Berita Terbaru :

Jom Baca!!!

Followers

Ayyuha al-Syabab


"Sudut yang paling merbahaya sekali dalam sesuatu umat yang sedang membangun-terutama di ketika masih dalam peringkat permulaan kebangkitan ialah lahirnya berbagai corak fikrah dan pegangan, pelbagai seruan, bermacam-macam program, pelbagai langkah dan cara yang bersimpang siur di samping lahirnya begitu banyak orang-orang yang berlagak penganjur dan pemimpin.

Semua itu hanya memecah belahkan tenaga serta mencerai beraikan kekuatan yang sedia ada lalu mengendalakan tercapainya segala matlamat yang dituju.

Menyedari hal inilah maka suatu kajian terhadap segala fikrah tadi serta suatu analisa perbandingan di antaranya merupakan suatu persoalan yang asasi yang mesti dilakukan oleh setiap orang yang benar-benar inginkan reformasi"

-hassan al-banna-

Saturday, December 31, 2011

Rosmah dijadikan bahan lawak Afdlin Shauki dalam Maharaja Lawak Mega 2011



Laman lawak antarabangsa terkenal, 9gag.com pernah mempermainkan Rosmah Mansor dengan menyiarkan satu gambar yang bertajuk "Prime Minister's wife".


Dalam gambar itu tertulis "Rosmah telah didakwa membelanjakan US$203,150 wang awam untuk membeli bag tangan.Tetapi menjelaskan telah menyimpan wang sejak berumur 5 tahun."

(Spent US$203,150 public funds on handbag, Claim to saved money since 5 years old).

Ianya telah berjaya menarik perhatian ramai pelayar dan dalam masa kurang dari 24 Jam saja beratus pelayar meninggalkan komen dan beratus lagi pula menandakan ‘like’ pada gambar yang menghina Rosmah itu.. (lihat di SINI)

Sebelum itu Rosmah Mansor juga pernah dijadikan bahan lawak antarabangsa bila memberikan komen tentang tsunami yang melanda Jepun.

Katanya "Ini pada diri saya adalah satu pengajaran kepada negara-negara lain untuk apa-apa pun mereka buat atau sebarang pembangunan yang mereka nak lakukan seharusnya berkait dengan perubahan iklim dan teknologi hijau, "

Satu kenyataan paling bodoh yang aku dengar tentang Tsunami yang melanda Jepun ini.. seolah-olah beliau tidak percaya kepada apa yang dikatakan Qada dan Qadar... – laporan mengenainya sila lihat di SINI

Semalam pula dalam satu rancangan tempatan iaitu pertandingan akhir Maharaja Lawak Mega 2011 sekali lagi Rosmah Mansor dipermainkan..

Nih.. bacalah.. aku copy dari Milo Suam

Lucu! Bik Mama jadi bahan lawak Afdlin Shauki


SEBELUM ini dalam episod Maharaja Lawak Mega 2011 yang sudah, Pelawak terkenal tanah air, Afdlin Shauki pernah mencuit hati dengan gaya ala Rosmah Mansor sedang bersenam.


Dalam rancangan siaran langsung pertandingan akhir Maharaja Lawak Mega 2011, malam tadi Adflin Shauki nampaknya mengutuk Bik Mama secara terus dan "All Out" tiada tapis-tapis lagi.

Beliau dengan gaya rambut serta lenggok Bik Mama, malam tadi menyelitkan lawak cincin berlian dan beg tangan jenama mewah termasuk poco-poco dan senam aerobik.

Bukan itu saja, malah beliau turut mencuit hati penonton dengan lawak air zamzam dan peluru yang baru dibawa pulang dari Mekah. Di bawah ini rakaman video antara babak-babak yang jelas menyindir Bik Mama.
 
 

Thursday, December 29, 2011

Tekanan kepada mahasiswa atas kehendak Umno



KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) menggesa kerajaan menghentikan semua bentuk tekanan terhadap mahasiswa.
Ini, katanya kerana jelas ia merupakan kehendak politik pimpinan Umno yang terdesak.

“Saya juga mengulangi tekad dan komitmen Pakatan Rakyat untuk memansuhkan Auku serta memberi penumpuan kepada usaha mengangkat mutu pendidikan yang berteraskan prinsip kebebasan akademik, pencerahan dan pemerkasaan intelektual.

“Saya meneliti secara serius perkembangan mutakhir gerakan kebebasan akademik yang dipimpin oleh kelompok mahasiswa yang kini berdepan dengan pelbagai tekanan politik Umno,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Tambahnya, tatkala kesedaran menuntut kebebasan di kalangan mahasiswa mulai berkembang dan matang, pimpinan Umno semakin gusar dan resah dalam menghadapi asakan itu serta bertindak melulu dengan menzahirkan ancaman fizikal bersifat biadab dan semberono.

Katanya, komitmen pentadbiran Datuk Seri Najib Razak, kononnya mahu meminda Seksyen 15, Akta Universiti Kolej Universiti (Auku) dan memberi lebih kebebasan kepada mahasiswa dalam politik kepartian kini dilihat tidak lebih sekadar omong kosong.

Menurutnya, perkembangan membabitkan Adam Adli, mahasiswa dari Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) yang kini berdepan dengan tindakan di bawah Auku sememangnya menzahirkan ketakutan Umno terhadap gelombang kebangkitan mahasiswa.

Tambah beliau, tindakan sama turut dilihat dalam beberapa kes terdahulu dengan tindakan keras oleh pihak universiti termasuk risiko dibuang kampus.

“Insiden remeh di depan ibu pejabat Umno di PWTC yang dikaitkan dengan tuntutan mahasiswa tempoh hari diangkat oleh media milik Umno seolah-olah ianya jenayah besar walhal isu-isu yang berkait dengan fitnah, ugutan bunuh, jenayah dan rasuah seringkali diketepikan,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh.

Beliau berkata, tindakan menghukum dengan menggunakan peruntukan Auku terhadap mahasiswa selepas insiden tersebut jelas bertujuan untuk menakut-nakut dan sebagai langkah untuk mengendurkan semangat serta iltizam mahasiswa.

harakah daily

Tuan Guru Nik Aziz Minta Rakyat Kelantan Jangan Tolak Bantuan RM500

Posted by MOHD. ADHA MOHD. ZAIN on Thursday, December 29, 2011


BACHOK: Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta rakyat Kelantan agar jangan menolak Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) RM500 yang diberikan oleh kerajaan persekutuan.

"Apa yang diumumkan oleh (Perdana Menteri Datuk Seri) Najib (Tun Razak)(bantuan) sebanyak RM500 itu, saya minta rakyat terima.

"Yang gantung (kain rentang) tu mengarut sahaja...nak bagi berapa pun ambil tapi bila mengundi, undi bulan," katanya sambil menafikan beliau ada kaitan dengan tindakan pihak tertentu yang menggantung kain rentang yang tertera gambarnya dan kenyataan bahawa pemberian sebanyak RM500 itu adalah haram.

Pihak tidak bertanggungjawab yang mengantung kain rentang itu berbuat demikian kerana kecewa, katanya kepada pemberita semasa meninjau hakisan akibat ombak besar di kawasan pantai di sini, hari ini.

Mengenai isu membabitkan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali dan dan bekas Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa yang lantang mengkritik parti itu sebelum ini, Nik Abdul Aziz menganggap isu itu sudah selesai dan tidak berbangkit lagi.

Menteri Besar Kelantan itu berkata ini kerana kedua-dua pemimpin PAS itu terutama Hasan telah meminta maaf kepada parti dalam satu "pertemuan muhibah" yang diadakan di kediaman rasmi menteri besar itu di JKR 10 semalam.

"Pertemuan ini adalah dianjurkan oleh Presiden PAS (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) dan syukur kepada Allah Taala Datuk Hasan telah menarik balik kenyataannya yang dianggap sensitif.

"Ini tanda kelakian dan anak jantan kerana dia ikhlas menarik balik kenyataan dan memohon maaf. Ini ajaran agama dan bukan senang untuk mana-mana yang buat salah untuk minta maaf dan menarik balik," katanya.

Hasan dan Nasharudin baru-baru ini lantang mengkritik PAS yang disifatkan mereka telah lari daripada perjuangan asal untuk menubuhkan negara Islam, namun Hasan kemudiannya telah memohon maaf mengenai perkara itu.

Nik Abdul Aziz berkata beliau telah meminta PAS pusat agar mengadakan jamuan kesyukuran bagi menandakan tamatnya isu berkenaan.

Ketika ditanya mengenai kedudukan Nasharudin sebagai calon, beliau berkata: "Terpulang kepada pengundi di Bachok (sama ada mahu menerima atau sebaliknya)".

Mengenai hakisan di pantai berkenaan, Menteri Besar berkata kerajaan negeri akan membantu menyelesaikan masalah itu mengikut kemampuan yang ada.

"Dalam bidang kerajaan negeri kita akan buat dan kalau Pusat biar Jabatan Pengairan dan Saliran tentukan. Sekarang kita sedang menilai kos yang diperlukan," katanya.

- BERNAMA

Wednesday, December 28, 2011

Amy Search & Karl Cromok - Petanda Terbaik..

SKR: minta tolong hayati lirik tu...ada makna tu...
petanda perubahan yang terbaik

Tuesday, December 27, 2011

Sepanduk ' Haram ' Guna Gambar Tok Guru Nik Aziz


Banner haram yang disebarkan menggunakan gambar Tok Guru Nik Aziz

KUALA LUMPUR, 26 Dis: Pejabat Menteri Besar Kelantan menafikan kaitan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan sepanduk haram di sekitar negeri itu yang menggunakan gambar menteri besar itu.
Sambil melahirkan rasa kesal, mereka dalam satu kenyataan hari ini mendakwa, tindakan pihak tertentu yang menggunakan gambar Tuan Guru itu merupakan cubaan mencemarkan imej dan nama baik beliau.

"Kami ingin memaklumkan bahawa YAB Tuan Guru Menteri Besar tidak mempunyai sebarang kaitan dengan sepanduk ini.

"Pihak kami menganggap sepanduk ini merupakan satu usaha mencemarkan nama baik YAB Tuan Guru Menteri Besar Kelantan," kenyataan itu dipetik.

Sepanduk yang bertulis "Rakyat Kelate Nok Royalti Minyok...Buke Nok Pitih RM500" dan "Puak-puak Kito Jange Gi Ambik Pitih RM500 tu, Itu Pitih Haram, Tok Tahu Mari Mano" dipercayai digantung pihak tertentu bagi menggambarkan penolakan PAS terhadap pemberian wang RM500 oleh pusat melalui Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

Sedangkan pendirian Tuan Guru Nik Aziz selama ini sangat jelas bahawa wang tersebut adalah wang rakyat malah rakyat diseru mengambilnya.

Pendirian Tuan Guru juga boleh dilihat melalui kata-katanya yang popular setiap kali pilihan raya iaitu "Bagi pitih ambik, bagi kain pakai, bagi gula kacau, tapi bila undi, pangkah bulan".

Justeru, pihak Pejabat Menteri Besar mahu pihak yang bertanggungjawab menurunkan sepanduk tersebut dengan kadar segera.Hrkh

Sunday, December 25, 2011

KENYATAAN BALAS KETUA PEMUDA PAS TERHADAP TUDUHAN PRESIDEN ISMA MENGENAI ISU 'PAS MENGALAMI KRISIS IDENTITI'!!


PAS : Berindentitikan Islam.

1. Parti Islam Se Malaysia [PAS] didakwa mengalami krisis identiti oleh Ustaz Abdullah Zaik selaku Presiden ISMA berasaskan kenyataan beberapa individu lalu menyifatkan PAS tidak konsisten dan mengalami kekeliruan terhadap hala tuju partinya. Asas dakwaan ini tidak valid.

2. Pertama : Saya ucapkan terima kasih atas perhatian yang diberikan oleh Presiden ISMA terhadap PAS sekaligus menarik perhatian umum khasnya anggota ISMA sendiri kepada PAS untuk mengenalinya dengan lebih dekat dan biasanya apabila dicetuskan sesuatu polemik, maka ia akan menarik perhatian serta perasaan ingin tahu terhadap perkara tersebut. Dalam kes ini, PAS menjadi subjek polemik yang dicetuskan oleh Presiden ISMA, sekaligus memberikan publisiti kepada PAS.

3. Kedua : Identiti ialah pengenalan dan jati diri. Apabila kita bercakap soal Identiti PAS, ertinya kita bercakap mengenai pengenalan dan jati diri PAS. Kepada siapa yang belum mengenali PAS atau buat - buat tidak kenal, maka izinkan saya memperkenalkan buat kesekian kalinya setelah PAS ditubuhkan sejak 1951 berasaskan undang - undang tubuhnya. Inilah Pengenalan dan Jati diri PAS : a] Fasal 3 . Perlembagaan PAS : Dasar PAS ialah Islam . b] Fasal 4 . Perlembagaan PAS : Seruan PAS ialah Allahu Akbar. c] Fasal 5 . Perlembagaan PAS : Tujuan PAS ialah : ~ Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai – nilai hidup Islam dan hukum – hukumnya menuju keredhaan Allah . ~ Mempertahankan kesucian Islam serta kemerdekaan dan kedaulatan Negara . d] Fasal 6 . Perlembagaan PAS : Usaha – usaha : ~ Menyeru ummat Manusia kepada syariat Allah dan Sunnah RasulNya melalui dakwah secara lisan , tulisan dan amalan . ~ Memperjuangkan Islam sebagai aqidah dan syariah serta menjadikannya sebagai panduan berpolitik dan bernegara serta memperkenalkan nilai – nilai keislaman dalam usaha menegakkan keadilan dan kemajuan disegenap bidang termasuk pemerintahan dan pentadbiran , ekonomi dan social serta pelajaran dan pendidikan .

4. Isu negara berkebajikan sering dijadikan turning point untuk menyerang PAS kononnya PAS telah tersasar dari landasan perjuangan asal iaitu Negara Islam, lalu mereka mendesak supaya PAS kembali menggunakan istilah Negara Islam bukannya Negara Berkebajikan.

5. Lebih menarik, UMNO juga menyatakan demikian sedang UMNO lah antara yang paling kuat menentang hasrat PAS sewaktu PAS menggunakan istilah Negara Islam sebelum ini. Sekarang apabila PAS menggunakan istilah Negara Berkebajikan, mereka sibuk pula mendesak supaya PAS tukar kembali kepada istilah Negara Islam. Mengada - ngada betul lah mereka ni !

6. Suka saya jelaskan di sini bahawa langkah dan usaha PAS Membangun Negara Berkebajikan adalah merupakan Fasa 2 pembinaan Negara Islam. Setelah PAS menerbitkan dokumen Negara Islam tempoh lalu, maka ia seperti plan induk bagi PAS menjayakan hasrat mendaulatkan Syariat Allah swt. Itulah Fasa 1 projek PAS.

7. Fasa ke 2 , PAS bergerak dengan lebih praktikal. Bukan sahaja membentang plan induk [ Fasa 1 ] yang lengkap dengan teorinya, kini PAS tampil dengan Negara Berkebajikan sebagai subtance kepada Negara Islam. Ia adalah pengisian dan perlaksanaan. Sekaligus menjawab pelbagai tohmahan kononnya Negara Islam adalah negara hukum semata - mata atau juga di tohmah sebagai negara mullah.

8. Negara Islam ialah negara yang dibina berasaskan bimbingan syariat Islam. Sementara elemen utama dalam Syariat Islam ialah adil, telus, integriti dan amanah selain ubudiyyah [pengabdian diri kepada Allah] . Ia menepati pembentukan Good Governence yang menjadi sendi utama bagi Negara Berkebajikan yang mahu dibangunkan oleh PAS.


9. Menganggap PAS telah tersasar dari landasan asal perjuangannya adalah berpunca dari salah faham atau buat - buat tidak faham terhadap matlamat dan objektif perjuangan PAS. Selayaknya mereka terlebih dahulu membuka dan melihat Plan Lengkap Projek PAS bagi memahami keseluruhan Fasa yang akan dibina oleh arkitek PAS.


10. Negara Berkebajikan bukan krisis identiti tetapi ia adalah Pengukuhan Identiti. Justeru ia memantapkan lagi pengenalan dan jati diri PAS dengan usaha bina dan tawaran yang lebih praktikal, mudah dan boleh laksana.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

Saturday, December 24, 2011

Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nafi Berkeadaan Uzur, Orang Yang Fitnah Saya Sakit Adalah Orang Yang Tak Kenal Dosa.

http://muzir.files.wordpress.com/2011/05/tgna01.jpg

KOTA BHARU-Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyangkal dakwaan beliau berada dalam keadaaan uzur dan menerima rawatan intensif semasa berada di Hospital Universiti Malaysia (HUSM) baru-baru ini.

Nik Aziz, 80 berkata, sudah menjadi rutin dia akan membuat pemeriksaan berkala di hospital terbabit supaya keadaan kesihatan sentiasa stabil dan memuaskan.

“Sudah menjadi kebiasaan saya buat pemeriksaan di hospital tiga bulan, ada( dakwaan) kata saya sakit, itu kerja orang yang tidak kenal dosa, ” katanya ketika ditemui di kediamannya di Pulau Melaka, di sini semalam.

Kelmarin, Setiausaha Akhbar Menteri Besar, Mohd. Fadzli Shaari memaklumkan bahawa Nik Aziz telah dimasukkan ke hospital pada Isnin lalu untuk berehat dan dimaklumkan dibenarkan pulang pagi kelmarin.

Ogos lalu, tersebar khabar angin bahawa Nik Aziz menghidap barah prostat bagaimanapun beliau menafikannya dan menjelaskan hanya menghadapi masalah saluran jantung yang tersumbat akibat kolestrol yang tinggi.

Sebelum ini, biarpun dipertikaikan keadaan kesihatannya Nik Aziz berulang kali menegaskan beliau akan tetap bertanding pada Pilihan Raya Umum 13 (PRU-13) nanti.

Sinar Harian

Oley2

You tube menyenaraikan Filem Oley adalah antara filem yang banyak ditonton dalam tempoh sehari... ermmm, anda dah tonton ke belum nii? Us. Nasarudin Hassan...

Friday, December 23, 2011

Tok Guru Nik Aziz Dalam Keadaan Nazak?

Tok Guru Nik Aziz Dalam Keadaan Nazak?

Betulkah kenyataan ini?? Jika benar sama-samalah kita mendoakan semoga Allah SWT mengurniakan kesihatan yang baik kepada tok guru.. Amin..


Berita Bertarikh: 22/12/2011

Berita yang menggemparkan buat pencinta dan pengikut arena politik tanah air apabila Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi, ICU Hospital Pakar Perdana, Kota Bharu, pagi tadi akibat diserang sakit jantung.

Menurut Timbalan Menteri Besar Kelantan, Ahmad Yaakob, Datuk Nik Aziz dikejarkan dengan ambulans ke hospital jam 6.30 pagi.


Antara yang melawat Datuk Nik Aziz petang tadi, Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid .

Turut menziarahi, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mustapa Mohamed yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan.

Walau apa pun, tidak kira penyokong atau pengikut parti politik kerajaan mahupun pembangkang sama-samalah kita sedekahkan doa agarkan beliau sembuh seperti sediakala.

sumber berita di sini

9 JANUARI 2012 : BUKTI VIDEO ANAK MUDA ISYTIHAR PERANG TERHADAPA NAJIB DAN UMNO.


LEDAKAN KUASA ANAK MUDA SEMAKIN DIRASAI.

ANAK MUDA SUDAH ISYTIHAR PERANG

TERHADAP NAJIB DAN UMNO !


INILAH TANDA AKHIR KIAMAT UNTUK UMNO.


APABILA ANAK MUDA SUDAH ISYTIHAR PERANG

TERHADAP NAJIB DAN UMNO !



9 JANUARI 2012 !

9 JANUARI 2012 !

9 JANUARI 2012 !

Thursday, December 22, 2011

Ramai Bela Tindakan Adam, Sokong Dalam FB Kini Lebih 20 Ribu



Pak Samad, Aziz Bari dan Hishamuddin Rais membela Adam Adli

Meskipun dibanjiri tohmahan dan ugutan lantaran daripada tindakan menurunkan bendera berwajah Presiden UMNO Najib Razak, namun tindakan kontrovesi Adam Adli ini dibela oleh Sasterawan Negara A.Samad Said, pakar perlembagaan Abdul Aziz Bari dan aktivis sosial Hishamuddin Rais, hari ini.

Abdul Aziz Bari, Profesor Undang-Undang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) ketika ditemuramah melalui email oleh MerdekaReview, mengajak orang awam untuk lihat isu ini dalam konteks dan kerangka di mana kita hidup dalam sebuah negara demokrasi.

"Jawabnya, dalam konteks itu, apa salahnya tindakan mahasiswa itu? Apalagi flip-flop yang Perdana Menteri tunjukkan dalam isu kebebasan akademik, khususnya hak mahasiswa dan lain-lain?" persoalnya.

Beliau menyambung, "Kita kena banding dengan negara demokrasi; jangan bandingkan kita dengan Korea Utara atau Zimbabwe. Mereka yang mengugut dan lain-lain itu mungkin mereka ingat Malaysia sama dengan negara-negara itu."

Kelmarin, Adam Adli, penyelaras Legasi Mahasiswa Progresif (LMP) di Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) membuat laporan polis di Bukit Aman, mengadu bahawa dirinya menerima ugutan maut melalui perkhidmatan pesanan ringkas (sms), setelah dirinya menurunkan bendera berwajah Najib di ibu pejabat UMNO pada Sabtu lalu. Malah, sidang media siswa semalam di depan balai nyaris menyaksikan pertembungan fizikal, apabila seorang lelaki bernama Roslan Mokthar (gambar kanan), mendakwa dirinya ahli UMNO, cuba "mengajar" budak yang "kurang ajar" itu.

"Mereka kena ingat apa yang PM dan UMNO buat selama ini kepada demokrasi umumnya dan mahasiswa khususnya. Kalau kita ingat ini apa yang mahasiswa buat itu tak ada benda. Ugutan dan lain-lain itu menunjukkan betapa UMNO masih dilanda pemikiran feudal yang kolot; mereka fikir mereka saja yang betul dan berhak untuk memerintah. Orang lain kena dengar apa kata mereka," ulas Abdul Aziz Bari.

Adakah PM beradab?

Ketika diajukan soalan bahawa sesetengah menyifatkan bahawa tindakan Adam itu "biadap", Abdul Aziz Bari sebaliknya mempersoalkan, "Adakah selama ini PM dan kerajaan yang dipimpinnya beradab?"

Beliau memetik contoh, "Misalnya sikap biadab mereka kepada Agong yang mahukan himpunan BERSIH diselesaikan dengan cara baik. Najib sembur air gatal, malah hospital pun ditembaknya," sebelum beliau mengingatkan, "Dan jangan lupa sikapnya kepada mahasiswa. Kononnya nak beri kelonggaran supaya mahasiswa boleh berpolitik tapi tetap buat rayuan ke atas keputusan Mahkamah Rayuan."

Malah Abdul Aziz Bari (gambar kiri) menyimpulkan, "Jadi sebelum juak-juak PM minta orang lain beradab dan berbudi bahasa PM kena tunjuk contoh. Jangan jadi ketam yang mahu anaknya jalan betul!"

Beliau merujuk kepada kes rayuan yang dikemukakan kerajaan setelah Mahkamah Rayuan membuat penghakiman bahawa Seksyen 15 (5) (a) Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) bercanggahan dengan Perlembagaan Persekutuan. Rayuan ini dibuat tatkala kerajaan yang sama menjanjikan pindaan AUKU untuk membenarkan siswa yang berumur 21 tahun ke atas terlibat dalam parti politik.

A.Samad: Anak muda bukan bodoh

Ketika ditemuramah MerdekaReview, A.Samad Said menyanggah tuduhan bahawa tindakan Adam Adli itu biadap, sebaliknya beliau menganggap ia harus dilihat sebagai protes untuk menyatakan ketidaksenangan golongan siswa dalam isu kebebasan akademik.

Malah, Sasterawan Negara ini mengingatkan bahawa bendera yang diturunkan adalah bendera berwajah Najib, bukan bendera negara. "Sesiapa pun boleh bikin bendera wajahnya," kata A.Samad Said (gambar kanan), sempat untuk mengimbas ingatannya bagaimana seorang wartawan Utusan Melayu pernah memijak-mijak bendera Indonesia, ketika zaman konfrontasi Indonesia. Untuk beliau, tindakan memijak bendera negara yang sedang kita konfrontasi adalah tindakan yang tidak wajar.

Beliau ketika diminta mengulas kenyataan Puteri UMNO yang menyifatkan tindakan Adam sebagai "tidak matang", A. Samad Said dengan nada menyindir mencadangkan mereka mengulas isu lembu dan kondominium. Bagaimanapun, berbalik kepada isu, A. Samad Said menganggap isu ini harus diambil sebagai bayangan keresahan yang tulen di kalangan anak muda. "Anak muda kita bukan bodoh, tetapi pandai," tegasnya.

Hishamuddin Rais:

Hishamuddin Rais (ganbar kiri) pula dengan sinisnya, menyindir bahawa "matang pun tak ada gunanya kalau bodoh macam langau di buntut gajah - apa kata pemimpin semua mengangguk kepala?". Beliau memuji tindakan mahasiswa sebagai "tindakan yang radikal dan cool".

"Ini mencerminkan langkah anak muda. Inilah seharusnya menjadi contoh keberanian anak muda, bukan memakai baju batik lengan panjang," kata bekas pemimpin gerakan siswa pada zaman 1970-an ini.

Tindakan Adam Adli menurunkan bendera berwajah Najib Razak di PWTC ketika sekumpulan siswa-siswi berarak untuk menyerah memorandum kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Saifuddin Abdullah, telah mencetus kontroversi. Memorandum tersebut menuntut kebebasan akademik dan pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

Satu klip video telah dimuat naik dalam youtube, menyaksikan sekumpulan lelaki dengan bendera UMNO mengugut untuk menampar dan meludah pada muka Adam. Sementara itu, satu laman facebook ditubuhkan menuntut Adam memohon maaf kepada Perdana Menteri, disertai lebih 1,000 orang sehingga kini.

Bagaimanapun, satu laman facebook yang menyokong tindakan Adam telah menghampiri 10 ribu peminatnya, dalam masa 24 jam ditubuhkan.

*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi Bahasa Malaysia.


sumber

Tok Imam Main Angry Bird - Ustaz Azhar Idrus


Video Perhimpunan pro-Aspirasi di KPT...









 
macam aku kenal je mamak yg pakai lilitan di kepala 2...musuh tradisi kat Universiti...haha3



 
aku akan ingat muka mamat di sebelah kanan 2...seronok jga berpentas di gelangang mahasiswa




 

Mahasiswa Pro Aspirasi Pengecut Dan Hanya Berani Berselindung Di Sebalik Umno

KUALA LUMPUR, 22 Dis: Pro Mahasiswa Nasional bersedia untuk membuka lapangan debat bersama pimpinan mahasiswa Pro Aspirasi bagi mencari solusi terbaik mengenai konsep kebebasan akademik yang diinginkan oleh mahasiswa.

