Berita Terbaru :

Jom Baca!!!

Followers

Ayyuha al-Syabab


"Sudut yang paling merbahaya sekali dalam sesuatu umat yang sedang membangun-terutama di ketika masih dalam peringkat permulaan kebangkitan ialah lahirnya berbagai corak fikrah dan pegangan, pelbagai seruan, bermacam-macam program, pelbagai langkah dan cara yang bersimpang siur di samping lahirnya begitu banyak orang-orang yang berlagak penganjur dan pemimpin.

Semua itu hanya memecah belahkan tenaga serta mencerai beraikan kekuatan yang sedia ada lalu mengendalakan tercapainya segala matlamat yang dituju.

Menyedari hal inilah maka suatu kajian terhadap segala fikrah tadi serta suatu analisa perbandingan di antaranya merupakan suatu persoalan yang asasi yang mesti dilakukan oleh setiap orang yang benar-benar inginkan reformasi"

-hassan al-banna-

Thursday, December 22, 2011

Video Perhimpunan pro-Aspirasi di KPT...









 
macam aku kenal je mamak yg pakai lilitan di kepala 2...musuh tradisi kat Universiti...haha3



 
aku akan ingat muka mamat di sebelah kanan 2...seronok jga berpentas di gelangang mahasiswa




 

Mahasiswa Pro Aspirasi Pengecut Dan Hanya Berani Berselindung Di Sebalik Umno

KUALA LUMPUR, 22 Dis: Pro Mahasiswa Nasional bersedia untuk membuka lapangan debat bersama pimpinan mahasiswa Pro Aspirasi bagi mencari solusi terbaik mengenai konsep kebebasan akademik yang diinginkan oleh mahasiswa.

Pengerusinya, Mohd Taufiq Abdul berkata, hal itu diusulkan sebagai respons pihaknya terhadap tindakan mahasiswa Pro Aspirasi pimpinan Mohd Shahar Abdullah yang melancarkan demonstrasi di Kementerian Pengajian Tinggi semalam bagi membalas himpunan kebebasan akademik yang digerakkan oleh Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik pada 17 disember lalu.

“Biarpun telah beberapa kali gagal untuk mempertemukan pimpinan mahasiswa Pro Mahasiswa dan Pro Aspirasi di meja debat, namun Pro Mahasiswa Nasional merasakan inilah masanya Pro Aspirasi perlu berani menyahut cabaran untuk berdebat,” ujarnya.


Katanya, yang terkini ialah pada 9 Disember yang lalu apabila tidak ada seorang pun pimpinan Pro Aspirasi ingin tampil untuk menyahut jemputan Aksi Mahasiswa Peduli (Aksi) untuk berdepan dengan pimpinan Pro Mahasiswa.

Namun begitu, ujarnya Pro Mahasiswa mengucapkan tahniah kepada Pro Aspirasi kerana setelah sekian lama akhirnya mahasiswa Pro Aspirasi menerima demonstrasi sebagai saluran yang sah dalam sistem demokrasi Malaysia.

Menurutnya, jika sebelum ini Pro Aspirasi sering melabelkan demonstrasi sebagai tindakan tidak bertamadun, namun perkembangan hari ini menunjukkan kumpulan mahasiswa Pro Umno itu sudah semakin matang.

Oleh itu, katanya keberanian untuk turun berhimpun di hadapan KPT perlu diterjemahkan secara ilmiah di meja debat.

Tambah beliau, Pro Mahasiswa merasakan selaku mahasiswa yang matang, Pro Aspirasi perlu berani tampil ke medan hujah dengan memberi tumpuan kepada isu kebebasan akademik sebagai fokus yang perlu dicanai secara ilmiah.

Katanya, Pro Aspirasi tidak seharusnya berdiri atas sentimen simpati kepada Perdana Menteri semata-mata tanpa ada hujah yang mendokong sentimen tersebut.

Beliau berkata, bantahan Pro Aspirasi kepada Datuk Saifuddin Abdullah juga rasanya mereka lakukan tanpa pertimbangan yang jelas kerana individu yang dibantah tersebut selama ini banyak memikul beban kegagalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin dalam menangani isu autonomi universiti.

Jika ingin disenaraikan, ujarnya Tun Mahathir Mohamed, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datuk Seri Khaled Nodin merupakan pihak yang perlu bertanggungjawab dalam krisis autonomi universiti.

Namun, katanya individu-individu tersebut selesa berlindung di sebalik keterbukaan Saifuddin Abdullah.

Menurutnya lagi, Pro Aspirasi juga perlu faham sekiranya isu autonomi universiti dan kebebasan akademik diselesaikan segera, segala pertikaian yang berlaku sejak akhir-akhir ini tidak akan terjadi.

Oleh itu, ujarnya Pro Aspirasi seharusnya turut memberi fokus kepada isu autonomi universiti bagi mencari penyelesaian yang komprehensif.

“Oleh itu, Pro Mahasiswa mengulangi pelawaan untuk menjemput pimpinan Pro Aspirasi khususnya saudara Mohd Shahar Abdullah ke meja debat bagi mencari solusi yang terbaik terhadap konflik autonomi universiti yang sedang berlaku,” katanya. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Pakatan Rakyat 2

Popular Posts

Mutiara Kata

"...... makanan semanis dan selazat ini bukan dibuat daripada wang ayah dan ibumu. Kenyangkan perut rakyatmu dengan makanan ini sebelum engkau mengenyangkan perutmu"

Khalifah Umar bin Khatab

Alexa Internet

There was an error in this gadget

Blog Archive