Berita Terbaru :

Jom Baca!!!

Followers

Ayyuha al-Syabab


"Sudut yang paling merbahaya sekali dalam sesuatu umat yang sedang membangun-terutama di ketika masih dalam peringkat permulaan kebangkitan ialah lahirnya berbagai corak fikrah dan pegangan, pelbagai seruan, bermacam-macam program, pelbagai langkah dan cara yang bersimpang siur di samping lahirnya begitu banyak orang-orang yang berlagak penganjur dan pemimpin.

Semua itu hanya memecah belahkan tenaga serta mencerai beraikan kekuatan yang sedia ada lalu mengendalakan tercapainya segala matlamat yang dituju.

Menyedari hal inilah maka suatu kajian terhadap segala fikrah tadi serta suatu analisa perbandingan di antaranya merupakan suatu persoalan yang asasi yang mesti dilakukan oleh setiap orang yang benar-benar inginkan reformasi"

-hassan al-banna-

Wednesday, July 9, 2008

Menteri Tenaga Kerja Arab Saudi jadi Pelayan Restoran

Menteri Tenaga Kerja Arab Saudi punya cara tersendiri untuk mendorong para pemuda Saudi agar mahu menerima pekerjaan yang selama ini mereka anggap sebagai pekerjaan bertaraf rendah. Menteri tersebut secara langsung telah memberi contoh dengan bekerja sebagai pelayan di sebuah restoran makanan segera.

Media massa Saudi memuat foto-foto bagaimana Ghazi Algosaibi mengejutkan para pengunjung di sebuah restoran makanan segera terkenal di kota Jeddah. Menteri tenaga kerja Saudi itu, dengan mengenakan pakaian seragam restoran dan topi menghantarkan hamburger pada para pelanggan yang datang ke restoran itu.

Media massa Saudi melaporkan, Algosaibi bersedia menjadi pelayan restoran selama tiga jam demi menjayakan objektif "Saudisasi" di bidang sumberdaya manusia di negeri yang kaya dengan minyak itu. Kerajaan Saudi memang ingin mengurangi ketergantungannya pada tenaga kerja dari luar negeri dan menggantikannya dengan tenaga kerja tempatan.

"Pada awalnya selalu terasa sulit dan melelahkan, tapi anak-anak muda Saudi mampu mencapai cita-cita jika mereka tekun dan mahu bekerja keras, " tegas Algosaibi seperti ditulis harian al-Watan.

Pada kesempatan itu, Algosaibi juga dikenali sebagai seorang individu yang suka menulis puisi dan mantan duta besar Saudi di London ini mencium salah seorang pemuda Saudi yang bekerja di restoran itu sebagai bentuk penghargaan kepada pemuda tersebut. Di Saudi, Algosaibi memperjuangkan agar lebih banyak orang-orang Saudi termasuk kaum perempuan mendapatkan kesempatan bekerja di negerinya sendiri.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Pakatan Rakyat 2

Popular Posts

Mutiara Kata

"...... makanan semanis dan selazat ini bukan dibuat daripada wang ayah dan ibumu. Kenyangkan perut rakyatmu dengan makanan ini sebelum engkau mengenyangkan perutmu"

Khalifah Umar bin Khatab

Alexa Internet

There was an error in this gadget