Pengerusinya, Mohd Taufiq Abdul berkata, hal itu diusulkan sebagai respons pihaknya terhadap tindakan mahasiswa Pro Aspirasi pimpinan Mohd Shahar Abdullah yang melancarkan demonstrasi di Kementerian Pengajian Tinggi semalam bagi membalas himpunan kebebasan akademik yang digerakkan oleh Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik pada 17 disember lalu.

“Biarpun telah beberapa kali gagal untuk mempertemukan pimpinan mahasiswa Pro Mahasiswa dan Pro Aspirasi di meja debat, namun Pro Mahasiswa Nasional merasakan inilah masanya Pro Aspirasi perlu berani menyahut cabaran untuk berdebat,” ujarnya.


Katanya, yang terkini ialah pada 9 Disember yang lalu apabila tidak ada seorang pun pimpinan Pro Aspirasi ingin tampil untuk menyahut jemputan Aksi Mahasiswa Peduli (Aksi) untuk berdepan dengan pimpinan Pro Mahasiswa.

Namun begitu, ujarnya Pro Mahasiswa mengucapkan tahniah kepada Pro Aspirasi kerana setelah sekian lama akhirnya mahasiswa Pro Aspirasi menerima demonstrasi sebagai saluran yang sah dalam sistem demokrasi Malaysia.

Menurutnya, jika sebelum ini Pro Aspirasi sering melabelkan demonstrasi sebagai tindakan tidak bertamadun, namun perkembangan hari ini menunjukkan kumpulan mahasiswa Pro Umno itu sudah semakin matang.

Oleh itu, katanya keberanian untuk turun berhimpun di hadapan KPT perlu diterjemahkan secara ilmiah di meja debat.

Tambah beliau, Pro Mahasiswa merasakan selaku mahasiswa yang matang, Pro Aspirasi perlu berani tampil ke medan hujah dengan memberi tumpuan kepada isu kebebasan akademik sebagai fokus yang perlu dicanai secara ilmiah.

Katanya, Pro Aspirasi tidak seharusnya berdiri atas sentimen simpati kepada Perdana Menteri semata-mata tanpa ada hujah yang mendokong sentimen tersebut.

Beliau berkata, bantahan Pro Aspirasi kepada Datuk Saifuddin Abdullah juga rasanya mereka lakukan tanpa pertimbangan yang jelas kerana individu yang dibantah tersebut selama ini banyak memikul beban kegagalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin dalam menangani isu autonomi universiti.

Jika ingin disenaraikan, ujarnya Tun Mahathir Mohamed, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datuk Seri Khaled Nodin merupakan pihak yang perlu bertanggungjawab dalam krisis autonomi universiti.

Namun, katanya individu-individu tersebut selesa berlindung di sebalik keterbukaan Saifuddin Abdullah.

Menurutnya lagi, Pro Aspirasi juga perlu faham sekiranya isu autonomi universiti dan kebebasan akademik diselesaikan segera, segala pertikaian yang berlaku sejak akhir-akhir ini tidak akan terjadi.

Oleh itu, ujarnya Pro Aspirasi seharusnya turut memberi fokus kepada isu autonomi universiti bagi mencari penyelesaian yang komprehensif.

“Oleh itu, Pro Mahasiswa mengulangi pelawaan untuk menjemput pimpinan Pro Aspirasi khususnya saudara Mohd Shahar Abdullah ke meja debat bagi mencari solusi yang terbaik terhadap konflik autonomi universiti yang sedang berlaku,” katanya. 

Tuesday, December 20, 2011

MAHASISWA BANGKIT TANDA AWAL BERAKHIRNYA PEMERINTAHAN NAJIB,UMNO & BN

Mahasiswa.. Sudah Bangkit!!!



Kuala Lumpur, 17 Dis : Himpunan aman Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS) yang dianjurkan mahasiswa hari ini, 17.12.11 telah berjaya melakar satu sejarah baru kepada gerakan mahasiswa.

Laungan keramat seperti ‘Student Power!’, ‘Anak muda sudah bangkit!’, ‘Mahasiswa sudah bangkit!’, ‘Mansuh AUKU’, dan ‘Tukar Kerajaan!’ telah bergema sepanjang jalan di ibu kota bermula tengahari hari ini sehingga pukul 4 petang.

Perarakan bermula di Masjid Jamek

Menurut sumber, perarakan himpunan telah dimulakan sebaik sahaja selesai solat zohor di Masjid Jamek Kuala Lumpur diketuai Pengerusi BEBAS, Muhammad Safwan Anang@Talib dan pemimpin gerakan mahasiswa lain.

Kehadiran hampir 1,000 mahasiswa dan anak muda serta beberapa wakil parti politik telah membuatkan warga kota hari ini terpegun dan sering kali membunyikan hon kereta sebagai tanda sokongan dengan aksi gempak-gempita anak muda menuntut kebebasan akademik.

Diberitakan YB Tian Chua dari Parti Keadilan Rakyat turut turun bersama mahasiswa dan anak muda berarak ke komplesk membeli-belah SOGO.

Mesej sampai kepada rakyat



Muhammad Safwan dalam ucapannya di hadapan perkarangan SOGO telah menyampaikan amanat penting yang perlu didengar seluruh rakyat Malaysia tentang perjuangan mereka.

“Saya seru ratusan rakyat yang berada di SOGO ini untuk turut bersama kami dalam menuntut kebebasan akademik yang kami bakal serahkan tuntutan memorandum ini kepada wakil pihak kerajaan dan pembangkang sebentar nanti.”, ujarnya yang turut membacakan enam tuntutan BEBAS kepada pemimpin negara.

Selain Safwan, turut menyampaikan ucapan sambil disaksikan ratusan rakyat adalah Ketua Umum Aksi Mahasiswa Peduli (AKSI), Shahimi Ariffin daripada UniSEL yang menggesa anak muda terutama mahasiswa terus menyatakan sokongan, bukan sahaja dalam himpunan hari ini.

SUHAKAM terima memorandum



Sejurus kemudian, kumpulan mahasiswa berkenaan yang terdiri daripada Solidariti Mahasiswa Malaysia, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS), AKSI, Legasi Mahasiswa Progresif UPSI, PMIUM, ISI UKM, Ma’ruf Club UIAM, Pro-Mahasiswa dan wakil-wakil mahasiswa daripada kampus timur, selatan, utara dan borneo itu terus berarak untuk menyerahkan memo kepada SUHAKAM.

Komisioner Suruhanjaya hak Asasi Manusia, Encik Sani kemudiannya turun untuk menerima memorandum yang diserahkan Muhammad Safwan sebagai tanda hak kebebasan akademik perlu diambil perhatian serius.

Manakala Encik Sani dalam kenyataannya pula menyatakan pihaknya akan mengkaji tuntutan kumpulan mahasiswa terbabit yang turut meminta pihaknya (SUHAKAM) agar membantu usaha suara mahasiswa hari ini.

Di hadapan pejabat SUHAKAM, diberitakan kumpulan mahasiswa berkenaan telah melakukan beberapa gimik yang hampir mencetuskan kemarahan seorang penunggang motosikal.

“Saya bayar road tax, jangan buat kecoh kat sini.”, ujar penunggang motosikal berkenaan yang kecewa dengan tindakan kumpulan mahasiswa yang tiba-tiba duduk di atas jalan raya.

Namun situasi berkenaan berjaya dikawal dengan baik pihak polis yang hari ini menurut wakil kumpulan mahasiswa terkejut dengan sikap ‘baik hati’ pihak polis yang mengawal sepanjang perarakan.

Tiba-tiba Safwan ubah fikiran mahu jumpa Najib

Namun, satu kejutan tiba-tiba dilakukan Pengerusi BEBAS, Muhammad Safwan yang dalam ucapan penutupnya mahu mahasiswa teruskan perarakan setelah hampir dua jam berarak dan mengadakan ‘Speaker Corner’.

Safwan dikhabarkan telah berubah fikiran kerana kecewa tiada pihak kerajaan mahu turun menerima memorandum BEBAS.

“Oleh kerana wakil kerajaan masih tidak terima memorandum ini, kita akan ke PWTC! Kita jumpa sendiri dengan Datuk Seri Najib! Setuju???”, tegasnya yang kemudian disahut dengan penuh semangat oleh mahasiswa.

Datuk Saifuddin terima memorandum



Dan sebaik sahaja mereka tiba di PWTC, secara tiba-tiba kumpulan mahasiwa terbabit diberitakan cuba dihalang sekumpulan ‘Special Branch’ dan pihak polis.

Namun hasil rundingan beberapa minit dengan wakil kerajaan, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah sudi turun untuk menerima memorandum BEBAS.

Datuk Saifuddin juga berkesempatan untuk menyampaikan pidatonya yang menyokong usaha mahasiswa menuntut kebebasan akademik.

“Tahniah mahasiswa! Saya akan bersama-sama kamu semua untuk perjuangkan isu ini.”, demikian antara ucapannya.

Diberitakan terdapat juga mahasiswa melaungkan sepatutnya Datuk Seri Najib digantikan dengan Datuk Saifuddin Abdullah sebagai Perdana Menteri Malaysia.


Bendera Najib diturunkan



Namun, selang beberapa minit kemudian, seluruh yang berada di perkarangan PWTC dikejutkan dengan satu aksi menarik mahasiswa.

Sebuah tiang bendera yang menggantung bendera Perdana Menteri, Datuk Seri Najib tiba-tiba digantikan dengan bendera ‘Academic Freedom’.

Yang menghairankan, tiada seorang pun pengawal keselamatan dan pihak polis yang berjaya mengesan tindakan beberapa mahasiswa tersebut.

Mereka kemudiannya mengarahkan bendera ‘Academic Freedom’ berkenaan diturunkan segera dan digantikan semula dengan bendera yang memaparkan wajah Datuk Seri Najib. – GZDaily

Sunday, December 18, 2011

Biadab !!! Kartun Utusan Hina Dan Perlekeh Tok Guru Nik Aziz

Kartun Utusan Malaysia yang secara jelas menghina dan memperlekeh Tok Guru Nik Aziz
UTUSAN Malaysia sekali lagi cuba mencari masalah apabila media milik UMNO ini menyiarkan kartun yang secara jelas menghina Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai orang tua yang sudah terlalu uzur tapi masih mahu bertanding dalam pilihanraya akan datang.
Penghinaan ini adalah lanjutan dari desakan sama yang dibahaskan perwakilan UMNO dalam perhimpunan mereka beberapa minggu lepas.

Menyandarkan kepada polemik semasa di dalam PAS yang memperlihatkan pertelagahan beberapa pihak dengan kumpulan yang pro Datuk Dr. Hasan Ali berhubung pencalonannya dalam pilihanraya akan datang. Utusan mengambil peluang untuk menangguk di air yang keruh dengan menghinakan Tuan Guru pula,Sedangkan apa salah Tuan Guru?
Beliau secara jelasnya tidak berpihak dalam isu ini sebaliknya mengarahkan pemimpin yang mempunyai masalah sesama mereka agar merujukan masalah tersebut kepada Pesuruhjaya Negeri masing-masing untuk mencari jalan penyelesaian.

Seperti yang telah disebut, soal pencalonan Tuan Guru dalam piliharaya datang, bukan sama sekali masalah mana-mana pihak. Ia adalah keputusan yang dibuat dan ditentukan sepenuh oleh Majlis Syura Ulama dan jawatankuasa-jawatankuasa tertentu yang ditubuhkan di dalam PAS.

Ketika ini memang kesihatan Tuan Guru sedikit terganggu, ini adalah lumrah kepada orang yang berusia 80 tahun sepertinya. Tapi itu sama sekali tidak menghalang Tuan Guru dari menjalankan tugas hakikinya sebagai Menteri Besar Kelantan dan ADUN Chempaka dalam masa yang sama.Tuan Guru masih lagi sihat dan aktif walaupun pergerakannya sedikit terbatas akibat dari keuzuran.

Penulis juga melihat apabila Utusan menggambarkan Tuan Guru seperti seorang tua bongkok, pada penulis itu adalah satu bentuk penghinaan bukan sahaja kepada Tuan Guru dan PAS, malah juga semua ulama secara keseluruhannya. Menjadi seorang ulama itu sendiri tidak ada tempoh luput melainkan maut, selagi mampu, dakwah perlu diteruskan walaupun terpaksa menongkat dagu.


Perkara inilah yang tidak mudah difahami UMNO yang terdidik dengan fahaman sekular dan nasionalis sejak dari penubuhannya lebih 60 tahun dulu. Idea dan buah fikiran seorang ulamak dan umarak dalam masa yang sama seperti Tuan Guru Nik Aziz tidak terganggu dek kemorosotan usia, melainkan dibuktikan sebaliknya.

Keadaan Tuan Guru sekarang adalah jauh berbeza daripada banyak desakan untuk bekas Perdana Menteri melepaskan jawatannya satu ketika dahulu. Tuan Guru tidak sama sekali pernah berada dalam keadaaan yang dialami Tun Mahathir dan UMNO/BN pimpinannya yang hilang sokongan majoriti besar rakyat seperti dibuktikan dalam pilihanraya 1999.

