Berita Terbaru :

Jom Baca!!!

Followers

Ayyuha al-Syabab


"Sudut yang paling merbahaya sekali dalam sesuatu umat yang sedang membangun-terutama di ketika masih dalam peringkat permulaan kebangkitan ialah lahirnya berbagai corak fikrah dan pegangan, pelbagai seruan, bermacam-macam program, pelbagai langkah dan cara yang bersimpang siur di samping lahirnya begitu banyak orang-orang yang berlagak penganjur dan pemimpin.

Semua itu hanya memecah belahkan tenaga serta mencerai beraikan kekuatan yang sedia ada lalu mengendalakan tercapainya segala matlamat yang dituju.

Menyedari hal inilah maka suatu kajian terhadap segala fikrah tadi serta suatu analisa perbandingan di antaranya merupakan suatu persoalan yang asasi yang mesti dilakukan oleh setiap orang yang benar-benar inginkan reformasi"

-hassan al-banna-

Sunday, September 30, 2012

Boleh ke "Pembangkang" perintah Negara..?



Boleh ke "Pembangkang" perintah Negara..?

Yang aku paham, dalam "Sistem Demokrasi", ada 2 pihak dalam Politik Negara atau Negeri... Pihak pertama ialah "Kerajaan" & pihak ke-2 ialah "Pembangkang".

"Kerajaan" ialah "Pemerintah" dimana-mana Negara atau Negeri, pihak yang mendapat Majoriti Kerusi dalam mana-mana Pilihanraya Negara atau Negeri layak membentuk "Kerajaan" yang "Memerintah" Negara atau
 Negeri.

Pihak yang tidak mendapat Majoriti Kerusi dalam mana-mana Pilihanraya Negara atau Negeri tidak layak membentuk "Kerajaan" untuk "Memerintah" tetapi layak untuk berada didalam Dewan Undangan Negeri atau Dewan Negara dan dipanggil "Pembangkang".

Berasaskan pada "Sistem Demokrasi" yang aku huraikan dekat atas, dekat mana rasionalnya "Pembangkang" boleh "Memerintah" Negara atau Negeri..?

UMNO/BN - M O R O N (dulu, kini & selamanya)....

Friday, September 28, 2012

Budaya politik ganas Umno merebak ke kampus ; SAMM tekad bantu mobilisasi R


KUALA LUMPUR, 25 Sept — Budaya politik ganas yang dibawa oleh Umno kini sudah menjadi ikutan mahasiswa universiti rentetan insiden pengerusi Pro Mahasiswa Nasional Universiti Malaya, Edikoup Lakip Sediyanto dibelasah pagi tadi, kata Badrul Hisham Shaharin (gambar), pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

Dalam insiden 4 pagi pagi tadi, Edikoup telah dipukul sekumpulan lima orang samseng ketika dalam perjalanan pulang ke rumah sewanya di Seksyen 17, Petaling Jaya.

“Saya sangat kesal dengan insiden ini.

“Jika kita perhatikan, situasi politik semasa dalam negara akan memberikan refleks kepada mahasiswa umumnya,” kata Badrul yang dikenali sebagai Chegubard.

Badrul juga menyelar budaya politik ganas seperti ini yang dianggapnya mempunyai persamaan dengan insiden membaling kasut ke dalam masjid dan cat yang didakwanya didalangi samseng Umno.

“Bulan lalu rombongan Jelajah Merdeka Rakyat diserang dengan pelbagai bentuk ancaman seperti insiden baling kasut dalam masjid dan menyimbah cat  ke bas. Saya lihat budaya ganas ini menjadi ikutan kini di kalangan mahasiswa,” kata Badrul.

Dalam sidang akhbar sama, Badrul berkata SAMM selaku sekutu Gerakan Asalkan Bukan Umno (ABU) mengumumkan pihaknya bersama 25 NGO lain akan menggerakkan mobalisasi ke seluruh negara bagi memastikan penyertaan besar Konvoi Mega ‘R’ sebagai tanda solidariti kepada tuntutan hak royalti minyak Kelantan.

Badrul juga menegaskan isu tuntutan hak royalti ini bukanlah isu negeri tetapi melibatkan isu pengkhianatan besar negara.

“Ini merupakan satu pengkhianatan kepada negara dan sebagai rakyat Malaysia, semua individu dan NGO wajar memberikan sokongan kepada usaha mengembalikan hak rakyat negeri Kelantan khususnya, dan negara amnya,” katanya lagi.

The Malaysian Insider pada minggu lalu membuat laporan NGO Royalti (R) merancang untuk menyerahkan memorandum tuntutan royalti kepada perdana menteri Najib Razak di Kompleks Jabatan Perdana Menteri 3 Oktober ini.

Pada hari sama, NGO R juga bakal mengadakan satu perhimpunan di Istana Kehakiman Putrajaya di mana perbicaraan kes saman kerajaan Kelantan kepada Petronas akan berlangsung. Pada Ogos lalu, Najib menubuhkan sebuah Jawatankuasa Khas bagi mengkaji isu bayaran tunai daripada hasil petroleum kepada negeri-negeri di Pantai Timur.

Najib mendakwa kerajaan Kelantan tidak layak untuk menuntut bayaran tunai daripada hasil petroleum kerana pengeluaran petroleum tidak dilakukan dalam kawasan perairan mereka.Najib turut berkata jawatankuasa itu akan membuat kajian menyeluruh dalam tempoh enam bulan dan akan membuat syor yang sesuai kepada kerajaan.

Namun, jawatankuasa tersebut yang dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad, mendapat kritikan dan dituduh sebagai satu permainan politik kerajaan.
Majlis tersebut akan dihadiri oleh Pimpinan Pakatan Rakyat, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Pada 3 Oktober, kepimpinan kerajaan Kelantan akan ke Mahkamah Persekutuan, Istana Kehakiman Putrajaya mendengar perbicaraan kes tuntutan royalti Kelantan.

Setakat ini, Gerakan R berjaya mengumpulkan 150,000 tandatangan rakyat Kelantan dan satu memorandum akan diserahkan ke Pejabat Perdana Menteri (JPM) pada 3 Oktober.

sumber: chegubard

Thursday, September 27, 2012

Tidak Mustahil PAS Kalah Di K'tan PRU 13 Ini?


KL: 27 Sept 12: Tidak Mustahil PAS kalah di Kelantn dalam PRU 13 ini, berikutan kajian Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) yang menunjukkan kuasa parti itu akan hilang pada pilihan raya akan datang.

Demikian kenyataan editor weblog Ibnu Hasyim Dr HJ Mohd Hasyim (gambar) di sini sebentar tadi.


"Saya sokong pandangan Ketua Penerangan PAS/Kelantan Dr Mohd Fadhli Datuk Hassan yang berkata, keputusan berkenaan akan berubah dari masa ke masa berdasarkan trend tertentu dalam polemik politik semasa. Jadi tidak mustahil PAS kalah di Kelanan dalam PRU 13 ini.." kata Hj Mohd.

Menurut Mohd Fadhli sebelum ini, hasil kajian itu tidak boleh dianggap secara jelasnya akan menentukan masa depan pemerintahan Pas sejak 22 tahun di Kelantan kerana jangka waktu penentuan masih panjang untuk menjawab segala-galanya. Walaupun begitu beliau menghormati dan menilai kajian yang dijalankan tersebut dalam bentuk positif terhadap kelangsungan kuasa Pas di Kelantan.

Jelas Hj Mohd lagi, "PAS tidak boleh pandang ringan kelemahannya, mahupun kelebihan parti lawan bila melihat keputusan kajian Umcedel yang menggambarkan trend sokongan BN di Kelantan positif pada PRU13 nanti. Lagipun sekarang ini, dikatakan trend rakyat mahu mengubah kuasa di peringkat pusat."

Walaupun begitu, Mohd Fadhli yang juga Exco Kerajaan Negeri Kelantan, mahukan penjelasan lebih menyeluruh aspek kajian termasuk jumlah responden, variasi responden dan sudut persoalan dikemukakan kepada individu terlibat. Beliau tidak perlekehkan kajian ini, kalau boleh Pas Kelantan mahu melihatnya dan bagi PAS, ini adalah salah satu kajian daripada beberapa pihak di negara ini terhadap perkembangan politik di negeri. 

Jangkaan BN menang di Kelantan bertambah baik  
Kajian jangkaan BN menang pada PRU ke-13 di negeri Kelantan bertambah baik.


