Monday, June 16, 2008

SKR

Wajarkah kerajaan memberi wang rebet yang diberi secara tunai???

Pemberiaan wang rebet yang diberi secara tunai kepada semua pengguna kenderaan di Malaysia telah pun hangat diperbincangkan di kalangan masyarakat. Pemberian subsidi selama setahun ini adakah sekadar untuk menutup mata rakyat atau sebenar-benarnya untuk menjaga kebajikan rakyat di Malaysia. Semasa pilihanraya yang lepas baru-baru ini dato’ seri Najib bin Razak telah mengeluarkan kenyataan bahawa harga minyak takkan naik selepas pilihanraya ini….adakah kenyataan yang dikeluarkan sekadar hangat-hangat tahi ayam untuk menarik hati rakyat pada pilihanraya tersebut???? Walauapapun saya tetap bersyukur kehadrat Allah S.W.T dengan pemberian subsidi ini terutamanya kepada golongan mahasiswa seperti saya ini.
Bagi pendapat saya kenaikan minyak yang menjadi krisis global ini perlu diamati oleh semua golongan dan sepatutnya kerajaan tidak boleh membandingkan harga minyak dengan dengan Negara-negara yang kaya dan bukan pengeluar minyak dunia seperti singapura. Dalam segi analoginya kita tidak boleh sama antara ayam dengan itik sedangkan kedua-duanya mempunyai persamaan iaitu sejenis burung. Oleh demikian karajaan seharusnya membandingkan harga minyak di Malaysia ini dengan Negara-negara dengan Negara pengeluar minyak dunia seperti arab Saudi, iran, rusia, atau vanuzuela. Adakah ini menjadi sandaran untuk mengemukakan asbab kapada kenaikan minyak di Malaysia ini.
Kenaikan mendadak harga minyak sejak 5 Jun akan menjejaskan sasaran kerajaan untuk menghapuskan sepenuhnya kemiskinan tegar menjelang 2010, kata beberapa penganalisis ekonomi. Mereka yakin kenaikan harga petrol sebanyak 40 peratus dan diesel pula lebih 60 peratus pasti memberi kesan negatif terhadap rancangan itu walau menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Amirsham A. Aziz pada April lalu berkata beliau yakin kerajaan akan berjaya mencapai sasarannya menghapuskan kemiskinan. Ingatlah bahawa dengan pemberian wang rebet yang diberi secara tunai ini hanyalah dapat meredakan penderitaan rakyat untuk masa singkat sahaja terutamanya kepada golongan sederhana dan golongan miskin. Tetapi untuk jangka masa yang panjamg adalah tidak memihak kepada golongan ini sebaliknya mungkin pelbagai bebenan yang perlu ditanggung oleh rakyat. Kemungkinan pelbagai krisis akan melanda golongan-golongan sebegini seperti krisis kanaikan harga makanan dan keperluan harian yang menjadi keperluan yang penting pada amnya. Tambahan lagi perkara sebegini telah banyak berlaku di Negara-negara luar dan persediaan kita selaku rakyat Malaysia haruslah dititik beratkan. Mugkin perkara sebegini akan memberi bebenan dan sukar untuk diterima oleh golongan mahasiswa terutamanya yang tinggal diluar kampus tambahan lagi kecederaan yang belum sembuh yang perlu ditanggung oleh golongan ini terutamanya berpinjaman ptptn yang mempunyai pelbagai kerenah yang tersendiri ini. Kenyataan yang agak kentroversi pernah dikeluarkan oleh pihak PTPTN supaya mahasiswa membayar pinjaman PTPTN semasa belajar…….adakah kenyataan ini membantu mahasiswa atau membunuh mahasiswa?????
Kenyataan yang dikeluarkan itu boleh diibaratkan sebagai seseorang yang langsung tidak mempunyai akal dan hanya berbekal otak semata-mata. Ingatlah bahawa jangan cuba sesekali merobek luka yang dialami oleh golongan mahasiswa ini. Luka ‘ kelesuan mahasiswa’ yang menjadi igauan mahasiswa ini telah pun lama dialami sejak tahun 80-an lagi setelah AUKU di perkenalkan.
Ingatlah bahawa mahasiwa adalah pelapis Negara yang bakal menerajui kepimpinan Negara kelak, idealis mahasiswa yang lontarkan adalah satu pengubah yang bakal memberi impak yang besar kepada agama, masyarakat dan Negara berlandaskan keadilan dan beramanah yang telah ditetapkan oleh syariat islam terutamanya yang ternaktub dalam Al-Quran dan As-sunnah.

ADVERTISEMENT
SKR

About SKR

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :