Lama
saya terpegun. Memikirkan orang-orang yang selalu merayakan hari
kelahirannya. Mengundang banyak orang untuk hadir, makan makanan
sehingga games-games untuk meriahkan suasana. Sorak tawa kegembiraan
terpancar dari yang berulang tahun. Ucapan selamat serta doa semoga
panjang umur khususnya di ucapkan oleh yang hadir.
Yang
semakin membuat saya semakin miris adalah tatkala mendengar khabar
bahawa biasanya setiap perayaan ulang tahun biasanya juga di hidangkan
mie goreng special untuk ulang tahun yang biasa disebut sebagai mie
goreng ulang tahun. Mie goreng tersebut disajikan dengan member makna
dan harapan agar kelak umur semakin panjang, rezeki semakin mengalir
layaknya mie goreng tersebut. Sebagaimana tradisi sebahagian masyarakat
tionghoa yang selalu menyajikan Mie Ulang Tahun sebagai hidangan wajib
bagi setiap perayaan tersebut.
Padahal umur dalam hal ini kematian adalah hal yang pasti, tidak boleh dimajukan dan tidak boleh dimundurkan.
Allah
swt berfirman: "Tidak ada suatu umat pun yang dapat mendahului ajalnya
dan tidak pula dapat memundurkannya (TQS al-Hijr [15]: 5, al-Mu'minun
[23]: 43)
Memang, ada sabda Nabi saw. sebagai berikut:
Siapa
saja yang suka dilapangkan rezekinya dan ditambah umurnya hendaklah ia
bersilaturahmi (HR al-Bukhari, Muslim, Abu dan Ahmad).
Juga
ada beberapa hadis seumpamanya. Dalam hal ini, yang dimaksudkan dengan
pertambahan umur bukanlah penangguhan ajal. Yang bertambah tidak lain
adalah keberkatan umurnya dalam ketaatan kepada Allah. Boleh juga
maknanya adalah bukan pertambahan umur biologi, tetapi umur sosiologis,
yakni peninggalan, jejak atau atsar al-'umri-nya yang terus mendatangkan
manfaat dan pahala selepas kematian biologisnya. Abu Darda menuturkan
bahawa Rasulullah saw. pernah bersabda:
Sesungguhnya
Allah tidak akan mengakhirkan (kematian) seseorang jika telah datang
ajalnya. Sesungguhnya bertambahnya umur itu dengan keturunan salih yang
Allah kurniakan kepada seorang hamba, lalu mereka mendoakannya sesudah
kematiannya sehingga doa mereka menyusulinya di kuburnya. Itulah
pertambahan umur (HR Ibn Abi Hatim dikutip oleh al-Hafizh Ibn Katsir di
dalam tafsirnya QS Fathir: 11).
Selain
anak salih, hadis lain menyatakan bahawa ilmu yang bermanfaat, sedekah
jariah dan sunnah hasanah juga akan memanjangkan umur sosiologis
seseorang. Pelakunya, meski telah mati secara biologi, seakan ia tetap
hidup dan beramal dengan semua itu serta mendapat pahala kerananya.
Maka
sangat aneh jika ada seorang muslim merayakan ulang tahun dan
mengharapkan agar umur nya menjadi panjang. Padahal dia seharusnya
bersedih, kerana bahagian umur nya berkurang.
Ya,
itulah salah satu pengaruh dari pola fikir sebahagian masyarakat kita.
Perayaan tersebut seolah-olah telah menjadi tradisi yang tidak boleh
ditinggalkan.
Bahkan
saya pernah tahu ada sebuah keluarga yang selalu merayakan perayaan
ulang tahun tersebut baik bagi yang baru berumur satu tahun hingga yang
telah berumur (baca = uzur) sekalipun. Seakan haram hukum nya jika tidak
dikerjakan.
Kelahiran
seorang manusia sebenarnya merupakan perkara yang biasa saja. Bagaimana
tidak? Setiap hari, setiap jam, bahkan setiap minit dunia ini tidak
henti-henti menyambut kelahiran bayi-bayi manusia yang baru. Kerana
perkara yang biasa-biasa saja, tidak terasa bahawa dunia ini telah
dihuni lebih dari 6 bilion jiwa.
Kerana
itulah, barangkali, Nabi kita, Rasulullah Muhammad Saw tidak menjadikan
hari kelahirannya sebagai hari yang istimewa, atau sebagai hari yang
setiap tahun harus diperingati. Keluarga beliau, baik pada masa Jahiliah
mahupun pada masa Islam, juga tidak pernah memperingatinya, padahal
beliau adalah orang yang sangat dicintai oleh keluarganya. Mengapa?
Sebab, dalam tradisi masyarakat Arab, baik pada zaman Jahiliah mahupun
zaman Islam, peringatan atas hari kelahiran seseorang tidak pernah
dikenali.
Pandangan Islam Terhadap Hari Lahir
Memang,
tidak ada satu pun nas dari Al Quran dan al hadis yang menyatakan
bahawa merayakan ulang tahun itu adalah haram. Namun pula sebaliknya,
tidak ada juga dalil yang menyatakan kebolehan tersebut.
Disinilah
pentingnya dilakukan kajian yang cermat terhadap fakta perayaan ulang
tahun itu sendiri. Kalau kita cermati dengan teliti, perayaan ulang
tahun adalah buah dari kebudayaan barat yang di bawa ke negeri-negeri
Islam oleh para penjajah. Ini tatkala negeri-negeri Islam di pecah belah
menjadi lebih dari 57 negara pasca di runtuhnya khilafah Islam pada
tarikh 03 maret 1924 silam.
Sejak saat itu umat Islam mengalami kemerosotan di segala bidang, baik dari ekonomi, undang-undang, politik, social budaya.
Dan
perayaan ulang tahun hanya satu diantara sekian banyak kebudayaan asing
yang di bawa masuk ke dalam negeri-negeri Islam tersebut.
Maka
jelas bahawa perayaan ulang tahun merupakan aktiviti yang bertasyabuh
dengan orang-orang kafir. Memang tidak semua tasyabuh itu haram, kerana
memang ada batasan-batasannya. Namun untuk perayaan ulang tahun jelas
merupakan tasyabuh yang bertentangan dengan Islam.
Batasan
tasyabbuh adalah seseorang melakukan tasyabbuh (penyerupaan) terhadap
apa yang menjadi ciri khas objek yang diserupai. Tasyabbuh terhadap
orang-orang kafir maknanya adalah seorang muslim yang melakukan sesuatu
hal dari kekhususan mereka. Adapun sesuatu yang telah umum tersebar di
kaum muslimin di mana hal itu tidak membezakannya dengan orang-orang
kafir, maka tidak termasuk tasyabbuh. Bukan pula termasuk sesuatu yang
diharamkan dari sisi tasyabbuh-nya itu, kecuali jika sesuatu itu
diharamkan dari sisi yang lain. Dan sebagaimana yang kita sudah fahami
bersama bahawa perayaan ulang tahun adalah sesuatu yang khas bagi
mereka.
Maka dalam hal ini, Rasulullah saw mengingatkan kepada kita semua akan sabda nya:
Tasyabbuh
(menyerupai) orang-orang kafir adalah haram walaupun tidak mempunyai
maksud seperti mereka, dengan dalil hadis Ibnu Umar radhiyallahu 'anhuma
dari Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam:
"Barangsiapa
yang tasyabbuh dengan satu kaum, maka dia termasuk golongan mereka."
(HR. Abu Dawud di dalam Sunannya dan lain-lain)
Hadis ini menetapkan pelbagai hal tentang dilarangnya menyerupai orang-orang kafir.
'Amr bin Syu'aib telah meriwayatkan dari bapanya dari datuknya bahawa Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam bersabda:
"Bukan termasuk golongan kami orang yang menyerupai kaum selain kami. Jangan kamu menyerupai yahudi dan Nasrani. "
sumber dari eramuslim.com