat penting. Ibu bapa perlu sentiasa memberi peluang kepada anak-anak.

Contohnya memberi peluang untuk anak memberi pandangan dan bercakap walaupun suatu perkara itu tidak bernas.

Itu hanya pandangan dan idea.

Ibu bapa juga jangan terlalu cepat melarang akan sesuatu perkara.

Saya kemukan satu contoh kehidupan di sebuah negara di barat.

Mereka melatih anak-anak mereka sentiasa berani mencuba.

Suatu ketika di taman permainan, seorang anak lingkungan tiga tahun sedang cuba memanjat papan gelongsor sambil diperhatikan oleh kedua ibubapanya.

Tindakan itu bagi anak yang berumur tiga tahun adalah bahaya.

Ibubapa tersebut hanya memberitahu kepada anak tersebut bahawa perkara itu bahaya, tetapi tidak sekali-kali melarang.

Budak itu terus mencuba memanjat sehingga berjaya ke atas.

Sikap melatih anak berani mencuba sangat digalakkan. Ini satu sifat positif yang boleh kita ambil dari barat walaupun mereka banyak juga yang negatifnya.

[B]Malu atau Takut? Kedua-duanya berkaitan keyakinan diri.[/B]

Lihat sahaja di IPT mana-mana pun, pelajar-pelajar takut sahaja untuk berjumpa atau menjawab soalan yang diberikan oleh pensyarah dalam kuliah, semua nya kerana takut salah! punca takut salah adalah kerana tiada keyakinan diri.

Ia berlaku dimana-mana sahaja, bukan sahaja di IPT-IPT malah semua tempat. Puncanya semua sama. Tiada keyakinan diri.

Terlalu merisaukan kata orang juga adalah faktor kehilangan keyakinan diri.

Contohnya anda terlalu risaukan kata kawan anda jika anda berpendapat seperti itu dan ini, maka akhirnya anda terus senyap, akhirnya kaku dan beku...

[B]Kelebihan Manusia[/B]

Minda manusia boleh menentukan perilaku manusia melalui imaginasi sebelum berlaku perbuatan.

Contohnya seorang pengerusi sebuah majlis yang di arahkan untuk menceriakan dewan, tentu sahaja dia berimaginasi terlebih dahulu keadaan-keadaan yang bakal berlaku dan bagaimana dia bakal menangkap suasana di dewan itu nanti.

Perkara ini semua berkaitan dengan minda dan keyakinan diri, jika setiap hari minda dilatih dan dibasuh dengan perkataan 'TIDAK BOLEH' maka hasilnya tidak boleh juga.

Demikian juga sebaliknya.

Lihat sahaja sejarah tentera islam yang diketuai oleh sultan Muhammad Al-Fateh yang menawan Constantinople (Istanbul).

Beliau sudah pun terlalu lama berimaginasi untuk menawan kota tersebut, setiap hari dengan diiringi solat dan doa beliau menyusun strategi dan sentiasa berimaginasi tentang semua keadaaan yang bakal berlaku.

Ini yang menjadikan beliau hebat.

Begitu juga beberapa pemimpin yang lain.

[B]Cuba Latih Minda Setiap Hari[/B]

Oleh itu, apa yang anda imaginasikan pastikan ia positif dan seterusnya anda melakukannya di alam nyata.

Minda manusia sangat hebat. Ibarat seluruh cakerawala yang ada di dalam otak.

Kepantasannya juga mengalahkan komputer yang canggih. Cuma untuk mencapai semua itu, ia memerlukan tuan minda yang sentiasa melatih minda supaya sentiasa positif.

Kepada anda juga, jangan terus suka menghukum dan menyalahi orang yang sedang cuba membina keyakinan diri.

Ia tidaklah dibina dalam tempoh yang singkat, malah ia panjang.

Jadi dalam tempoh yang panjang itu mungkin sahaja berlaku pelbagai kesilapan.

Biasalah, ia adalah proses! kalau terus berjaya bukan manusia namanya itu.

Sentiasalah berlapang dada!

Terus menerus melatih, cuba mencari peluang dimana-mana supaya keyakinan diri itu datang secara lansung semasa mencuba.

Jangan takut salah! Orang yang takut salah adalah orang yang susah untuk berjaya.

Maka berhati-hatilah kerana itu lebih baik.

Sunday, January 9, 2011

Mencipta Masa Depan



Memang mudah terlintas maksud turutan perkataan tersebut di dalam minda kita.

Namun adakah ia sama dengan pemikiran orang lain?

Sudah tentu ianya berbeza dan sering bercanggah antara satu sama lain.

Dalam pada itu sebenarnya telah wujud persamaan antara perbezaan pemikiran tadi.

Walau bagaimanapun mungkin anda boleh bersetuju dengan saya sekiranya saya mengatakan maksud yang sebenar bagi perkataan-perkataan tersebut adalah dengan satu perkataan iaitu cita-cita.

Cita-cita membawa maksud harapan dan impian yang cuba direalitikan oleh setiap insan yang bergelar manusia pada masa hadapan.

Ada bermacam cita-cita yang boleh kita impikan.

Doktor, guru, arkitek, usahawan berjaya, kerani, dan banyak lagi pekerjaan yang sering kita impikan.

Namun begitu, ada juga manusia yang bercita-cita sesuatu perkara yang negatif contohnya merompak, melepak, menganggur, menyemak tepi kaki lima, kutu rayau, sekadar berfoya-foya, raja judi, perogol dan sebagainya.

Semua yang disenaraikan ini adalah berkaitan dengan cita-cita makhluk yang bergelar manusia.

Cita-citalah yang mempengaruhi seseorang manusia itu untuk belajar.

Sebagai contoh, seseorang itu mempunyai keinginan untuk menjadi seorang guru.

Walau bagaimanapun, syarat untuk menjadi seorang guru mesti memiliki kelulusan sekurang-kurangnya ijazah sarjana muda. Untuk memiliki ijazah sarjana muda pula kita harus melanjutkan pelajaran ke universiti terlebih dahulu.

Seseorang itu juga perlu menghabiskan pelajarannya di peringkat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) dahulu sebelum dapat melanjutkan pelajaran ke universiti.

Begitulah selanjutnya sejak daripada peringkat tadika lagi.

Sememangnya ada turutan tersebut dalam meniti kehidupan.

Namun, adakah turutan itu terasa kelazatannya? Kelazatan di sini bermaksud sejauh mana kita berusaha menempuh hidup yang diimpikan itu.

Sesungguhnya impian tidak semestinya tercapai.

Namun ia tidak mustahil untuk dicapai.Hanya fikiran yang menentukan keberjayaan kita memperoleh apa yang kita inginkan pada masa depan.

Di dalam liku-liku hidup ini, berusahalah mengikut landasan dan keperluan yang betul.

Bukan sahaja kita akan memperoleh impian yang sekian lama kita simpan, kita juga akan memperoleh kenikmatan dan juga kebahagiaan di dalam hidup ini.

Namun, sebagai manusia sudah pasti ada yang membataskannya.

Pastikan ia mengikut landasan syariat yang betul dan tidak menyeleweng supaya hidup bermasyarakat sentiasa dalam keadaan seimbang dan harmoni senantiasa.

InsyaAllah...

Wednesday, January 5, 2011

…UBAH sekarang, selamatkan Malaysia!!!



1. Mereformasikan insitusi-institusi penting Negara seperti SPR, SPRM, Pejabat Peguam Negara dan PDRM untuk mengembalikan kewibawaan kepada system pentadbiran kerajaan.

2. Memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

3. Mengarahkan Khazanah Berhad, Kumpulan wang simpanan pekerja (KWSP) dan lain-lain badan milik kerajaan yang memilii konsensi lebuhraya untuk menyempurnakan ambil alih asset lebuhraya oleh kerajaan dengan tujuan untuk menghapuskan tol.

4. Merombak struktur subsidi Negara bagi mengurangkan subsidi kepada pihak swasta(seperti subsidi gas sebanyak RM19 billion kepada penjana bebas) dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat.

5. Mengiktiraf peranan dan jasa kakitangan awam dengan mengkaji semula struktur gaji bermula dengan menaikkan imbuhan perguruan sebanyak RM500 sebulan setiap seorang guru sebagai penghargaan guru pendidik bangsa.

6. Menjadikan air sebagai hak rakyat dengan mengembalikan kesemua konsesi pengurusan air yang diuruskan swasta kepada kerajaan.

7. Menyediakan perkhidmatan internet Wi-Fi percuma kepada semua dikawasan Bandar dan separa Bandar.

8. Membatalkan Felda Plantations bagi tujuan membuka ladang-ladang yang kini diuruskanya kepada generasi kedua dan ketiga Felda.

9. Menaikkan royalty minyak kepada Sabah,Sarawak,Terengganu dan Kelantan kepada 20%.

10. Menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyelesaikan kemelut pendatang tanpa izin dan kerakyatan di negeri Sabah.

Tuesday, January 4, 2011

Tuisyen Bahasa Inggeris (TuBI '10)

Assalamualaikum w.b.t

Wakaf Bharu, Kampung Kutan 21 disember 2010: Alhamdulillah pada telah pun berlangsung satu program yang dikendalikan sahabat-sahabat Rakan Mahasiswa Kutan iaitu Tuisyen Bahasa Inggeris dari rumah ke rumah di kampung halaman. Walaupun dengan kekurangan tenaga kerja dan pengerak dikalangan mahasiswa kampung ini namun ia tetap berjalan dengan lancar seperti apa yang telah dirangkakan.



Program Tuisyen Bahasa Inggeris ini telah di kendalikan oleh Johari Bin Awang dan sasaran program program hanyalah pada golongan yang bakal akan memasuki Universiti pada bulan disember ini. Objektif utama program adalah untuk memberikan pendedehan kepada bakal mahasiswa tentang kepentingan bahasa inggeris dan memberikan pendedahan kepada bakal mahasiswa supaya dapat menyesuaikan diri dengan suasana pembelanjaran yang bakal dihadapi kelak.

Sekalung tahniah diucapkan kepada semua yang terlibat dalam menjayakan program ini dan diharapkan program ini dapat diteruskan bagi memastikan visi dan misi sebenar penubuhan Rakan Mahasiswa Kutan dapat dicapai, insyAllah.

Disediakan oleh:

Mohd Rizuwan Bin Yaacob

(Timbalan Presiden Rakan Mahasiswa Kutan)

Saturday, January 1, 2011

Timbalan menteri sokong himpunan pelajar 1.1.11



Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah mengalu-alukan penganjuran Himpunan Mahasiswa Untuk Malaysia yang berlangsung esok dan berharap ia berjaya menjadi pemangkin bagi memperkasakan gerakan mahasiswa negara dalam seluruh spektrum kehidupan termasuk politik.

Saifuddin berkata seruan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang menganggap remaja sebagai 'rakan kongsi' kerajaan dilihat sebagai amat bersesuaian dengan dua keperluan besar dalam gerakan pembangunan mahasiswa.

"Pertama, keperluan untuk memenuhi tiga permintaan asas mahasiswa iaitu: mahasiswa mahu suaranya didengar, mahasiswa mahu peranannya diiktiraf dan mahasiswa mahu isu-isunya ditangani dengan cara yang berorientasikan mahasiswa," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata keperluan menghayati hakikat menjadi keperluan kedua iaitu selain sebagai pemimpin masa depan, mahasiswa yang juga pemimpin hari ini iaitu pemimpin bagi generasi yang lebih muda, juga adalah pemimpin bagi angkatannya dan rakan kepimpinan dengan universiti dan kerajaan.

"Justeru, sudah tiba masanya kita bersama dalam langkah untuk memenuhi kedua-dua keperluan tersebut. Satu daripada kaedahnya ialah dengan melakukan inovasi demokrasi iaitu dengan meningkatkan dan meluaskan penyertaan mahasiswa dalam struktur dan proses membuat keputusan," katanya.

Sehubungan itu, katanya, isu membenarkan mahasiswa terlibat politik adalah relevan sebagaimana yang didukung pelbagai pihak termasuk Majlis Belia Malaysia (MBM), Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM), Konvensyen Majlis Perwakilan Pelajar Institut Pengajian Tinggi 2010 dan Makmal Pemuda Barisan Nasional.

"Di samping itu, kita perlu memulakan diskusi inisiatif-inisiatif inovasi demokrasi yang lain seperti pendaftaran automatik pemilih, menurunkan umur layak mengundi kepada 18 tahun, melantik wakil belia sebagai Senator dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan sebagainya," katanya.

Saifuddin berkata langkah-langkah itu untuk mengisi perjuangan membentuk masyarakat baik yang berteraskan budaya ilmu, tamadun tauhidik, keadilan sosial, kemakmuran ekonomi dan kelestarian alam sekitar.

- Bernama


sumber: malaysiakini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Pakatan Rakyat 2

Popular Posts

Mutiara Kata

"...... makanan semanis dan selazat ini bukan dibuat daripada wang ayah dan ibumu. Kenyangkan perut rakyatmu dengan makanan ini sebelum engkau mengenyangkan perutmu"

Khalifah Umar bin Khatab

Alexa Internet

There was an error in this gadget