Wednesday, July 9, 2008

SKR

Menteri Tenaga Kerja Arab Saudi jadi Pelayan Restoran

Menteri Tenaga Kerja Arab Saudi punya cara tersendiri untuk mendorong para pemuda Saudi agar mahu menerima pekerjaan yang selama ini mereka anggap sebagai pekerjaan bertaraf rendah. Menteri tersebut secara langsung telah memberi contoh dengan bekerja sebagai pelayan di sebuah restoran makanan segera.

Media massa Saudi memuat foto-foto bagaimana Ghazi Algosaibi mengejutkan para pengunjung di sebuah restoran makanan segera terkenal di kota Jeddah. Menteri tenaga kerja Saudi itu, dengan mengenakan pakaian seragam restoran dan topi menghantarkan hamburger pada para pelanggan yang datang ke restoran itu.

Media massa Saudi melaporkan, Algosaibi bersedia menjadi pelayan restoran selama tiga jam demi menjayakan objektif "Saudisasi" di bidang sumberdaya manusia di negeri yang kaya dengan minyak itu. Kerajaan Saudi memang ingin mengurangi ketergantungannya pada tenaga kerja dari luar negeri dan menggantikannya dengan tenaga kerja tempatan.

"Pada awalnya selalu terasa sulit dan melelahkan, tapi anak-anak muda Saudi mampu mencapai cita-cita jika mereka tekun dan mahu bekerja keras, " tegas Algosaibi seperti ditulis harian al-Watan.

Pada kesempatan itu, Algosaibi juga dikenali sebagai seorang individu yang suka menulis puisi dan mantan duta besar Saudi di London ini mencium salah seorang pemuda Saudi yang bekerja di restoran itu sebagai bentuk penghargaan kepada pemuda tersebut. Di Saudi, Algosaibi memperjuangkan agar lebih banyak orang-orang Saudi termasuk kaum perempuan mendapatkan kesempatan bekerja di negerinya sendiri.

ADVERTISEMENT
SKR

About SKR

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :