Tuesday, January 6, 2009

SKR

Tindakan hamas menyerang tentera israel


Tentara Israel terus menggempur kota Gaza, isnin (5/1).

Militan Israel memperkuat cengkaman di Jalur Gaza. Sementara dari darat, ribuan tentera zionis terlibat dalam pertempuran sengit dengan para pejuang Hamas.

berlaku pertempuran yang sengit di bandar gaza timur dan di wilayah utara, isnin (5/1). tentera hamas telah melancarkan serangan balas terhadap tentara Israel, para pejuang Hamas telah melancarkan granat, roket, mortir, dan memasang ranjau.

Menurut beberapa saksi mata, para pejuang Hamas juga terlihat berusaha mengikuti tentara Israel masuk ke kawasan gedung yang kosong.

Hamas telah menyiapkan ”ribuan” pejuang untuk menghadapi Israel di Gaza. ”Kami sudah menyiapkan ribuan pejuang yang akan menanti kalian di berbagai sudut kota di Gaza,” kata juru bicara Brigade Ezzedine Al-Qassam, Abu Obeida.

Memasuki hari ke-10 serangan Israel, penduduk Gaza makin terhimpit. hampir 30 pesawat tempur Israel mengebom lokasi-lokasi strategik Hamas, seperti masjid yang dipakai untuk menyimpan senjata. Kapal-kapal perang Israel di lepas pantai Gaza juga menembakkan roket untuk membantu operasi di darat. Sejak operasi militan Israel ”Cast Lead” pada 27 Desember 2008, sebanyak 530 orang tewas (90 anak-anak) dan sekitar 2.500 orang cedera.

”Sebagian bandar Gaza telah dikepung. Kami berhasil mengempur Hamas, tetapi tujuan utama kami belum tercapai. Operasi ketenteraan ini belum selesai,” kata Menteri Pertahanan Israel Ehud Barak di parlimen.

Perdana Menteri Israel Ehud Olmert juga menolak untuk mengakhiri serangan Israel. Ia menegaskan, Israel tak akan berhenti menyerang Gaza sehingga matlamat tercapai. ”Kami tidak berniat menduduki Gaza kembali. Kami ingin serangan roket dari Hamas berhenti,” katanya.

Israel menuntut tiga perkara kepada Palestina, iaitu dihentikannya serangan roket dan mortar, pengawasan komuniti internasional pada kesepakatan gencatan senjata, serta kesediaan Hamas untuk genjatan senjata. Hamas juga memiliki dua tuntutan untuk Israel, iaitu memberhentikan serangan Israel serta dibukakan sempadan Gaza dan Israel.

Untuk membincangkan krisis di Gaza dan cara penyelesaiannya, delegasi Hamas, Osama Hemdan, ke Mesir. ”Kami ingin serangan Israel dihentikan dan pemblokkan dibuka. Setelah itu barulah kita mengambil kira usul Mesir,” katanya.

Tidak mahu terlibat

Semua proksi dalam Pemerintah Lebanon, termasuk gerilawan Hezbollah, tak ingin kembali terlibat dalam konflik dengan Israel. ”Sampai saat ini Hezbollah belum mempunyai tanda-tanda untuk kembali menheret Lebanon ke konflik baru itu,” kata Menteri Penerangan Lebanon Tarek Mitri. wallahu'alam

ADVERTISEMENT
SKR

About SKR

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :