Friday, February 8, 2013

SKR

Datuk Pa derhaka kepada Sultan Kelantan




KUALA LUMPUR: NGO tuntutan royalti Kelantan, 'R' menyifatkan kenyataan Datuk Mustapha Mohamad bahawa wilayah Kelantan hanya 3 batu nautika dari pantai satu kenyataan yang menderhaka kepada Tuanku Sultan Kelantan.

(Pertemuan antara Presiden NGO R, Nazri Deraman dengan Ku Li semalam)

Ini kerana, tindakan tersebut telah menyalahi Undang-undang Tubuh Negeri Kelantan yang telah wujud sejak 1941 dan perjanjian Kelantan masuk Malaysia pada tahun 1948.

Dalam perjanjian itu jelas pada waktu itu Kerajaan Negeri Kelantan sudah memiliki kekuasaan di wilayah laut.

Oleh itu, tindakan Datuk Mustapha yang mengecilkan wilayah jajahan Kelantan adalah menunjukkan beliau derhaka dan merupakan penghinaan kepada DYMM Sultan Kelantan yang mempunyai kekuasaan di darat dan di lautan mengikut undang undang tubuh negeri Kelantan sedia ada pada masa itu.

Demikian kata presiden R, Nazri Deraman dalam satu kenyataannya di sini.

Dalam pertemuan dengan sekumpulan pemimpin mahasiswa di sebuah hotel di Kota Bharu pada 5 Februari 2013, Datuk Mustapha Mohamed menyebut bahawa hak negeri hanya 3 batu nautika sahaja dari pantainya.

Dalam pertemuan dengan 'R' semalam, bekas Menteri Kewangan dan Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, Akta Wilayah Laut 2012 - berkaitan 3 batu nautika adalah tidak relevan untuk menyekat pemilikan hak royalti minyak dan gas kepada Kelantan.

Tindakan tersebut, katanya, telah menyalahi Undang-undang Tubuh Negeri Kelantan yang telah wujud sejak 1941 dan perjanjian Kelantan masuk Malaysia pd tahun 1948, dimana pada waktu itu Kerajaan Negeri Kelantan sudah memiliki kekuasaan di wilayah laut.

harakah/-

ADVERTISEMENT
SKR

About SKR

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :