Monday, July 30, 2012

SKR

Tafsiran salah Islam agama rasmi


MUHAMAD NASER (kiri di barisan depan) dan Salehuddin (dua dari kiri) memperkatakan sesuatu pada program Bicara Rakyat di Wisma Angkasapuri, Jumaat lalu.


KUALA LUMPUR – Orang ramai perlu mengubah tafsiran salah terhadap pengertian mengenai Islam sebagai agama rasmi negara kerana sebenarnya Islam merupakan agama Persekutuan seperti yang tertakluk dalam Perlembagaan.

Peguam bela dan peguam cara, Datuk Salehuddin Saidin berkata, status agama Islam sebagai agama Persekutuan meletakkan martabat agama tersebut lebih tinggi berbanding agama lain di Malaysia.

“Tanggapan masyarakat bahawa Islam merupakan agama rasmi memberi makna seolah-olah rakyat di negara ini memiliki lebih daripada satu agama, satu yang rasmi dan satu lagi tidak.

“Perkara 3(1) dalam Perlembagaan Persekutuan 1963 menetapkan agama Islam memiliki hak keistimewaan berbanding agama lain di Malaysia,” katanya yang merupakan salah seorang ahli panel pada program Bicara Rakyat bertajuk Islam Dalam Perlembagaan yang disiarkan di TV1 Jumaat lalu.

Turut hadir sebagai ahli panel pada program yang dikendalikan oleh Syed Munawar Syed Mustar itu ialah Ahli Jawatankuasa Biro Undang-Undang Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Muhamad Naser Desa.

Menurut Salehuddin, keistimewaan tersebut memberi kuasa kepada kerajaan menyediakan dana membiayai institusi-institusi yang dikhaskan bagi penganut agama Islam untuk melaksanakan pelbagai program berkaitan.

“Sekiranya masyarakat masih berpendapat Islam sebagai agama rasmi, ia bermaksud agama itu digunakan untuk acara rasmi negara dan pada masa tertentu sahaja.

ADVERTISEMENT
SKR

About SKR

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :