Berita Terbaru :

Jom Baca!!!

Followers

Ayyuha al-Syabab


"Sudut yang paling merbahaya sekali dalam sesuatu umat yang sedang membangun-terutama di ketika masih dalam peringkat permulaan kebangkitan ialah lahirnya berbagai corak fikrah dan pegangan, pelbagai seruan, bermacam-macam program, pelbagai langkah dan cara yang bersimpang siur di samping lahirnya begitu banyak orang-orang yang berlagak penganjur dan pemimpin.

Semua itu hanya memecah belahkan tenaga serta mencerai beraikan kekuatan yang sedia ada lalu mengendalakan tercapainya segala matlamat yang dituju.

Menyedari hal inilah maka suatu kajian terhadap segala fikrah tadi serta suatu analisa perbandingan di antaranya merupakan suatu persoalan yang asasi yang mesti dilakukan oleh setiap orang yang benar-benar inginkan reformasi"

-hassan al-banna-

Tuesday, November 29, 2011

KALAU RASA-RASA NAK INSAFKAN DIRI BACALAH CERITA INI.

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi.. jeng!jeng!jeng! .. bunyi.... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.

Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.

Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni... habislah jadi mangsa buaya .

Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu.

Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata.

Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah

Kalau semua nak tahu ...

Si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah.

2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.

Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita..

Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu.

Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia.

Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu.

Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah. ..Sama2 lah kita muhasabah diri msing2 sblum trlambat..

SUMBER

RUMAH PRESIDEN SEBUAH PARTI POLITIK MEMANG MACAM NI KER?

http://4.bp.blogspot.com/-Al1l2zL9GsA/TtLkKvR1i6I/AAAAAAAALPw/TLIYDEZpT9k/s320/rumah+presiden+PAS.JPG


SKR: Itulah rumah Presiden PAS TGAH. Tak payah bandingkan dengan rumah Presiden UMNO bandingkan dengan Ketua Bahagian UMNO dah cukup untuk kita mengetahui mana satu pemimpin yang zuhud.

Monday, November 28, 2011

Cari Kerja Lain..Haha3

SKR: apa lagi nilah peluang utk menunjukan kebangkitan mahasiswa dalam dominasi isu...

Sunday, November 27, 2011

Biar Betul Kerana Minta POLIGAMI, Wanita Ini Bunuh dan Cincang Tubuh Suaminya Sebelum Masak.

Zainab Bibi bersama sepupu lelakinya (kiri) setelah ditahan

SHAH FAISAL - Pihak Polis Pakistan telah menahan seorang wanita yang membunuh suaminya sendiri. Wanita tersebut turut merancang untuk memasak potongan tubuh dari suaminya itu.

Zainab Bibi telah ditahan di Shah Faisal, wilayah yang terletak di salah satu kota besar di Pakistan, Karachi, kerana ingin memasak daging suaminya sendiri. Pihak Polis juga menemukan potongan bahagian tubuh suami Zainab yang ditempatkan di dalam periuk.

"Zainab dan sepupu lelakinya telah membunuh Ahmed Abbas (suami Zainab), dan mencincang anggota tubuhnya. Setelah itu, mereka akan memasak daging suaminya," menurut Ketua Polis Shah Faisal, Nadeem Baig, seperti dilaporkan AFP, Jumaat (25/11/2011).




(Atas dari kiri) Gambar-gambar dari stesen TV tempatan menunjukkan periuk-periuk yang sudah siap berisi daging dari tubuh suaminya sedia untuk dimasak. Dan kanan sekali adalah gambar pakaian suaminya yang berlumuran darah ditemui dalam sebuah bekas baju. (Bawah) Gambar menunjukkan bekas baju dan periuk yang berisi daging suaminya di dalam sebuah ambulan sedia untuk disiasat.

Zainab ditangkap setelah jirannya melaporkan perbuatannya kepada pihak polis. Stesen televisyen tempatan juga menunjukkan potongan tubuh Ahmed yang ditempatkan di dalam periuk.

"Ada dua faktor yang menyebabkan Zainab merancang untuk memasak daging suaminya sendiri. Pertama kerana Zainab ingin menghapuskankan barang bukti, dan yang kedua adalah kerana emosi Zainab yang meledak-ledak. Zainab tentu tersinggung dan amat marah ketika Ahmed menyatakan niat untuk berkahwin lagi dengan wanita lain," tambahnya.

Perundangan di Pakistan membenarkan setiap suami untuk berpoligami, namun untuk berpoligami, lelaki perlu meminta izin daripada isterinya terlebih dahulu.

SKR: Poligami itu halal, membunuh itu haram...Renung-renungkan wahai wanita....

sumber: pulak dah

Tricks Panaz!! Selebriti Jelita Ini Sudah Digelar Ustazah Sekarang, Apa Penyebab Catrionas Ross Berubah?? Jom Terjah...



PETALING JAYA, 26 Nov: Catrionas Ross Baharin berkata, ada rakan-rakan yang berasal dari sekolah dan kampung yang sama hilang dari sisinya ekoran perubahan yang berlaku kepada dirinya.Menurutnya, mungkin rakan-rakan yang `hilang’ itu merasa segan dengan perubahan dirinya yang tidak sesuai dengan mereka dari segi berpakaian, pemikiran dan percakapan.
 

“Saya maafkan mereka,” ujarnya pada Forum Dhuha yang diadakan di Surau al-Hidayah, Seksyen 7, Kota Damansara pagi tadi. Turut menjadi panel ialah Ustaz Yusof Embong.

Meskipun begitu, beliau merasakan perubahan yang berlaku kepadanya sekarang disukai ramai manusia.

Justeru, artis kelahiran Kelantan itu merasa lebih selesa dan sangat bahagia dengan suasana yang dilalui kini.

“Saya sangat-sangat bahagia sekarang, tak sesibuk dulu, saya tak sesibuk dulu, saya tak shooting sekarang,” ujarnya lagi.

Katanya, situasi yang dilalui itu dapat memberi peluang kepada orang ramai supaya memahami perubahan yang berlaku kepadanya.

Sehubungan itu, ujarnya ada di kalangan masyarakat yang menggelarnya ustazah dan beliau berdoa agar dapat menjadi pendidik selaras dengan gelaran itu.

Catriona juga merasa lebih selesa dengan memenuhi jemputan menyampaikan ceramah motivasi di institusi pengajian tinggi dan syarikat swasta.

Baginya, perubahan yang berlaku kepadanya itu telah mengembalikan beliau kepada fitrah manusia.

“Saya bersyukur kepada Allah, hidup saya berubah dalam sekelip mata,” katanya.

Beliau menambah, apa yang berlaku itu juga telah mengangkat darjat dirinya dan memberi kekuatan bagi menjalani kehidupan sekarang. 


-Harakahdaily

Friday, November 25, 2011

AUKU : PM Berjanji Lagi....

Masih terngiang-ngiang janji PM untuk mansuhkan terus ISA .... Imbas kembali perutusan PM sempena sambutan Hari Malaysia 2011...

Rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian,

23. Sepertimana yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya semasa mula-mula mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada 3 April 2009, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dikaji secara komprehensif. Sehubungan dengan itu, suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dimansuhkan terus.

Namun ... segalanya adalah sekadar janji tinggal janji ...
Apabila penangkapan terbaru membabitkan sekurang-kurangnya 10 orang di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di Sabah pada 14 Noverber yang lalu...
 
Hari ini sekali lagi PM 1Mlaysia membuat pengumuman untuk meminda AUKU... Apakah seluruh rakyat 1Malaysiaakan di tipu lagi dengan janji-janji PM...  Kita sama-sama tunggu dan lihat...

Berita dipetik dari Malaysiakini....

Seksyen 15 AUKU halang pelajar berpolitik akan dipinda....

Seksyen 15, Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) akan dipinda bagi membolehkan pelajar institusi pengajian tinggi berusia 21 tahun ke atas menganggotai parti-parti politik.

Pengumuman itu dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Dewan Rakyat, hari ini.

"Pindaan ini bagi membolehkan pelajar mengambil bahagian dalam aktiviti politik dan menjadi ahli parti politik,” katanya semasa membentangkan usul bagi memansuhkan tiga perisytiharan darurat berusia lebih 40 tahun di Dewan Rakyat pagi ini.

Namun tegasnya, kebenaran itu hanya terhad kepada mereka yang berumur 21 tahun dan ke atas sahaja dan mereka masih tidak boleh membawa politik kepartian ke kampus.

Pada 31 Oktober lalu, Mahkamah Rayuan memutuskan Seksyen 15(5)(a) AUKU yang melarang pelajar menyatakan sokongan dan simpati atau bangkangan kepada mana-mana parti politik dalam dan luar negara, adalah tidak sah dan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Dalam keputusan majoriti 2-1, panel tiga hakim itu memutuskan seksyen tersebut tidak munasabah dan melanggar kebebasan bersuara.

Bagaimanapun pada ucapannya, Najib berkata kerajaan akan membuat rayuan berhubung penghakiman Mahkamah Rayuan itu.

Katanya, ini adalah perlu kerana pelbagai implikasi berkaitan undang-undang.

Larangan pelajar terbabit dalam politik diperkenalkan oleh Menteri Pelajaran ketika itu, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad pada 1971 berikutan demonstrasi pelajar di Baling, Kedah.

Thursday, November 24, 2011

GAMBAR LEMBU NFC SUDAH BERMOTOR.

SKR: Lepas dapat kondo mewah dapat motor pulak.....hebat betul lembu2 Shahrizat nie...

Wednesday, November 23, 2011

Pengajaran dari Gelora Bung Karno.

Pengalaman pasukan Malaysia dalam Sukan SEA 2011 dan diakhiri dengan kemenangan dramatik dalam acara "pingat segala pingat" bolasepak sewajarnya memberi pengajaran buat UMNO.

Pengalaman pasukan negara yang dibuli, diejek, dihina, di diskriminasi di semua lokasi acara sukan yang mana kemuncaknya di Stadium Gelora Bung Karno membayangkan itulah semangat rakyat Malaysia untuk melawan bentuk buli, kezaliman, penindasan, diskriminasi UMNO terhadap rakyat yang menyokong Pakatan Rakyat.

Kita melihat pada malam kemuncak final bolasepak ada sesuatu yang menarik untuk kita fahami. Pasukan kita bersama semua penyokong terutama di negara ini begitu bersemangat adalah kerana mereka merasakan perlunya "menimbus" segala keangkuhan dan kesombongan penyokong Indonesia yang memandang hina terhadap pasukan Malaysia. Mereka merasakan perlunya penyokong Indonesia diajar akibat perangainya yang kurang ajar.

Apabila kita dihina, dibuli dan diejek terutama semasa lagu Negaraku dimainkan dan maruah negara di hina, ianya menimbulkan satu kekuatan dan semangat yang luar biasa kepada semua pemain bolasepak dan rakyat negara ini. Semangat untuk mememadamkan ego dan kesombongan Indonesia begitu tinggi. Hasilnya tercapai dalam final bolasepak.

Sama halnya dengan UMNO yang kena mengerti, apabila rakyat dihina, dibuli, dipandang rendah terutama atas sikap UMNO terhadap negeri Pakatan Rakyat dan penyokong PR maka ianya bakal menaikkan semangat juang yang amat tinggi di kalangan rakyat sama seperti pasukan bolasepak Malaysia ketika bermain di Stadium Gelora Bung Karno.

Apabila Kelantan dibuli lebih 20 tahun oleh Kerajaan Pusat UMNO, ianya menimbulkan satu kekuatan luar biasa rakyat Kelantan untuk "mengajar" UMNO. Begitu juga kini rakyat Selangor, Pulau Pinang dan Kedah akan "mengajar" sikap kurang ajar Kerajaan UMNO.

Rakyat Perak juga akan bertindak juga keatas Kerajaan UMNO yang merampas kuasa rakyat Perak.

UMNO perlu diajar seperti mana penonton Indonesia yang kurang ajar itu. Bezanya cuma rakyat Indonesia menghina pasukan Malaysia atas dasar maruah dan kedaulatan negara manakala UMNO menghina dan membuli sesama Melayu dan Islam atas dasar politik sempit dan dendam!

Thursday, November 17, 2011

GAMBAR LELAKI PALING HENSEM DIDUNIA.


SKR: Manusia paling sempurna dan hensem adalah Nabi Muhammad S.A.W kerana akhlak Nabi S.A.W adalah akhlak Al-Quran.

Wednesday, November 16, 2011

ANAK MUHYIDDIN BANGGA DAPAT MENANG DLM AIM 2011


Penyanyi berbakat besar, Najwa Mahiaddin menjelaskan tidak kisah jika kemenangannya di Anugerah Industri Muzik 2011 (AIM2011) dipertikai hanya kerana dia anak kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Najwa berkata, dia sudah lali dengan pelbagai cakap-cakap yang sering mengaitkan kejayaan dikecapinya kerana status keluarganya lebih-lebih lagi sejak muncul dengan album pertama Innocent Soul pada Mac lalu.
"Saya sudah ditahap tidak lagi mempedulikan apa yang sesetengah orang ingin kata mengenai saya kerana apa yang penting sokongan keluarga kepada saya tidak berbelah bahagi," ujarnya ketika ditemui pada sidang media selepas AIM2011 di sini, Sabtu.

Dalam pada itu, Najwa berkata, dia mendapat ucapan tahniah daripada kedua ibu bapanya pada kemenangannya dalam kategori Artis Baru Terbaik dan Lagu Inggeris Tempatan Terbaik.
"Ibu bapa saya gembira dengan kemenangan ini dan sempat mengucapkan tahniah kepada saya," katanya.

Kebenaran Al-Quran, Gunung Berjalan Seperti Jalannya Awan

Dalam satu ayat al-Quran, kita diberitahu bahawa gunung-gunung tidaklah tetap sebagaimana yang nampak, akan tetapi terus-menerus bergerak. "Dan kamu lihat gunung-gunung itu, kamu sangka dia tetap di tempatnya, padahal dia berjalan seperti jalannya awan. (Begitulah) perbuatan Allah yang membuat dengan kukuh tiap-tiap sesuatu; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Al Qur'an, 27:88).


Gerakan gunung-gunung ini disebabkan oleh gerakan kerak bumi tempat gunung-gunung berada. Kerak bumi ini seperti mengapung di atas lapisan magma yang lebih rapat. Pada awal abad ke-20, untuk pertama kalinya dalam sejarah, seorang ilmuwan Jerman bernama Alfred Wegener mengemukakan bahawa benua-benua pada permukaan bumi menyatu pada masa-masa awal bumi, namun kemudian bergeser ke arah yang berbeza-beza sehingga terpisah ketika bergerak saling menjauhi.


Para ahli geologi memahami kebenaran pernyataan Wegener baru hanya pada tahun 1980, iaitu 50 tahun setelah kematiannya. Sebagaimana pernah dikemukakan oleh Wegener dalam sebuah tulisan yang terbit tahun 1915, sekitar 500 juta tahun lalu seluruh tanah daratan yang ada di permukaan bumi awalnya adalah satu kesatuan yang dinamakan Pangaea. Daratan ini terletak di kutub selatan.

Sekitar 180 juta tahun lalu, Pangaea terbelah menjadi dua bahagian yang masing-masingnya bergerak ke arah yang berbeza. Salah satu daratan atau benua raksasa ini adalah Gondwana, yang meliputi Afrika, Australia, Antartika dan India.

Benua raksasa kedua adalah Laurasia, yang terdiri dari Eropah, Amerika Utara dan Asia, kecuali India. Selama 150 tahun setelah pemisahan ini, Gondwana dan Laurasia terbahagi menjadi daratan-daratan yang lebih kecil.

Benua-benua yang terbentuk menyusul terbelahnya Pangaea telah bergerak pada permukaan Bumi secara terus-menerus sejauh beberapa sentimeter per tahun. Peristiwa ini juga menyebabkan perubahan perbandingan luas antara wilayah daratan dan lautan di Bumi.

Pergerakan kerak Bumi ini ditemui setelah penyelidikan geologi yang dilakukan di awal abad ke-20. Para ilmuwan menjelaskan peristiwa ini sebagaimana berikut: Kerak dan bahagian terluar dari magma, dengan ketebalan sekitar 100 km, terbahagi atas lapisan-lapisan yang disebut plat. Terdapat enam plat utama, dan beberapa plat kecil.

Menurut teori yang disebut plat tektonik, plat-plat ini bergerak pada permukaan bumi, membawa benua dan dasar lautan bersamanya. Pergerakan benua telah diukur dan berkecepatan 1 hingga 5 cm per tahun. plat-plat tersebut terus-menerus bergerak, dan menghasilkan perubahan pada geografi bumi secara perlahan.

Setiap tahun, misalnya, Samudera Atlantic menjadi sedikit lebih lebar. (Carolyn Sheets, Robert Gardner, Samuel F. Howe; General Science, Allyn and Bacon Inc. Newton, Massachusetts, 1985, s. 30). Ada perkara sangat penting yang perlu dikemukakan di sini: dalam ayat tersebut Allah telah menyebut tentang gerakan gunung sebagaimana mengapungnya perjalanan awan. (Kini, Ilmuwan modern juga menggunakan istilah "continental drift" atau "gerakan mengapung dari benua" untuk gerakan ini. (National Geographic Society, Powers of Nature, Washington D.C., 1978, s.12-13)

Tidak dipersoalkan lagi, adalah salah satu kejaiban Al Qur’an bahawa fakta ilmiah ini, yang baru sahaja ditemui oleh para ilmuwan, telah dinyatakan dalam Al Qur’an.

sumber

Tuesday, November 15, 2011

GAMBAR LAYAN ASTRO DALAM KERETA BERGERAK


                                                R'R: Jom layan astro dalam kereta kah3.....

Sunday, November 13, 2011

MUNGKIN INI YANG AKAN BERLAKU JIKA PAK LAH DAN NAJIB SUDAH BERTAUBAT.

R'R: mungkinkah ini terjadi.....

Anak Muhyiddin Menangi AIM 2011 Kategori Artis Baru Terbaik Dan Lagu Inggeris Terbaik


Berita gempak!! Di Astro Ria berlangsung AIM 2011.  Najwa Muhyiddin iaitu anak TPM memenangi Artis Baru Terbaik dan Lagu Inggeris Terbaik. Namun semasa ucapan kemenangannya..
 
Tiada langsung nama Muhyiddin disebut... Malah semasa pengumuman kemenangan pun hanya nama Najwa di sebut... cover baik punya!! Inilah contoh terbaik buat pemimpin yang kononnya memperjuangkan Islam!!

Friday, November 11, 2011

MANSUH SAHAJA AUKU BUKAN PINDA : PROF. AZIZ


Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Prof Dr Abdul Aziz Bari menegaskan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) lebih baik dimansuhkan serta-merta daripada dipinda kerana undang-undang itu sebenarnya hanya membentuk generasi muda yang 'selesa' bagi pentadbiran Barisan Nasional (BN).
Katanya, mahasiswa wajar diberi peluang untuk mendepani politik semasa supaya minda mereka boleh berkembang dan menjadi masyarakat yang dapat memajukan negara.

"Mahasiswa generasi kini harus diberi peluang melibatkan diri dalam politik supaya mereka mampu berfikir demi kemajuan negara," kata beliau pada Forum Awam AUKU dan UKM4 di sini malam tadi.
Katanya, kerajaan memperkenalkan AUKU pada 1971 disebabkan oleh beberapa insiden, dan pengenalan akta itu ialah supaya pelajar dapat menumpukan sepenuh masa dalam pelajaran di universiti serta kolej dan tidak "diganggu" dengan kegiatan luar.

Forum itu diadakan susulan keputusan Mahkamah Rayuan akhir bulan lalu bahawa AUKU bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Aziz yang dikenali sebagai pakar perlembagaan menambah, pemikiran sempit dan sikap 'pak turut' golongan mahasiswa yang dibentuk akibat penguatkuasaan AUKU akan membantutkan usaha memajukan negara kerana pemikiran masyarakat tidak akan berkembang.

"Negara tidak akan maju dengan generasi pak turut ini, mereka menjadi jumud dan mengamalkan pemikiran sempit yang tidak akan memberi sebarang manfaat untuk kemajuan negara," katanya.

"AUKU hanya melahirkan golongan pengampu untuk BN, mereka yang bekerja dan menyokong BN, sebab itu mereka (BN) pertahankan akta ini" katanya lagi.

Jelasnya lagi, pentadbiran kerajaan sekarang menjadikan institusi pengajian tinggi tidak ubah umpama kilang yang melahirkan ramai graduan, tetapi tidak membawa hasil kepada negara.

"Universiti dah jadi macam kilang. Keluarkan ramai pelajar, tapi tidak ada yang dapat memberikan sumbangan memajukan intelektual masyarakat," katanya.

sumber

YANG MANA SATU DALAM GAMBAR NI YANG KORANG NAK BUAT CALON ISTERI?

 RR: yang mana satu hang pilih?

Thursday, November 10, 2011

Antara "Selamat Menunaikan Haji" atau "menunaikan haji dengan selamat"


Bila jiran anda (Cina atau India) tanya, mengapa ayam mesti disembelih sebelum orang Islam makan. Apakah jawapan anda?


Ramai akan menjawab sebab Tuhan suruh. Lalu ada pula yang menyertakan jawapan itu dengan petikan ayat al-Quran atau hadis. Apakah mereka akan berpuashati dengan jawapan anda itu?

Cina atau India yang tidak beragama Islam itu, tahukah apadia firman atau hadis? Senang cakap, mereka akan diam, tetapi dalam hati mereka agaknya apa yang mereka fikirkan?

Dalam menghadapi soalan-soalan yang sebegini, kita yang Islam ni, patut mempunyai kefahaman yang rasional, dapat diterima oleh mereka yang bukan Islam. Jawapan kita mestilah bersandarkan yang dapat mereka terima, logik. Misalnya, Islam melarang kita makan darah, walaupun darah binatang yang memang halal dimakan (ini juga akan menimbulkan satu persoalan lain, kemudian). Jadi cara untuk mengeluarkan darah ayam, lembu dan sebagainya ialah dengan menyembelih.

Menyembelih binatang yang dicadangkan oleh agama (Islam) ialah di lehernya. Mengapa? Kerana di leher ayam atau lembu terdapat dua salur darah (urat marikh) yang besar, jika terpotong akan mengalirkan darah dengan banyaknya. Dengan itu, darah ayam atau lembu tadi akan keluar sebanyak-banyaknya. Inilah yang diajarkan oleh agama (Islam).

Mengapa tidak dipotong di tempat-tempat lain? Islam agama wahyu, Allah sahaja Yang Maha Mengetahui kejadian makhluk yang diciptaNya. Allah menjadi ayam, lembu dan binatang-binatang lain, mempunyai salur darah yang paling besar ialah di leher. Kerana itu mesti disembelih di leher. Cara menyembelih yang betul ialah dengan memotong urat marikh ini (ada 2 - satu di sisi kiri dan satu lagi di sisi kanan). Kedua-duanya mesti putus supaya semaksima darah akan mengalir keluar. Jika tidak putus salah satunya, makan haram dimakan, kerana tidak sempurna sembelihannya. Di tempat-tempat lain, tidak ada salur darah yang sebesar seperti di leher. Jika dipotong di kaki atau kepak ayam misalnya, tidak banyak darah yang keluar, maka tidak halal dimakan. Sehubungan ini, tentu anda dapat mengagak jawapannya, mengapa tidak dipukul sahaja ayam itu?

Jawapan yang logik begini akan lebih meyakinkan mereka yang bukan Islam. Mereka akan lebih berpuashati, kerana di sana ada logik.

Persoalan di atas tadi, mengapa kita diharamkan makan darah? Saya cadangkan agar anda sendiri membuat penyelidikan yang saintifik, apakah mudaratnya jika makan darah. Cuba carikan dari aspek kandungan darah itu. Yang kita pasti, darah ayam atau lembu tentu berlainan kandungannya dengan arah kita. Anda darah group mana? Saya darah O. Harap dapat maklum balas. Terima kasih.
FAHAMIlah ISLAM.

sumber : portalawani

KEPUTUSAN BOLASEPAK SUKAN SEA 2011

                                                         MALAYSIA 2 : 1 THAILAND
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Pakatan Rakyat 2

Popular Posts

Mutiara Kata

"...... makanan semanis dan selazat ini bukan dibuat daripada wang ayah dan ibumu. Kenyangkan perut rakyatmu dengan makanan ini sebelum engkau mengenyangkan perutmu"

Khalifah Umar bin Khatab

Alexa Internet

There was an error in this gadget

Blog Archive