Berita Terbaru :

Jom Baca!!!

Followers

Ayyuha al-Syabab


"Sudut yang paling merbahaya sekali dalam sesuatu umat yang sedang membangun-terutama di ketika masih dalam peringkat permulaan kebangkitan ialah lahirnya berbagai corak fikrah dan pegangan, pelbagai seruan, bermacam-macam program, pelbagai langkah dan cara yang bersimpang siur di samping lahirnya begitu banyak orang-orang yang berlagak penganjur dan pemimpin.

Semua itu hanya memecah belahkan tenaga serta mencerai beraikan kekuatan yang sedia ada lalu mengendalakan tercapainya segala matlamat yang dituju.

Menyedari hal inilah maka suatu kajian terhadap segala fikrah tadi serta suatu analisa perbandingan di antaranya merupakan suatu persoalan yang asasi yang mesti dilakukan oleh setiap orang yang benar-benar inginkan reformasi"

-hassan al-banna-

Thursday, August 30, 2012

Saintis Menemui Kaedah Menghasilkan Sperma Daripada Tisu Kulit


 
Teknik baru ditemui untuk membantu para suami yang inginkan anak sendiri  tetapi menghadapi masalah kesuburan. Teknik tersebut menggunakan sperma dari jaringan kulit manusia.

Dengan sperma dari tisu kulit itu, kaum lelaki yang infertil diharapkan suatu hari mampu memiliki anak-anak dari genetik mereka sendiri.Penemuan ini diharapkan dapat menjadi terobosan bagai pil ajaib untuk mengubati infertilitas pada Kaum Adam. 

Namun penelitian ini juga menemui masalah moral dan etika. Pengkeritik berpendapat bahawa salah jika menciptakan kehidupan melalui cara-cara yang artifisial. Walaupun begitu, percubaan ini adalah bukti dari konsep bahawa sel induk dapat menghasilkan setiap sel dalam tubuh, tidak hanya puluhan jaringan yang membentuk tubuh manusia, tetapi juga sel-sel telur dan sperma yang baru.

Success: The technique has been developed by scientists at the University of Pittsburgh's School of Medicine
 
Para ilmuwan Amerika itu menggunakan campuran bahan kimia khusus untuk mengembalikan 'jam biologis' di dalam sel kulit yang mengubahnya menjadi sel dengan kekuatan seperti sel induk embrionik.

Mereka kemudian menggunakan kombinasi nutrisi untuk mengarah campuran tersebut berkembang menjadi sel-sel bulat yang memerlukan beberapa langkah menjadi sperma yang matang dan secara genetik terlihat normal.

Teknik ini masih memerlukankan waktu bertahun-tahun untuk digunakan diklinik dan memiliki hukum sendiri, laboratorium perkembangan sperma sudah dilarang digunakan di Inggris.

Namun dalam jangka pendek detailnya boleh dilihat dalam laporan Journal Cells, yang mengarahkan sebagai ubat baru untuk infertilitas.

Satu dari enam pasangan di dalam keluarga memiliki masalah infertilitas pada pasangan lelakinya sebanyak 40 persen. Hampir sepertiga daripada kes tidak ada yang tahu kesalahan ata masalah mereka yang sebenarnya.  [dailymail]

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Pakatan Rakyat 2

Popular Posts

Mutiara Kata

"...... makanan semanis dan selazat ini bukan dibuat daripada wang ayah dan ibumu. Kenyangkan perut rakyatmu dengan makanan ini sebelum engkau mengenyangkan perutmu"

Khalifah Umar bin Khatab

Alexa Internet

There was an error in this gadget

Blog Archive