"Sudah tentu kenyataan ini tidak akan melemahkan PAS, bahkan ia memberi keazaman yang lebih kuat kepada jentera parti, untuk terus bekerja keras memastikan BN tidak boleh merampas Kelantan di bawah kepimpinan Mursyidul Amnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat."Jelas Hj Mohd lagi. (IH) 
sumber: ibnu hasyim

Kajian UM - BN kekal berkuasa,mungkin tawan Kelantan tapi kecundang di Selangor,Kedah dan Penang...


 

Hasil kajian yang didedahkan oleh Universiti Malaya pada hari ini menunjukkan Barisan Nasional (BN) mungkin memenangi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 tetapi kajian itu juga menunjukkan semakin ramai orang yakin Pakatan Rakyat (PR) mampu menawan Putrajaya.

Kajian bertajuk “Pola pengundian menjelang PRU Ke-13” itu telah dijalankan antara 1 hingga 16 September, manakala kajian sebelum ini ialah pada Mac lalu.

Kajian yang dibuat oleh Pusat Kajian Demokrasi Dan Pilihan Raya UM (UMCEDEL) itu menunjukkan BN akan menang dengan 44 peratus sokongan tetapi angka tersebut dianggap menyusut kerana pada Mac lalu BN memperoleh 49 peratus.

Bagi PR pula, kajian menunjukkan peningkatan daripada hanya 21 peratus pada Mac kepada 30 peratus.

Hasil kajian itu juga memberi petunjuk Selangor dan Kedah mungkin kekal menjadi milik PR, namun sedikit kebimbangan di Kelantan ekoran sedikit kemerosotan sokongan terhadap kerajaan PAS.

Keyakinan kepada kerajaan Pakatan di Selangor juga meningkat dengan ketara daripada 38 peratus kepada 50 peratus manakala untuk BN daripada 28 peratus jatuh kepada 16 peratus.

Situasi sama juga berlaku di Kedah dengan keyakinan kepada PR naik daripada 37 peratus kepada 48 peratus dan kepada BN turun daripada 40 peratus kepada 32 peratus.

Keadaan sedikit membimbangkan di Kelantan apabila keyakinan kepada PR jatuh sedikit dari 44 peratus kepada 41 peratus manakala BN naik daripada 27 peratus kepada 32 peratus.

Bilangan responden yang terlibat dalam kajian ialah seramai 1536 orang dan dilakukan secara bersemuka dengan melibatkan etnik Melayu, Cina dan India.

Pemilihan responden dipilih secara rawak dengan soalan kaji selidik berstruktur.

Turut menjadi perhatian dalam kajian kali ini ialah harapan rakyat amat tinggi agar berlaku perdebatan antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sebanyak 72 peratus berharap ianya diadakan manakala hanya 17 peratus tidak bersetuju dan 11 peratus tidak pasti.

Selain itu, kajian turut menunjukkan populariti Najib semakin menurun dari 61 peratus pada bulan Mac lalu kepada 58 peratus pada September 2012 ini.- malaysian insider

Wednesday, September 26, 2012

TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ MENZIARAHI JENAZAH WANITA CINA

‎23 September 2012 : YAB Tuan Guru meluangkan masa menziarahi kematian ibu kepada Tan Choon Hwa, pengerusi TCH Group di Kota Bharu pagi tadi. Penghormatan diberikan kepada seorang ulamak Islam apabila seorang anak muda Cina beragama Kristian mencium tangan TGNA tatkala menyambut ketibaannya di Christian Presbetyrian Memorial Centre di Kota Bharu. 
Nampaknya orang bukan Islam tahu untuk menghormati ulamak berbanding dengan sesetengah umat Islam sendiri yang mencaci dan menghina beliau sepertimana kes yang didedahkan sebelum ini dimana seorang yang beragama Islam tergamak untuk menghina TGNA dengan meletakkan gambar haiwan bersebelahan dengan TGNA. Hukum kebenaran dan keadilan berjalan -
 TGNA tetap dihormati oleh sekalian rakyat berbilang bangsa dan agama sekalipun dibenci oleh orang yang "ingkar".


Source: http://greenboc.blogspot.com/2012/09/gambar-menusuk-kalbu.html

Keputusan Pilihanraya Kampus

Keputusan Pilihanraya Kampus 2001 – 2012 

 

(Dikemaskini dari versi asal 23 Februari 2011)

1. Pada era pasca-Reformasi ’98 iaitu selepas pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim, masyarakat kampus secara mutlak menolak front-front mahasiswa yang pro-Barisan Nasional dan memilih front-front anti-establishment. Ada juga kampus yang dimenangi tanpa bertanding kerana front-front utama melakukan persefahaman politik (tahalluf siyasi) sesama sendiri.

2. Pada ketika itu, Perdana Menteri Dr Mahathir dan para menteri gusar untuk turun ke kampus kerana takut diboo dan dimalukan. Kebangkitan front-front yang dilabelkan pro-pembangkang menyebabkan pemimpin Umno/BN tidak senang duduk. Mereka perlu melakukan sesuatu.

3. Hasilnya, grand design dilakar dengan penuh cermat. Beberapa wakil Pemuda Umno dan Puteri Umno bergabung tenaga untuk mencari jalan memenangkan front pro-BN. Front pro-kerajaan dijenamakan sebagai Aspirasi menggambarkan mereka sebagai kelompok bersama aspirasi kerajaan. Naib Canselor yang neutral dan tidak bersedia menurut perintah Umno ditukarkan satu persatu. Di UM, Datuk Dr Annuar Zaini Mohd Zain ditamatkan dan digantikan dengan Datuk Hashim Yaacob. TNC HEP dilantik dari kalangan ahli akademik yang terlibat aktif dengan Umno/Alumni Kelab Umno Luar Negara. Antaranya Datuk Dr Razali Agus dan Datuk Dr Azarae Idris (gambar).

4. Calon Aspirasi dilatih dan ditaja secara bersepadu di semua kampus. Minggu orientasi pelajar baru diisi dengan proses indoktrinasasi agar membenci front-front yang dilabelkan pro-pembangkang. GAMIS, SMM dan PMI dipotretkan seperti kumpulan pengganas yang menakutkan. Pilihanraya jawatankuasa tindakan kolej (JTK) dimansuhkan dan digantikan dengan perlantikan terus. Pelajar yang tidak menyokong Aspirasi diugut, disabotaj dan dibuang dari kolej kediaman. Proses pengundian dijalankan di kolej kediaman. Pengetua kolej kediaman dilantik dari kalangan penyokong tegar Umno. Berbagai-bagai lagi tindakan zalim dilakukan.

5. Kerana tekanan melampau, beberapa buah kampus akhirnya berjaya dirampas oleh Aspirasi satu persatu.

6. Pada PRK sesi 2001/02,front anti-establishment menguasai UM (36 – 12), UKM (30 – 2), UPM (36 – 3), UIAM (28 – 6), UTM(32 – 13), USM (21 – 16). Front Aspirasi pula menguasai UiTM (34 – 2), UPSI (9 – 8), UUM (27 – 0), UNIMAS (11 – 0), UMS (23 – 0), KUIM (11 – 0), KUITTHO (21 – 0). Daripada 13 kampus, front anti-establishment menguasai 6 kampus manakala Aspirasi menguasai 7 kampus. Kampus-kampus utama masih milik Pro Mahasiswa.

7. Pada PRK sesi 2002/03,front anti-establishment menguasai UM (34 – 5), UKM (23 – 9), UPM (31 – 14), UIAM (19 – 10), UPSI (13 – 11), USM (21 – 16). Front Aspirasi pula menguasai UiTM (36 – 0), UTM (27 – 15), UUM (20 – 7), UNIMAS (11 – 0), UMS (32 – 0), KUIM (8 – 3), KUITTHO (21-0), KUTKM (22 – 0) dan KUSTEM (12 – 3). Daripada 15 kampus, front anti-establishment menguasai 6 kampus manakala Aspirasi menguasai 9 kampus. Kampus-kampus utama masih milik front anti-establishment.

8. Pada PRK sesi 2003/04, front anti-establishment hanya berjaya menguasai UM (26 – 13) dan UIAM (21 – 1). Front Aspirasi berjaya merampas kampus-kampus utama yang lain seperti UKM (23 – 9), UPM (31 – 14), UTM (23 – 22), USM (20 – 19), UPSI (14 – 0). Di kampus-kampus yang lain, Aspirasi hampir membolot kesemua kerusi yang dipertandingkan. Daripada 16 kampus, front anti-establishment hanya menguasai 2 kampus sahaja.
9. Pada PRK sesi 2004/05, kampus UM akhirnya berjaya dirampas oleh Aspirasi kerana Gagasan (nama lama bagi Pro Mahasiswa UM) memboikot PRK dengan tidak menghantar calon. Kesemua kampus dikuasai oleh aspirasi melainkan UIAM dan UPSI. Pada sesi ini, front anti-establishment hanya tewas tipis di kampus USM (18 – 19) dan UTM (20 – 25). Seorang perwakilan Umno dalam AGMnya mendesak agar kerajaan melakukan sesuatu bagi merampas kembali UPSI dan UIAM.

10. Pada PRK sesi 2005/06, Aspirasi menang mutlak di semua kampus kerana WUFI UIAM (nama lama bagi front anti-establishment UIAM) juga turut memboikot PRK. Aspirasi membolot kesemua kerusi yang dipertandingkan melainkan 2 kerusi di UM, 5 di UKM dan 2 di UNIMAS.

11. Pada PRK sesi 2006/07, Aspirasi masih menang di semua kampus kecuali UIAM.

12. Pada PRK sesi 2007/08, nama Pro Mahasiswa mula digunakan di Universiti Malaya. Walaupun gagal merampas MPMUM, kerusi-kerusi yang dimenangi meningkat iaitu pertama kali memenangi kerusi Umum (2 kerusi) selepas gagal selama 3 tahun. Begitu juga dengan kampus lain. UIAM masih milik Pro Mahasiswa di sana (WUFI).

13. PRK tidak diadakan pada tahun 2008 sebaliknya dianjakkan ke tahun 2009. Ia dikaitkan dengan kesan ‘Tsunami Politik’ yang melanda Umno/Barisan Nasional.
14. Pada PRK sesi 2009/10, Pro Mahasiswa UM berjaya merampas MPMUM dengan kemenangan tipis (21 – 20) hasil sokongan dua ahli MPM bebas dari Fakulti Undang-Undang. Pada sesi ini semua kampus masih dikuasai Aspirasi melainkan UM dan UIAM.

15. Pada PRK sesi 2010/11, Aspirasi berjaya merampas MPMUM juga dengan kemenangan tipis (21 – 20). Aspirasi mendapat kelebihan daripada kerusi fakulti walaupun Aspirasi hanya memenangi satu daripada 9 kerusi Umum. UIAM masih satu-satunya milik Pro Mahasiswa.

16. Pada PRK sesi 2011/12, Pro Mahasiswa memecah dekad gelap apabila kembali menguasai UM, UKM, USIM, UPSI,UMK dan UMS . Manakala Aspirasi masih menguasai USM, UPM dan UiTM dan kampus-kampus baru yang lain.

17. Terbaru dalam PRK sesi 2012/13, Pro Mahasiswa mempertahankan kampus UM (Pro M 20, Bebas 2, Gerak 19 dan 2 kerusi seri) dan UKM (GMUKM 19, Aspirasi 8 dan Bebas 1) manakala UIAM terpaksa menjalankan pengundian semula akibat kegagalan sistem E-Voting yang mula dilaksanakan tahun ini. Kampus-kampus lain dikuasai oleh Aspirasi. Senario ini dikaitkan dengan Ops 20/20 yang kini sedang hangat diperkatakan.

18. Sokongan terhadap front anti-establishment di kampus-kampus utama seperti UM dan UKM ini sudah tentu menakutkan pimpinan Umno/Barisan Nasional kerana kampus utama menggambarkan mood rakyat Malaysia secara keseluruhan lebih-lebih lagi komposisi mahasiswa UM yang mirip komposisi rakyat Malaysia. Mereka pasti tidak berdiam diri kerana bagi mereka, Pro Mahasiswa tetap pro-Pakatan Rakyat walaupun hakikatnya tidak.

19. Kemenangan Pro Mahasiswa bukanlah kemenangan Pakatan Rakyat tetapi ia tetap suatu kekalahan buat Barisan Nasional.

20. Selamat maju jaya Pro Mahasiswa!

sumber

Tuesday, September 25, 2012

Seorang Lelaki Perancis Telah Memenggal Kepala Editor Kartun Hina Nabi?

 
Polis Perancis menangkap seorang lelaki yang mengaku sudah membunuh seorang editor surat khabar Charlie Hebdo yang menghina Nabi Muhammad SAW. Lelaki itu ditahan setelah ia memberitahu telah membunuh editor tersebut di salah satu laman web jihad.
 
Keterangan tersebut di berikan salah satu sumber Mahkamah Perancis. Dalam laman jihad tersebut, lelaki itu mengaku sudah membunuh dan memenggal kepala editor yang bertanggung jawab atas terbitnya kartun Rasulullah SAW tanpa pakaian.
 
 "Editor tersebut tidak boleh dibiarkan hidup dalam damai," kata si lelaki yang tidak disebutkan namanya, seperti dinukil Alarabiya.net.
 
Polis menahan lelaki tersebut di sebelah barat Bandar La Rochelle. Polis saat ini sedang membuka siasatan awal atas tuduhan pembunuhan tersebut.
 
Para pemimpin Islam di Perancis, Jumaat (21/9) lepas menggesa agar tidak melakukan kekerasan terhadap  protes yang dilakukan kerana penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW. 
 
 
Menteri Dalam Negeri Perancis, Manuel Valls menegaskan, akan memberikan hukuman kepada para penunjuk perasaan yang mengadakan demo menentang terbitnya kartun Nabi. Manuel Valls beralasan, demonstrasi akan mengganggu ketenteraman awam.
 
Terbitnya kartun Nabi Muhammad SAW menambah kemarahan umat Islam dunia, berikutan pengedaran filem 'Innocence of Muslims' yang menghina Rasulullah SAW. Demonstrasi umat Islam Perancis di Pejabat Kedutaan Amerika Syarikat di Paris.
 
Meski Pemerintah Perancis melarang demonstrasi, umat Islam Perancis merancang untuk melakukan protes besar-besaran
 
 
Sumber Alarabiya.net

Friday, September 14, 2012

7 Tips Membuatkan Otak Berfikir Lebih Cepat




7 Tips Membuatkan Otak Berfikir Lebih Cepat | Otak manusia pada dasarnya merupakan komputer biologi. Ia memerlukan makanan, oksigen, dan ia juga perlu latihan. Anda dapat melakukan beberapa hal untuk meningkatkan kekuatan otak dengan melatihnya atau memanipulasinya.
7 Tips Membuatkan Otak Berfikir Lebih Cepat
Tip di bawah ini mungkin akan membuatkan otak anda bekerja lebih baik:

1. Ambil dosis EPA secukupnya
  • EPA adalah bahan kimia dalam minyak ikan yang merupakan makanan bagi otak, setiap orang pasti sudah mengetahuinya. Kajian menunjukan bahawa minyak ikan dapat memberikan peningkatan aktiviti pada otak, melancarkan peredaran darah, dan meningkatkan daya ingatan kita.
2. Seks secara terancang
  • Melakukan seks dapat melepaskan kimia yang dapat meningkatkan kekuatan otak menurut buku Teach yourself Training your brain yang ditulis oleh pengajar senior dan seorang ahli biologi. Seks adalah bentuk sempurna dari latihan, yang juga meningkatkan peredaran darah ke otak. Ia dapat mengurangkan stress dan ketegangan yang menurunkan efisiensi kinerja otak.
3. Buat teka teki
  • Teka-teki silang, Sudoku atau yang lainnya dapat membuat otak anda tetap pada kondisi terbaik. Sama seperti otot, jika anda tidak berlatih secara reguler, ia akan kehilangan kemampuannya untuk bekerja secara maksima.
4. Berjalan kaki
  • Tidak ada yang dapat mengalahkan udara segar yang dapat menyegarkan fikiran. Berjalan di bandar, dekat sungai atau di taman akan membantu anda menyingkirkan awan kelabu dan membantu fikiran anda lebih ‘jernih.’
5. Ketawa/Senyum
  • Ketawa bukan saja merupakan ubat terbaik, ia juga dapat meningkatkan fungsi otak dan menstimulasi kedua sisi otak. Pastikan anda ketawa setiap hari yer tapi jangan kerap betul, takut nanti orang akan salah faham. Lagipun senyum itu sedekah
6. Berfikiran Kreatif
  • Melukis atau pelajari alat musik yang baru dapat menyebabkan anda berfikir lebih cepat dan kreatif. Jadi, kalau kamu minat muzik selalu-selalikanlah pergi Jamming.
7. Berhubungan dengan sifat Keanak-Anakan
  • Einstein pernah berkata bahawa imaginasi lebih penting daripada pengetahuan dan ia menggunakannya pada beberapa eksperimen yang akhirnya menemui perhitungan paling terkenal sepanjang masa (E=MC2).
Cuba kita lihat anak-anak, mereka penuh dengan imaginasi, dan mereka belajar lebih banyak pada tahun-tahun awal kehidupan mereka lebih daripada apa yang kita pelajari selama satu dekad. Bebaskan fikiran anda dari penjara fikiran ‘seorang dewasa’, anda akan menemui cara berfikir yang belum pernah ada sebelumnya.

Friday, September 7, 2012

Akibat Simpan Tin Cola Di Dalam Freezer



Akibat Simpan Tin Cola Di Dalam Freezer | 25 ogos yang lalu, seorang kanak-kanak menderita luka di mulut dan pipinya, akibat tin coca cola-nya meletup kerana disimpan di freezer. Dan dia terpaksa menerima 38 jahitan, 31 jahitan di pipi dan 7 jahitan di bibir dan mulut. 
Akibat Simpan Tin Cola Di Dalam Freezer
 
Sadisnya luka itu.. Bayangkan betapa deritanya dia apabila kejadian itu berlaku.. Nasib baik pecahan tin coca cola itu tidak mengenai matanya. Ibu si anak ini telah menyebarkan foto ini, agar kejadian serupa tidak akan berulang lagi kepada sesiapa pun… 
Ada tak sesiapa yang gemar menyimpan tin coca cola dalam freezer dengan alasan agar cola itu sejuk dan lebih enak diminum? Dan terlupa sehingga tin itu keras? Fikir dua kali setelah membaca entri ini

Gunakanlah emas sekarang atau Amerika akan menggunakannya esok hari!


Oleh: Muhammad Pizaro Novelan Tauhidi 

"Gunakanlah mata uang emas atau dinar karena Israel dan Amerika akan menggunakan emas sebagai mata uang esok hari,"


Ucapan di atas saya ambil dari ceramah Syekh Imran Hossein di  Mesjid Raya Bogor, 11 Juni 2011. Dengan membawakan tema "The Future of Islam", pakar konspirasi dan akhir zaman asal Trinidad dan Tobago itu, mengingatkan jama'ah atas nasib umat muslim dewasa ini. Ia mengatakan bahwa umat Islam telah menjadi pecundang yang menyedihkan di negerinya sendiri. Menurutnya penggunaan wang kertas oleh kita adalah keladi dari kemiskinan yang merata di seluruh Indonesia.


"Karena wang kertas itu jugalah Singapura menjadi negara yang sangat kaya raya," ujarnya kesal.
Baginya ini sangat memalukan, sungguh bahkan. Padahal Islam telah memiliki sistem kewangan yang murni, orisinal, dan menyejahterakan. Namun sistem Ekonomi Islam yang telah diwarisi oleh Nabi Muhammad SAW dicampakkan begitu saja..... klik tajuk / [Arrahmah.com]

"Memalukan, sesuatu yang sangat memalukan bagi umat Muhammad saw., yang tidak dapat mengenali uang kertas ini sebagai penipuan. Penipuan adalah sesuatu yang haram dan uang kertas adalah instrumen untuk melegalisasi pencurian. Kita adalah pecundang yang menyedihkan," lirih penulis buku The Gold Dinar and Silver Dirham itu dilumuri kekecewaan. Muka para jama'ah juga mengamininya.


Namun di balik itu semua, kalimat "Israel dan Amerika akan menggunakan mata uang emas kedepannya" betul-betul harus kita garis-bawahi. Invasi Amerika ke Papua untuk mengeruk sumberdaya emas bangsa ini betul-betul pada titik nadir. Bukan mustahil langkah tersebut adalah jalan bagi Amerika beserta sekutunya yang telah memprediksi kejatuhan ekonomi mereka dan beralih dari Dollar (US$) menuju emas bercahaya.


Menurut Muhaimin Iqbal, praktisi Dinar di Indonesia, perilaku US$ selalu bergerak berlawanan arah dengan harga emas. Kalau US$ yang diindikasikan dengan US$ Index naik, maka harga emas yang turun. Sebaliknya jika index US$ turun, maka harga emas yang akan naik. Tentu banyak faktor yang mempengaruhi naik turunnya US$ ini. Tidak terbatas pada faktor ekonomi saja, isu-isu politik, keamanan dan lain sebagainya ikut mempengaruhi fluktuasi US$.


Menurutnya, salah satu isu untuk melihat fluktuasi dapat kita ambil dari tren ekonomi Amerika Serikat. Untuk memahami akan kemana ekonomi Amerika, maka kita bisa menggunakan dua buah data, yakni perumahan dan pengangguran.


Data dari pasar perumahan efeknya riil seperti krisis sub-prime mortgage yang sudah terjadi selama hampir dua tahun terakhir, awalnya adalah krisis di kredit perumahan, namun dampaknya kemana-mana. Di samping data mengenai perumahan, tentu data pengangguran juga bisa kita gunakan karena melalui data ini kita akan sangat mudah menggambarkan kondisi ekonomi suatu negara, termasuk Amerika.


Dari sisi perumahan, data kwartalan terakhir House Price Index yang dikeluarkan Case-Shiller menunjukkan penurunan hingga 14.1%. Ini merupakan penurunan yang paling tajam sepanjang sejarah, bahkan lebih tajam dibandingkan dengan penurunan pada masa great depression tahun 1930-an.


Menurunnya data penjualan rumah serta indeks harga rumah AS mengindikasikan bahwa kontraksi ekonomi global masih terus berlangsung. Dibutuhkan suatu langkah yang konkret untuk dapat memacu pertumbuhan ekonomi dan menurunkan tingkat pengangguran.


Pada sisi pengangguran juga begitu. Di tahun 2008 saja pengangguran di Amerika telah mencapai angka di atas 5%. Angka itu melonjak drastis pada tiga tahun setelahnya (September 2011) di mana Depnaker AS mengatakan tingkat pengangguran di 20 negara bagiannya berada di atas angka nasional 9,1 persen, dengan tingkat tertinggi berada di Nevada yang mencapai 13,4 persen.


Pada tahun 2012 angkanya pun tidak mengalami perubahan berarti. Di New York City kini tingkat kemiskinan naik secara signifikan ke rekor tertinggi dibanding  tahun 2010 seperti dirilis oleh City's Center for Economic Opportunity. Bahkan menurut laporan The New York Times menemukan bahwa jumlah warga New York yang tergolong miskin pada tahun ini meningkat hampir 100.000 orang sejak tahun 2009. Persentase tingkat kemiskinan pun naik 1,3 % menjadi 2,1%.


Data pemerintah menunjukkan 12,7 juta warga Amerika kini menjadi pengangguran. Empat dari 10 di antaranya tidak bisa mendapat pekerjaan selama 27 minggu atau lebih. Menurut ekonom, pertambahan lapangan kerja dibutuhkan untuk memberi konsumen kepercayaan yang mereka perlukan untuk melakukan pembelian, dan mendorong perusahaan melakukan investasi yang mengarah pada perekrutan baru.


Maka itu menarik jika menyimak perkataan Alen Gresspan, mantan chairman dari Federal Reserve AS (1987-2006), yang mengatakan, "Bila dibiarkan inflasi terus tumbuh, pertumbuhan akan turun, rakyat akan menderita dengan penurunan taraf hidup dan Amerika sangat mungkin menghadapi stagflation."
Realitas ini akan berpeluang untuk memberi jalan hancurnya dollar AS yang pada saat bersamaan meruntuhkan hegemoni ekonomi kapitalis Amerika. Pada titik ini pula maka nilai emas akan semakin melonjak naik.


Data dari Bloomberg.com, misalnya, harga emas di bulan Oktober 2011 telah mengalami peningkatan terpanjang dalam 2 bulan terakhir. Hal ini disebabkan oleh kejatuhan Dollar yang memicu peningkatan permintaan logam mulia tersebut sebagai aset alternatif.


Dollar mencetak rekor penurunan terbesar terhadap Yen dan mundur terhadap Euro, setelah para pemimpin Uni-Eropa setuju untuk memperbesar dana bantuan menjadi empat atau lima kali lebih besar, menjadi sekitar 1 trilyun euro ($1.4 milyar). Sedangkan Emas telah meningkat sebesar 23% sepanjang tahun 2011. Sebaliknya dollar malah menurun sebesar 5.7% terhadap Euro.


Grafiknya tidak jauh beda pada tahun 2012. Harga emas terus naik sekitar 1,790 dollar AS pada bulan Februari, tingkat tertinggi sejak tahun 2012, setelah Fed pada waktu itu mengatakan akan terus mengarahkan suku bunga mendekati nol sampai setidaknya pada akhir 2014. Sedangkan di Comex, harga emas berjangka untuk penyerahan September 2012 ditutup pada level harga 1.684,6 dollar AS per troy ons atau menguat sebesar 31,1 dollar AS per troy ons.


Tampaknya AS menyadari gejala ini. Meminjam bahasa Syekh Imran, mereka akan melakukan segala daya upaya agar keuangan mereka tetap stabil. Salah satunya beralih ke emas.
Gejala itu memang sudah tampak. Sejumlah kalangan di Negeri Paman Sam begitu gencar mengusulkan penggunaan koin emas dan perak sebagai alat transaksi. Negara bagian Utah menjadi pelopornya. Belum lama ini, sejumlah wakil rakyat di sana menyusun rancangan undang-undang terkait hal tersebut. RUU itu telah lolos hingga ke tingkat Kongres melalui pemungutan suara. Jika RUU itu nanti disahkan maka koin emas dan koin perak akan menjadi alat tukar alternatif bagi rakyat Utah selain uang kertas dolar.
Ternyata Utah dan Virginia tidak sendiri. Dikabarkan negara bagian mulai melirik koin emas dan perak untuk alat transaksi. Ide ini bertumbuh di Idaho, South Carolina, New Hampshire, Tennesse, Indiana, Iowa, Oklahoma, Vermont, Georgia, Missouri dan Washington.


Maka tidak heran bahwa kunjungan Hilary Clinton baru-baru ini adalah upaya untuk mengukuhkan tangan AS di Papua sebagai upaya menstabilkan ekonomi AS melalui tambang emas di Papua. Terlebih di akhir pemerintahannya Barack Obama jika tidak mampu mendongkrak perekenomian Amerika dengan mewarisi hutang sebesar US$16 triliun; jumlah yang dua kali lebih banyak daripada saat Bush masih menjabat. Bahwa kapitalisme telah gagal.


Jadi mungkin betul perkataan Syekh Imran, kelak Amerika akan mengganti dollar dengan emas sebagai mata uangnya. Lalu bagaimana dengan kita?  Masihkah kita bergeming untuk beralih ke dinar?
 " (Juallah) emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, sya'ir dengan sya'ir, kurma dengan kurma, dan garam dengan garam (dengan syarat harus) sama dan sejenis serta secara tunai. Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai " (Shahih Muslim).


*Penulis adalah Koordinator Kajian Zionisme Internasional dan Redaktur Ahli Islampos.com.

Thursday, September 6, 2012

PSY Dedah Kisah Tarian Gangnam Style


PSY Dedah Kisah Tarian Gangnam Style

SEOUL - Penyanyi rap KoreaSelatan, Psy yang melonjak popular hanya kerana tarian kuda dalam muzik video Gangnam Style di YouTube mendedahkan kisah tentang tarian tersebut, lapor portal hiburan kpopstarz.com .

Menurutnya, tarian itu dihasilkan selepas parti untuk konsertnya diadakan di Daegu pada tahun lalu.

Dia yang berbadan gempa dan berusia 34 tahun memberitahu, selepas partinya, terdapat satu persembahan bakat dengan wang sebagai ganjaran untuk pemenang.

"Setiap orang menyukainya (tarian kuda itu) dan mereka merakamkan dan memberikan saya wang," katanya.

Ketika ditanya berapa jumlah wang yang diberikan kepadanya, Psy berkata: "Jumlah wang itu? Anda mahu saya menyatakan di tempat awam?"

Dia kemudian ketawa selepas memberikan jawapan tersebut.

Populariti Psy melonjak di Amerika Syarikat selepas muzik videonya itu dimuat naik pada Julai lalu.

Beberapa penyanyi terkenal seperti Katy Perry, Robbie Williams dan Britney Spears mengagumi tarian tersebut.

Pengacara hos bual bicara popular di AS, Jay Leno turut membuat tarian tersebut semasa dia mengendalikan program terbitan stesen NBC itu.

Lebih 88 juta orang telah menonton klip muzik video Psy itu.



Ulasan Admin : Semakin famous seseorang artis, pasti semakin banyak kontroversi yang akan mencarinya nanti.Adat dunia hiburan.Tak boleh duduk diam.

Surah-surah Amalan Untuk Ibu Mengandung

Klik gambar untuk pembesaran ( Open In New Tab )

1. Surah Al-Fatihah
Untuk terangkan hati dan kuatkan daya ingatan

2. Surah Luqman
Untuk memperoleh anak yang cerdik akal dan jiwannya

3. Surah Al Hujurat
Untuk memperbanyakkan susu ibu dan sifat berhati-hati ( anak )

4. Surah At-Taubah
Untuk membersihkan jiwa dan memelihara diri daripada maksiat

5. Surah Maryam

Untuk memudahkan ibu bersalin dan memperoleh anak yang soleh

6. Surah Yusuf
Untuk memperoleh anak yang cantik rupa dan cantik akhlak

7. Surah Yasin
Untuk ketenangan hati dan anak jauh dari godaan Iblis dan Syaitan

8. Surah An Nahl
Untuk melahirkan anak yang berdisiplin

Wednesday, September 5, 2012

Ya'juj dan Ma'juj adakah mereka sudah bebas?


Yajuj dan Majuj Sudahkah Mereka Keluar? 
 
Nabi Muhammad tiba-tiba terbangun dari tidurnya dengan muka merah padam. Seperti diceritakan oleh Zainab binti Jahsy, ketika terbangun itu, Nabi tiba-tiba berkata, "Tiada Tuhan yang patut disembah selain Allah. Sungguh kerosakan akan menimpa bangsa Arab akibat datangnya kejahatan yang telah dekat. Hari ini, sebuah lubang sebesar ini telah terbuka di dinding Ya'juj dan Ma'juj. "Ketika itu, Nabi membuat tanda lubang dengan ibu jari dan jari telunjuknya.

Legenda mengenai Ya'juj dan Ma'juj tidak hanya dikenali di dalam ajaran Islam. Dalam ajaran Kristian dan Yahudi pun kisah mengenai se kelompok manusia yang bakal membuat kerosakan besar di muka bumi itu juga diceritakan, lebih dikenali dengan nama Gog dan Magog. Adalah Zulkarnain, seorang raja besar pada masa lalu yang telah mengurung kaum Ya'juj dan Ma'juj di sebuah lembah di antara dua gunung tinggi (assaddain) dengan cara membina tembok penghalang terbuat dari besi dan tembaga, seperti diceritakan dalam Al-Quran surah al-Kahfi ayat 93-97.

Lalu, dalam ayat selanjutnya, disebutkan bahawa suatu saat tembok itu akan runtuh dan kaum Ya'juj dan Ma'juj akan keluar. "Dan, pada hari itu (ketika tembok terbuka), kami biarkan mereka bercampur baur satu sama lain seperti gelombang ...." Dalam Al-Quran versi Jabatan Agama, kalimat "pada hari itu" (yawma idhin) dari ayat ke-99 surah al-Kahfi ini diertikan sebagai hari kiamat. Namun, Dr Imran Nazar Hosein, cendekiawan Muslim kelahiran Trinidad dan Tobago 70 tahun silam punya pendapat lain atas ayat itu.
 
Kerana ayat ke-98 menceritakan mengenai akan runtuhnya tembok penghalang Ya'juj dan Ma'juj maka lebih tepat bila kalimat pada hari itu ditafsirkan sebagai hari ketika tembok itu benar-benar runtuh. Hari ketika kaum perosak itu akhirnya boleh keluar dari lembah yang mengurung mereka dan kemudian bertebaran di seluruh Bumi seperti gelombang lautan dan kemudian bercampur baur dengan bangsa-bangsa manusia lain.

Ini dijelaskan juga dalam surah al-Anbiyaa ayat 96, dari terjemahan versi Jabatan Agama. "Hingga apabila dibukakan (tembok) Ya'juj dan Ma'juj dan mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat yang tinggi."

Soalan utamanya, bilakah tembok Zulkarnain itu runtuh? Atau, lebih tepat lagi, apakah kaum Ya'juj dan Ma'juj itu sudah keluar dan bertebaran untuk membuat kerosakan di muka bumi? Kisah dari Zainab binti Jahzy, hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim di atas dianggap Imran Hosein sebagai pengesahan bahawa pada zaman Nabi Muhammad masih hidup tembok itu sudah mulai terbu ka. Ertinya, dalam beberapa abad selepas itu, kemungkinan besar kaum Ya'juj dan Ma'juj sudah mencari jalan keluar.

Dalam kisah sama yang diriwayatkan dalam sahih Bukhari, ada versi yang lebih panjang ketika Zainab binti Jahsy akhirnya bertanya kepada Nabi Muhammad. "Ya Rasulullah, apakah kita (bangsa Arab) akan dihancurkan walaupun masih ada orang beriman di antara kita?" Nabi menjawab, "Ya, ketika kemaksiatan berleluasa."

Pendapat Imran Hosein yang menulis beberapa buku mengenai hari akhir, terutama kajian takwil surah al-Kahfi, ini juga adalah berdasarkan belum penemuan bukti-bukti arkeologis apa pun mengenai tembok yang dibina Zulkarnain. Saat ini, tak ada satu pun sudut Bumi yang belum pernah dijelajahi manusia atau luput dari intaian kamera satelit. Bila Ya'juj dan Ma'juj masih terkurung dalam lem bah maka seharusnya tembok buatan Zulkarnain itu masih kukuh menjulang dan mudah ditemui. Bila sudah tak ada tanda-tanda kewujudan tembok besar di sebuah lembah curam maka ber erti tembok itu sudah runtuh dan menjadi tugas arkeologi untuk mencari sisa-sisanya.

Ada pendapat sebahagian mufasir yang mengatakan bahawa tembok itu dibina di kawasan Kaukasia, di antara dua lautan (Laut Hitam dan Laut Kaspia). Ini merupakan hasil tafsiran surah al-Kahfi ayat 86-90 berkenaan dengan perjalanan Zulkarnain yang bertemu dua perairan berwarna pekat di bahagian barat dan timur dengan pen duduk yang bahasanya tak boleh difahami. Wilayah dengan topografi penuh pergunungan tinggi dan lembah curam itu sesuai dengan kawasan sempadan antara Georgia dan Rusia, berada di barisan pergunungan Kakukasus antara Laut Hitam dan Laut Kaspia, tepatnya di Gunung Kazbek dan lembah Sungai Terek, yang dikenali dengan nama Ngarai Darial.

Orang Parsi menyebutnya Gerbang Alan. Ngarai Darial dikenali juga sebagai Gerbang Kaukasia atau Gerbang Kaspia. Orang Georgia me nyebutnya Ralani, Darialani. Ada yang menyebutnya Porte Cu mana dan Fortes Sarmatica. Lalu, bangsa Tartar menyebutnya Darioly. Sejak zaman dulu, Ngarai Darial dan juga Derbent Laluan telah menjadi laluan perlintasan penting di Kaukasia bagi pelbagai ekspedisi ketenteraan dari Parsi, suku-suku Turki kuno, kekhalifahan Islam, hingga akhirnya dikuasai Rusia. Jalur ini menjadi penghubung laluan dari utara ke selatan Kaukasia.

Jerusalem
Namun, Imran Hosein yang dikenali menyokong tafsir semantik atas Al-Quran itu juga menjelaskan bahawa tanda-tanda lepasnya Ya'juj dan Ma'juj juga telah dinubuatkan. Salah satu petunjuknya ada pada surah al-Anbiyaa ayat 95, "Sesungguhnya tidak mungkin atas penduduk suatu negeri yang telah kami binasakan, bahawa mereka tidak akan kembali." Lihat bahawa ayat ke-96 kemudian menyebut mengenai runtuhnya tem bok penghalang Ya'juj dan Ma ' juj. Ertinya, ada suatu kaum yang dulu menghuni sebuah negeri atau tempat dan tak boleh kembali lagi ke tempat asal mereka hingga akhirnya mereka boleh kembali lagi setelah tembok penghalang Ya'juj dan Ma'juj runtuh dan kaum perosak itu tersebar ke seluruh dunia.

Di sini, Al-Quran dan Injil bersepakat bahawa ada satu kaum yang dahulu menghuni sebuah negeri dan kemudian dihancurkan dan mereka dilarang kembali lagi ke negeri itu. Negeri itu, dalam hal ini adalah sebuah bandar bernama Jerusalem yang merupakan kampung halaman bangsa Yahudi. Dalam sejarahnya, Nebukadnezar penguasa Babylon (Mesopotamia) pernah menghancurkan Kerajaan Yehuda dan mengusir kaum Yahudi keluar dari Yerusalem pada abad ke-6 SM sehingga mereka berdiaspora.

Maharaja Rom Hadrian kemudian membangun kembali sebuah kota di dekat runtuhan Jerusalem pada 70 M yang diberi nama Aelia Capitolina. Langkah Hadrian menempatkan patung-patung dewa dan kuil Rom di bekas Yerusalem menimbulkan perlawanan kaum Yahudi yang masih tinggal di tem pat itu yang dikenali dengan na ma pemberontakan Bar Kokhba. Hadrian murka dengan pemberontakan itu. Bertekad membasmi agama Yahudi di Jerusalem, Rom kembali mengusir kaum Yahudi.
 
Sumber republika.co.id

Tuesday, September 4, 2012

Kisah Rumahtangga Para Salafus Soleh



“Apabila suamiku pergi mencari kayu bakar, aku merasakan betapa beratnya ia mencari nafkah. Aku merasakan betapa hausnya dia di pergunungan. Untuk itu setiap kali ia pulang, aku selalu menyediakan air dingin yang boleh terus diminumnya. Aku menyusun dan mengatur rumah serapi mungkin. Aku menyediakan makanan untuknya. Aku memakai pakaian terbaik yang aku miliki untuk menyambut kepulangannya. Di saat ia masuk ke rumah, aku menciumnya dengan penuh kerinduan. Aku pasrahkan diriku kepadanya. Aku menyiapkan keperluan jika ia ingin beristirehat. Aku juga selalu berada di sisinya, sehingga ketika manapun ia menginginkanku aku berada di sampingnya.”


Demikianlah jawapan seorang isteri pencari kayu bakar menjawab pertanyaan para sahabat r.a.. Rasulullah s.a.w. memberitahu kepada sahabat-sahabatnya bahawa perempuan itu termasuk salah seorang ahli syurga disebabkan kemuliaan dan keanggunan sikapnya kepada suaminya. Itulah yang menyebabkan mereka bertanya kepada perempuan itu.
Para salafus soleh berlumba-lumba mengumpul bekalan untuk ke syurga. Pantang sekali mendengar Rasulullah s.a.w. mengatakan seseorang yang merupakan ahli syurga, segera mereka menemuinya untuk mendapatkan petua dan rahsia amal yang membawa ke syurga. Kisah ini telah terbentang di dalam sirah, terpulanglah kepada para isteri untuk mengambil iktibar darinya.

Dunia salafus soleh juga sememangnya merupakan pentas kehidupan yang dilakonkan oleh makhluk yang bernama manusia. Menjenguk kisah mereka dalam kehidupan berumahtangga, memberikan kita suatu gambaran bahawa mereka juga tidak sunyi dari masalah dalam hidup berkeluarga. Mereka tetap hidup dalam arena kerenah yang lazimnya dilalui oleh seorang suami dan isteri. Namun, apa yang membezakannya dari kita hanyalah kehidupan mereka telah diwarnai dan dibingkaikan dengan nilai-nilai Ilahi. Ajaran Islam begitu dekat sekali, malah melekat dalam sanubari sesama mereka. Oleh itu, walaupun biasa berlaku kesilapan dalam mengendalikan bahtera, ia hanyalah bak angin yang lalu bagi melancarkan lagi perjalanan bantera itu, bukannya bagai badai yang mengganas dan menjahanamkan bahtera.

Malam Pertama Yang Indah

Dalam sejarah salafus soleh, tercatatlah salah seorang yang bernama Syuraih al-Qadhi. Suatu ketika as-Sya’bi bertanya tentang kehidupan rumahtangganya, dia mengatakan:

“Sejak dua puluh tahun yang lalu, aku tak pernah melihat isteriku berbuat sesuatu yang membuatkan aku marah. Mulai dari malam pertama hingga kini yang aku lihat padanya adalah keindahan dan kecantikan belaka. Di malam pertama, aku berniat dalam hati untuk menunaikan solat dua rakaat sebagai ungkapan rasa syukurku kepada Allah S.W.T. Ketika aku menoleh mengucapkan salam, aku lihat isteriku pun turut bersolat di belakangku. Dia menghulurkan tangannya seraya berkata:

“Selamat datang, wahai Abu Umayyah, alhamdulillah, aku memuji dan memohon pertolonganNya. Semoga selawat dan salam tetap melimpah kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan keluarganya. Sesungguhnya aku adalah perempuan asing bagimu. Aku tidak tahu akan akhlakmu. Terangkanlah kepadaku apa yang engkau senangi dan yang tidak engkau senangi. Apa-apa yang kau senangi akan aku cuba penuhi, dan apa yang tidak engkau senangi akan usahakan untuk menghindarinya. Aku yakin di antara kaummu pasti ada yang ingin mengkahwinkan wanitanya denganmu. Begitu juga dengan kaumku, ada lelaki sekufu denganku. Akan tetapi apa yang ditetapkan oleh Allah harus dilaksanakan. Kini aku milikmu, lakukanlah sesuai dengan yang diperintahkan Allah S.W.T. Aku mengucaplan ini dengan memohon ampun kepada Allah untuk diriku dan untuk dirimu…”. Selanjutnya Syuraih pun menghabiskan malam pertamanya dengan penuh kebahagiaan.


Cemburu Salafus Soleh

Sikap cemburu, bila diterapkan pada tempatnya merupakan faktor yang dapat menambahkan rasa cinta dan kemesraaan antara suami isteri. Sikap itu juga merupakan sebahagian dari sikap para salafus soleh. Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh a-Tabrani, Rasulullah s.a.w. pernah menyatakan bahawa orang yang tidak memiliki rasa cemburu kepada isterinya tidak akan masuk syurga.
Umm al-Mukminin ‘Aisyah r.a. diriwayatkan pernah merasakan cemburu kepada suaminya ketika pada suatu malam Rasulullah s.a.w. keluar dari sisinya. ‘Aisyah r.a. terbangun dan tidak boleh tidur lagi hingga ke pagi hari. Sampai ketika Rasulullah s.a.w. datang, baginda bertanya: “Cemburukah kamu wahai ‘Aisyah?”. Apakah orang seperti anda tidak layak aku cemburu?”, jawab ‘Aisyah.

Sa’ad bin Mu’az r.a. cemburu ketika melihat isterinya memberikan buah epal yang sudah digigit kepada hambanya. Tentang cemburunya Sa’ad, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Apakah kamu hairan dengan cemburunya Sa’ad?. Demi Zat yang jiwaku berada ditanganNya, sesungguhnya aku lebih cemburu daripada Sa’ad dan Allah lebih cemburu daripadaku.”

Ada pula sahabat lain, iaitu Zubayr bin Awwam. Isterinya Asma’ bint Abu Bakr r.a. pernah bercerita: “Pada suatu hari, aku bertemu dengan Rasulullah s.a.w. bersama dengan sahabatnya. Ketika itu aku sedang mengangkat batu. Lalu Rasulullah s.a.w. menghentikan untanya dan membawaku bersamanya. Aku merasa amat malu sekali berjalan bersama laki-laki, apalagi bila mengingati Zubayr yang sangat cemburu. Rasulullah s.a.w. mengetahui hal ini. Sebaik sahaja aku sampai, segera aku bercerita kepada suamiku Zubayr. Ia menjawab: “Demi Allah, sikapmu mengangkat batu itu lebih penting bagiku daripada kamu menaiki unta bersama Rasulullah s.a.w..”

Berusaha Bersikap Bijak

Diriwayatkan ada seorang lelaki yang ingin mengadu perilaku isterinya kepada Amirul Mukminin Saiyidina ‘Umar al-Khattab r.a., lelaki itu terpegun kerana mendengar isteri ‘Umar r.a. sedang marah-marah. Tidak terdengar sama sekali jawapan ‘Umar r.a. Setelah mengetahui keadaan itu, dalam hatinya ia berkata: “Jika ‘Umar saja sebagai orang kuat, tegas bahkan… Amirul Mukminin, tidak bertindak sedemikian, maka apalah ertinya aku ini?”. Orang itu lalu bergegas ingin kembali ke rumahnya dan tak jadi mengadu akhlak isterinya kepada Khalifah ‘Umar.

Sebelum melangkah jauh, ‘Umar telah menyedari kedatangannya lalu memanggilnya dan bertanyakan tentang keperluan dia datang ke rumah beliau. Lelaki itu menjawab: “Wahai Amirul Mukminin, kedatanganku sebenarnya adalah untuk mengadu tentang perilaku isteriku yang buruk. Tetapi setelah aku mendengar tadi akan isterimu melakukan hal yang sama, aku berkata dalam hati: “Jika keadaan Amirul Mukminin pun sedemikian, maka apalah ertinya aku ini?”.

“Wahai sahabatku, aku menahan diri daripadanya kerana ada beberapa hak yang telah ia tunaikan yang seharusnya menjadi kewajipan ku. Ia telah memasak, membuat roti, mencuci pakaian, menyusukan anak aku. Di mana tugas itu sebenarnya bukanlah kewajipan baginya. Aku diam sahaja, kerana memang aku yang bersalah.” Jawab ‘Umar r.a.

“Wahai Amirul Mukminin, isteriku juga berbuat begitu.” Kata lelaki tersebut. “Bersabarlah wahai sahabatku, kerana yang demikian itu takkan berjalan lama.” Jawab ‘Umar.

Dari peristiwa di atas, jelas menunjukkan betapa Saiyidina ‘Umar r.a. amat menghargai jerih payah isterinya melaksanakan tugas-tugas rutin urusan rumahtangga. Lebih-lebih lagi apabila tugas itu bukannya merupakan kewajipan seorang isteri, tetapi hanyalah khidmat bakti yang dicurahkannya kepada suami dan anak-anak tercinta demi untuk mendapatkan keredhaan Allah S.W.T. Menyedari pengorbanan isterinya dan kekurangan dirinya, maka amak bijaklah Saiyidina ‘Umar berdiam dan bersabar menghadapi kemarahan isterinya yang kepenatan. Nasihatnya supaya lelaki itu ‘bersabar kerana ia takkan lama’, menunjukkan ia memahami tabiat marah wanita, cepat nak marah tetapi hanya sekejap sahaja.

Dalam menghadapi masalah rumahtangga, kisah Saiyidina ‘Umar ini wajar sekali diteladani. Ingatlah kita akan pesanan Rasulullah s.a.w. dengan sabdanya: “Berwasiatlah kebaikan kepada para wanita, kerana mereka itu diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok, padahal tulang rusuk yang bengkok adalah yang paling atas, yang jika kau luruskan dengan keras, maka ia akan patah. Tetapi jika tidak diluruskan ia akan terus bengkok. Oleh sebabitu, nasihatilah para wanita secara baik.” (HR Bukhari)

" SEBAIK-BAIK PERHIASAN DUNIA ADALAH WANITA SOLEHAH "

Tanda-tanda 100 Hari Sebelum Kematian Manusia


Tanda-tanda 100 Hari Sebelum Kematian Manusia

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanyaakan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapunsemua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar.

Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akanmengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daginglembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan denganteliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.

Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik dihati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat.

Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.
 
100 hari sebelum kematian – Ini adalah tanda pertama dari Allah kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.

40 hari sebelum kematian – Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arasy Allah. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

7 hari sebelum kematian
– Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba ianya berselera untuk makan.

3 hari sebelum kematian – Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu di antara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

1 hari sebelum kematian – Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Hari kematian
– Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah yang telahmenghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

Jom tengok video di bawah ni..

Monday, September 3, 2012

Ustaz Azhar Menjawab Soalan Isu Gangnam Style


Orang bertanya kepada Ustaz Azhar isu Gangnam Style dan Ustaz Azhar Menjawab: 

Tulahan : "Sanggupkah bermadu dengan isteri pertamaku, Jamaah"



http://izzuddinyussof.com/wp-content/uploads/2012/02/baitul-muslim-dyg2.jpgBila masuk semula berjuang di medan kampus, maka timbullah semula pelbagai kenangan lama semasa berjuang di kampus tempatan.  Bukan penulis nak masuk campur tapi penulis terpaksa mendengar, melihat isu-isu ini dibincangkan  oleh adik-adik yang berjuang.
Sama sahaja dulu dan sekarang, isunya tetap sama cuma orang dan kampusnya sahaja berbeza. Isu yang sering dibincangkan adalah bagaimana mereka mahu terus istiqamah bekerja untuk jamaah hingga ke luar kampus.
Penulis melihat adik-adik ini memang serius mahu terus istiqamah, samalah macam penulis dan sahabat seperjuangan di kampus dulu. Kadang-kadang bila membaca pandangan mereka di facebook dan email , penulis tersenyum sendirian bukan nak memperkecilkan mereka. 
Tersenyum mengenangkan sahabat seperjuangan yang bercakap perkara yang sama tapi bila keluar ke medan sebenar , mereka gugur tiada tanda.
Berbincang untuk terus istiqamah, mereka akan memperkatakan tentang bagaimana untuk terus istiqamah bila sudah berada di medan sebenar. Isu BM / pasangan hidup adalah topik panas. Nak istiqamah mestilah suami / zaujah sefikrah. Benarkah begitu?
Benar , tapi ada yang tidak benar. Hatta Amir pasangannya Amirah pun boleh lesap entah ke mana bila berada di medan sebenar. Bukan melawak tapi itulah hakikatnya berdasarkan pengalaman sahabat di kampus.
Walaupun begitu, paratus pasangan sefikrah terus aktif adalah lebih tinggi berbanding pasangan berlainan fikrah. Maksudnya, jika Amir pasangan Amirah tak boleh nak istiqamah bolehlah nilai pasangan yang tak sejamaah lagilah tipis.
Pasangan hidup yang memahami perjuangan akan banyak membantu seseorang untuk terus istiqamah. Sanggupkah seorang isteri mempunyai yang setiap malam tiada di rumah kerana berjuang, setiap hari suami pulang 2, 3 pagi, waktu cuti suami tiada di rumah kerana program jamaah.
Sanggupkah seorang isteri menjaga anak-anak kecil di rumah, yang kerap menangis , yang nakal dalam keadaan suami sering tiada di rumah.
Sanggupkah seorang isteri merelakan masa , tenaga dan wang suami dikongsi bersama jamaah.
Dalam erti kata lain, sanggupkah isteri ber’madu’ dengan isteri pertama suami iaitu jamaah.

Jika sanggup, percayalah suaminya akan terus istiqamah. Begitulah sebaliknya , suami yang isterinya berjuang.
Jika pasangan sefikrah pun , ramai yang gugur. Inikan pasangan yang salah seorang tak faham perjuangan. Penulis beri contoh paling dekat iaitu abang penulis yang gugur kerana halangan dari isteri yang tidak faham perjuangan walaupun menyokong jamaah.
Macam mana pula pasangan yang berlainan jamaah boleh istiqamah ke? Boleh istiqamah, tapi istiqamah dengan jamaah sahabat bukan jamaah sendiri. Banyak contoh , muslimat memilih pasangan berlainan jamaah akan ikut jamaah suami. 
Buktinya juga dekat dengan penulis di bumi orang putih tempat penulis tinggal. Siap jadi Murabbi lagi untuk anak usrah muslimat jamaah sahabat.
Mungkin muslimin tak kot? Memang tidak, tapi mampukan zaujahnya memahami perjuangan. Akhirnya, gugur juga menjadi pemerhati perjuangan.
Faktor BM memang penting tapi bagi penulis, apa yang lebih penting terletak pada individu yang kini bergerak di kampus. Adakah benar-benar ingin terus istiqamah? 
Ramai yang keluar dari kampus gugur bukan disebabkan faktor BM tapi faktor takut. Takut dengan Akujanji, bukan seorang takut suami isteri sefikrah dua-dua takut. Bab takut ini penulis dah tulis dalam N3  Takut bayang - bayang sendiri bacalah…
Tinggallah yang berani. Mereka yang berani ini pula jika tak sanggup bersusah juga tak boleh kekal. Bersusah macam mana? Bersusah kena balik lewat malam, bersusah keluar belanja sendiri , bersusah korbankan masa dan bersusah itu dan ini kerana jamaah.
Ramai yang gugur pada peringkat ini, akhirnya perlahan-perlahan meninggalkan perjuangan kerana tak sanggup bersusah.  
Berjuang di medan sebenar memang berlainan berbanding dalam kampus. Suasana, taraf intelek, tahap berfikir, tahap tarbiyah semuanya berbeza.
Perkara pertama sebelum masuk ke medan, perbetulkan niat hanya kerana Allah. Bukan kerana nak jadi pemimpin besar, bukan nak jadi wakil rakyat, bukan nak tunjuk pandai. Jika niat betul ditambah dengan keikhlasan nak berjuang, Insyaallah akan istiqamah.
Bila masuk ke medan lakukanlah apa sahaja kerja untuk jamaah walaupun kadang-kadang nampak tak sesuai dengan taraf akademik kita. Ramai yang gugur ditahap ini kerana tak sanggup nak melakukan kerja-kerja rutin yang dilakukan ahli akar umbi jamaah.
Kutip derma masa ceramah, kutip sampah lepas ceramah, jadi trafik kawal lalu lintas, tampal poster, susun kerusi dan macam-macam lagi. Janganlah berharap jamaah di kawasan akan bagi tugas elit sahaja pada kita.
Penulis lakukan semua kerja akar umbi ini sejak mula bergiat dengan pemuda jamaah di Penang. Bila mula bergiat dengan jamaah kawasan sekarang,  penulis masih ingat kerja dibuat hampir setiap hari semasa PRU 1999 ialah tekap block  kain rentang kempen. Masa itu, belum ada lagi kain rentang print.
Kesungguhan dan keikhlasan melakukan kerja akar umbi inilah menyakinkan pimpinan jamaah sesuatu kawasan untuk melantik kita memegang jawatan dalam jamaah. Bukan sangat kerana kita pimpinan mahasiswa, bukan kerana pimpinan jamaah kampus.
Walaupun penulis pernah ada jawatan tinggi dalam jamaah kawasan, kerja-kerja akar umbi ini tetap penulis lakukan. Kerana apa? Kerana penulis dapat merasai sendiri kesusahan, keletihan, rasa rendah diri ahli-ahli yang melakukan kerja akar umbi.
Mesti sanggup turun ke bawah, bergaul dengan ahli akar umbi yang pelbagai. Turunkan tahap berfikir cara di universiti kepada tahap berfikir orang kampung. Barulah , kerja-kerja jamaah mudah dijalankan. Maksudnya, walau sebagaimana hebat pun kita di universiti jika ingin istiqamah buangkan rasa ego, rasa megah, rasa hebat, rasa aku pandai.
 
Bergerak dalam jamaah juga bukan hanya kerana menjadi penceramah kerana semasa di kampus dulu kita hebat berpidato. Tugas penting kita adalah menjadi pengerak kepada jamaah, laksanakan urus tadbir jamaah  supaya tersusun. Tugas penceramah bagilah kepada pimpinan jamaah lain yang ramai boleh berceramah.
Memang penulis tak nafi banyak kali naik pentas berceramah di kawasan utara sampai ke Perlis tapi atas kapasiti mantan Presiden Mahasiswa. Selalunya , berceramah bersama dengan MP Jerai sekarang, dialah yang banyak syorkan jamaah kawasan di kawasan utara untuk jemput penulis berceramah.
Selepas itu, penulis tak berceramah secara terbuka lagi. Sekali sekala sahaja jadi pengerusi majlis ceramah.
Ramai juga yang bersemangat bila masuk ke medan, harapannya tinggi kepada jamaah. Namun, apabila melihat sendiri gerak kerja jamaah kawasan yang disertai , ada yang lemah semangat. 
Kena faham gerak kerja jamaah di kawasan tidak sama dengan gerak kerja jamaah di kampus. Cara berfikir mereka terutama orang lama di kawasan berbeza. Jangan lemah semangat sebaliknya, bantu mereka untuk urus tadbir parti yang lebih kemas.
Pengalaman kampus kita akan banyak membantu jamaah kawasan bergerak dengan baik, tersusun dan lebih professional. Namun , ada juga kawasan kurang memberi kepercayaan kepada orang muda . Boleh baca N3  Lantiklah pemuda aktifkan kawasan
Syukurlah, di kawasan penulis antara pengerak penting jamaah adalah pemuda yang dulunya aktif di kampus.
Kena ingat walaupun ramai yang gugur, masih ramai juga yang terus istiqamah dan bertebaran di seluruh pelosok negara.  
Berbicara tentang istiqamah , penulis ambil kesempatan di sini ucap tahniah kepada mereka yang bersama berjuang di kampus dan istiqamah sehingga sekarang. 
Wassalam.

sumber: Tulahan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Pakatan Rakyat 2

Popular Posts

Mutiara Kata

"...... makanan semanis dan selazat ini bukan dibuat daripada wang ayah dan ibumu. Kenyangkan perut rakyatmu dengan makanan ini sebelum engkau mengenyangkan perutmu"

Khalifah Umar bin Khatab

Alexa Internet

There was an error in this gadget

Blog Archive