Berita Terbaru :

Jom Baca!!!

Followers

Ayyuha al-Syabab


"Sudut yang paling merbahaya sekali dalam sesuatu umat yang sedang membangun-terutama di ketika masih dalam peringkat permulaan kebangkitan ialah lahirnya berbagai corak fikrah dan pegangan, pelbagai seruan, bermacam-macam program, pelbagai langkah dan cara yang bersimpang siur di samping lahirnya begitu banyak orang-orang yang berlagak penganjur dan pemimpin.

Semua itu hanya memecah belahkan tenaga serta mencerai beraikan kekuatan yang sedia ada lalu mengendalakan tercapainya segala matlamat yang dituju.

Menyedari hal inilah maka suatu kajian terhadap segala fikrah tadi serta suatu analisa perbandingan di antaranya merupakan suatu persoalan yang asasi yang mesti dilakukan oleh setiap orang yang benar-benar inginkan reformasi"

-hassan al-banna-

Sunday, May 13, 2012

Dewan Negara putuskan talian hayat Umno BN?


Semalam seluruh pemerhati politik Malaysia terkejut apabila tiba-tiba Rang Undang-undang kesalahan Pilihanraya nak ditarik balik selepas dibentang dan dibahas di Dewan Negara. Nazri Aziz, menteri yang bertangjawab dalam hal ehwan dewan bagi alasan RUU tu ditarik balik pasai 'rumit'.

Seingat aku tak pernah lagi terjadi sebelum ni, rang undang-undang yang dah diluluskan oleh Dewan Parlimen nak dipinda lagi di Dewan Negara. Biasanya di Dewan Negara cuma dibahaskan saja dan kemudiannya akan diluluskan. Sampai tahap ada yang bagi label Dewan Negara sebagai rubber stamp.

Lain sikit kali ni bila ahli Dewan Negara bercadang untuk pinda dua seksyen dalam akta tu. Mungkin kut Dewan negara dapat keberanian pasai sebelum tu masa di Dewan Parlimen dibuat tiga pindaan.

Lagi satu, Rang Undang-undang Kesalahan Pilihanraya ni bukan sebarang undang-undang, bukan sama macam undang-undang pasai pokok ka atau pasai komputer ka atau pasai basikal.

Rang undang-undang ni dibuat untuk pastikan Umno BN menang lagi dalam PRU13 nanti, lebih kurang macam talian hayat untuk Umno BN kekal berkuasa.

Harus barang diingat, hampir semua ahli Dewan Negara dilantik oleh Umno BN melalui Yang Dipertuan Agong. Yang akan bawa suara membangkang pun cuma yang mewakili negeri-negeri yang dipegang Pakatan Rakyat, maknanya sepatutnya cuma 8 orang saja dari 70 orang ahli Dewan Negara yang berani untuk menentang Rang Undang-undang demi survival Umno BN tu.

Kalau setakat 8 orang tu ja yang berbunyi dalam Dewan negara tu lebih kurang macam anjing menyalak bukit ja. Yang sampai boleh nak pinda 2 seksyen tu tentu dapat sokongan majoriti ahli dewan.

Mungkinkah keberanian ahli Dewan negara ni menggambarkan yang depa pun dah berani untuk tak wala' kepada Umno BN dan dah berani tak setuju Umno BN menipu dalam PRU13 nanti. Bukan tara tu saja tapi sampai tahap dah berani putuskan talian hayat untuk Umno BN kekal berkuasa.

Betapa pentingnya Rang Undang-Undang Kesalahan Pilihanraya tu untuk survival politik Umno BN boleh dilihat dari komen Dr. Mahathir macam yang dllaporkan SinarHarian.
[Sumber: SinarHarian]

Maksud aku bukan komen Dr. Mahathir yang tersurat macam yang dilaporkan SinarHarian tu tapi maksud tersirat komen tu... Hahaha...

Sumber

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Pakatan Rakyat 2

Popular Posts

Mutiara Kata

"...... makanan semanis dan selazat ini bukan dibuat daripada wang ayah dan ibumu. Kenyangkan perut rakyatmu dengan makanan ini sebelum engkau mengenyangkan perutmu"

Khalifah Umar bin Khatab

Alexa Internet

There was an error in this gadget

Blog Archive