Lagipun Tuan Guru tidak pernah terbabit memfitnah sesiapa, tidak seperti Tun Mahathir pada satu ketika dulu. Jadi sekarang kita bercakap mengenai 2 keadaan yang jelas berbeza. Tidak bolehlah pencacai UMNO menyamakan keadaan dengan Mahathir dahulu dengan Tuan Guru sekarang.

Sekali lagi penulis nak ingatkan kepada UMNO dan Utusan Malaysia, Tuan Guru adalah aset PAS, keputusan untuk mencalonkan Tuan Guru adalah ditentukan oleh PAS dan PAS tidak memerlukan pihak luar untuk masuk campur dan menentukan apa yang patut dan tidak patut dibuat.UMNO sendiri ada banyak masalah yang perlu diselesaikan daripada menyibuk dalam hal rumah tangga orang lain.

Sunday, December 11, 2011

Nik Aziz bidas Umno guna istilah ‘jihad’ hadapi PRU-13

KUALA LUMPUR, 10 Dis – Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menyelar penggunaan istilah jihad oleh Umno, dalam perhimpunan agungnya minggu lalu, bagi mengajak lebih tiga juta ahlinya menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Menurut Nik Aziz (gambar), istilah jihad itu berasal daripada al-Quran dan hanya sesuai digunakan untuk tujuan menegakkan Islam. Justeru, beliau mempersoal jihad yang dimaksudkan Umno sedangkan parti itu terpalit dengan salah guna kuasa dan rasuah.


“Jihad ini istilah al-Quran. Kerana apa mereka curi perkataan jihad dan tafsir mengikut kefahaman sendiri?
“Mereka sifatkan jihad untuk mempertahankan orang Melayu. Islam bukan untuk orang Melayu, bukan untuk Arab, bukan untuk Cina tapi untuk manusia,” katanya dipetik Harakahdaily.

Ketika berucap merasmikan secara serentak Persidangan Tahunan Puteri, Pemuda dan Wanita Umno minggu lalu, Timbalan Presidennya Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa ahli-ahli Umno berjihad untuk mempertahankan kuasa orang Melayu dengan mengekalkan kemenangan dalam pilihan raya umum ke-13 yang menurunya merupakan “ibu segala pilihan raya.”

Susulan tsunami politik tiga tahun lalu, Muhyididn menegaskan, pilihan raya umum ke-13 akan menentukan jatuh bangun umat Melayu dan kelangsungan mereka.

“Sesungguhnya, kita sedang berada dalam satu situasi yang amat kritikal. Pilihan raya umum ke-13 adalah ibu segala pilihan raya yang akan menentukan jatuh bangun umat Melayu. Apakah kuasa politik kekal berada di tangan kita? Atau akan terlepas ke tangan orang lain?” kata beliau.

Malah dalam ucapannya, sambil menyifatkan PAS berhadapan dengan pilihan raya “setiap hari”, Nik Aziz ibaratkan Umno sebagai bas ekspres yang singgah di tengah jalan untuk makan buah-buahan tetapi tidak sampai ke destinasi disasarkan.

“Umno atau golongan sekular kalau kita andaikan, seperti bas ekspres dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur. Tapi berhenti di Gua Musang, terliur tengok buah-buahan banyak, maka berhenti di situ sahaja, tak sampai ke Kuala Lumpur,” kata beliau menyampaikan ucaptama pada Ijtimak Tarbawi Pilihan Raya di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad dekat sini, hari ini.

“Samalah dengan Umno, nak ke syurga tapi tersekat separuh jalan kerana terpedaya dengan segala pembangunan dan kekayaan di dunia,” kata beliau yang juga Menteri Besar Kelantan. Sehubungan itu, Nik Aziz mengingatkan ahli agar memanfaatkan sistem pilihan raya yang ada untuk memenangkan PAS agar dapat berjihad menegakkan Islam.

Ini kerana menurut Nik Aziz, tanpa kuasa amat sukar untuk PAS membanteras segala kemungkaran di muka bumi, khususnya yang dilakukan orang Islam sendiri. “Tanpa kuasa, kita boleh menyatakan haramnya judi, arak, hiburan melampau batas dan sebagainya, namun ia hanya akan terbatas di mimbar masjid dan helaian kitab sahaja tanpa ditegakkan dalan sistem pemerintahan,” katanya lagi.

Nik Aziz juga berkata perjuangan PAS bukan semata-mata menentang Umno BN, tetapi yang lebih utama menentang ajaran sekular yang didukung parti itu. Katanya, akibat memperjuangkan sekular, orang Umno tidak diingatkan mengenai kewajipan melawan hawa nafsu dan menolak pujuk rayu syaitan.

“Perjuangan PAS bukan perjuangan menentang Umno semata-mata tapi yang lebih besar mengajar manusia mengikat hawa nafsu.

“Pilihan raya bukan hanya lima tahun sekali, tapi orang Islam melakukan pilihan raya setiap hari, sepanjang masa.

“Umno tidak pernah didengarkan oleh pemimpin mereka untuk menjauhkan diri dari syaitan,” kata beliau lagi.

themalaysianinsider/-

Wednesday, December 7, 2011

ABS ON Vs ABS OFF


SKR: pastikan Auto Brake System berfungsi bagi memastikan keselamatan terjamin...tpi skrang ni UMNO dah x selamat...lu fikirlah sendiri!!

Tuesday, December 6, 2011

Wacana Heavyweight di Kelantan


SKR: Pastikan rakyat2 kelantan tidak melepaskan peluang ni...bertuah betul rakyat2 kelantan penuh dengan wacana ilmu..

Monday, December 5, 2011

Nazmi Faiz dan Messi punya rezeki


Bismillahirrahmanirrahim...

Messi : boh kito 2.. guano loni? Famous nampok

Nazmi : Alhamdulillah. Mantain jambu lagi. Mung ramai peminat sekarang ni dowh..

Messi : biasolah lah 2 boh.. kito ke pemain bola yang hebat..

Nazmi : Tu lah . Tak sia2 aku tak ambil SPM tahun ni. Berballoi baloiiii...

Messi : Dahsyat molek mung. Memang rezeki mung kat bola sepak ni weh. Aku dulu pun sakit. Tapi dah rezeki kawe. kawe layan je...

Nazmi :Jolo2. Mung tengok ko Alex Yong tu. Dulu main race sekarang ni main sukan luncur pulok. Tapi rezeki dia bleh emas sukan SEA baru2 ni.

Messi : jolo tu. Kita tak boleh expect rezeki hok mana tuhan Allah 2 nak bagi kito. Isteri solehah pun rezeki jugak ke??haha

Nazmi : Yeahhh...tepat2. Ni buat kawe rasa nak ngorak peserta Ustazah Pilihan n Solehah ni.haha

Messi : Sudah la mung Nazmi. Umur baru setahun jagung. kecek banyak pulak..

Nazmi : Biasolah kawe ke orang famous..haha.. bereh lah. Aku nak gi training ni... berambus dulu... Assalamualaikum..

Messi  : Ok2. Takdehal. Waalaikumsalam..

-----------end-----------

Di atas ni sedikit situasi yang dicipta hasil daripada imiginasi merapu aku. Haha. Intipatinya adalah rezeki dari Allah swt. Kita tidak mampu menjangka apa bentuk rezeki yang telah dirancang oleh Allah swt kepada kita selaku hambanya.

Ingin aku bawakan kisah makcik yang diceritakan oleh Ustaz Pahrol dalam majalah Solusi. Kisah makcik yang bekerja dengan bagus dan jujur. Namun beliau tidak dapat naik pangkat dan gaji. Mungkin kerana sifatnya yang bukan membodek dan melobi. Kelihatan seperti rezekinya tak berapa bagus di syarikat tersebut kan? tapi hakikatnya setelah Ustaz Pahrol bersembang dengan beliau rupa2nya beliau mempunyai anak yang semuanya berjaya dan hidup senang. Itu lah berkat kerjanya yang jujur. Allah tidak membalasnya dengan wang gaji saban bulan. Namun Allah membalasnya dengan anak2 yang berjaya yang bermanfaat hingga ke akhir hayat malah di alam sana kelak.

Kisah lain pula adalah kisah parent aku sendiri. Bila difikir kembali bagaimana abah dan mak aku mampu membesarkan kami yang 12 orang ni. Baru semalam aku bersembang dengan mak aku perihal kesusahan untuk membesarkan anak. Dalam satu masa ada 6@7 orang yang bersekolah sekaligus. Tapi rezeki Allah itu tetap tertulis untuk setiap manusia. Ada sahaja ruang dan lubang untuk mendapatkan wang untuk membesarkan anak2. Walaupun tidak mampu bermewah2. Abah pernah menceritakan yang dia hampir ingin menjual kereta hanya kerana untuk membesarkan anak nya tapi Allah maha pemurah. Ketika itu ada rezeki lebih. Tiba2 ada orang nak antar ikan haruan kat abah aku. Di pun jual kat Pasar parit. Alhamdulillah Ikan haruan yang di ambil setiap hari habis terjual...

Masuk sedikit kisah di G&P. Pendapatan di G&P tidak menentu. Ianya bergantung kepada projek kita yang kita handle. Dekat atau jauh itu memainkan peranan.Sudah banyak projek outstation yang aku terlepas sebab aku lebih ditumpukan untuk menyelesaikan projek mapping. Projek mampping ni tak berapa masyuk dari sudut elaunnya. Mapping 3 4 hari kena stay ofis 2 minggu lebih. Tapi takpe. Rezeki ada dimana2. Masih ingat lagi tentang Tafsir Mubin yang aku jual beberapa bulan lalu? Ketika bulan tersebutlah aku tak berapa ada site. Duk memerap kat ofis je memboringkan diri. Tapi alhamdulillah. Tak semestinya  duit gaji tu je rezeki aku. tafsir Mubin yang di ambil habis terjual. Pokok pangkalnya kita perlu yakin rezeki itu datang dari Allah swt.

Kini sila merenung diri sendiri, adakah kita cukup rasa bersyukur dengan rezeki yang Allah berikan kepada kita? Mungkin kita akan merasakan rugi di satu temoat. Tapi kebiasaannya kita tidak memandang banyak tempat yang kita sedang mengalami keuntungan dek kerana Pemurahnya pencipta kita itu. Pokok pangkalnya adalah bersyukur dan meyakini bahawa itu yang terbaik untuk kita...

Wallahualam..

Melihat Calon Isteri Yang Ingin Dikahwini




Disunatkan bagi seorang lelaki yang hendak melamar melihat wanita yang ingin dilamarnya, demikian juga sebaliknya jika keduanya tidak pernah melihat sebelumnya. Kerana pengecaman akan menenangkan hati kedua pihak, dimana mereka akan melihat bahawa pada masing-masing daripada keduanya terdapat perkara yang menarik untuk dikahwini dan membina mahligai kehidupan rumahtangga bagi selama-lamanya.

Berkenaan dengan perkara itu, telah diriwayatkan oleh Mughirah bin Syu'bah, dia bercerita : "Aku pernah melamar seorang wanita, lalu Rasulullah SAW bertanya : ”Apakah engkau telah melihatnya? Tidak,” jawabku. Maka Rasulullah SAW bersabda : 'Lihatlah dia, kerana yang demikian itu akan mengekalkan kasih sayang di antara kamu berdua." (Riwayat oleh Tirmizi dan Nasa'i)

Daripada Jabir, dia bercerita, Rasulullah SAW bersabda :
"Jika salah seorang di antara kamu melamar seorang wanita, sekiranya dia dapat melihat sesuatu daripadanya yang mampu menambah keinginan untuk menikahinya, maka hendaklah dia melihatnya."

Jabir menceritakan :
"Saya melamar seorang wanita, lalu secara sembunyi-sembunyi melihatnya sehingga saya melihat sesuatu yang mendorongku untuk mengahwininya, dan kemudian saya pun mengahwininya." (Riwayat Ahmad dan Abu Daud)

Demikianlah pendapat jumhur ulama. Namun masih terdapat perbezaan pendapat mengenai bahagian yang boleh dilihat dari wanita yang dilamar. Jumhur ulama berpendapat bahawa seorang pelamar dibolehkan melihat wajahnya dan kedua tapak tangannya saja, kerana bahagian-bahagian tersebut bukan termasuk aurat. Sedangkan al-Auza'i berpendapat, bahawa dia boleh melihat bahagian-bahagian daging. Manakala Daud az-Zahiri mengemukakan : "Dibolehkan melihat seluruh bahagian tubuh wanita tersebut." Yang terakhir ini jelas ditolak kerana bertentangan dengan sebuah ayat dalam surah An-Nur.

Diperbolehkan pula melihat wanita yang dilamarnya itu baik dengan izinnya mahupun tidak. Imam Malik mengemukakan Seorang yang melamar wanita tidak boleh melihatnya kecuali dengan seizinnya. Namun hadis Jabir di atas menolak pendapat tersebut.

Bagi wanita yang dilamar juga mempunyai hak yang sama, iaitu melihat lelaki yang hendak mengahwininya. Umar pernah berkata : "Janganlah kamu menikahkan anak perempuan kamu dengan lelaki yang berperangai jahat, kerana dia akan menarik hati mereka melalui apa yang akan menjadikan dirinya tertarik kepada mereka."

Berkenaan dengan perkara tersebut, pandangan penulis di dalam buku ini pada zaman sekarang ini tidak ada larangan bagi orang yang melamar untuk duduk di suatu tempat dalam batas tertentu dengan wanita yang hendak dilamarnya, supaya mereka saling melihat dan mengenal, dengan disertai oleh beberapa orang keluarga mereka. Hendaklah wanita itu mengenakan pakaian yang disyariatkan, iaitu tidak terlihat daripadanya kecuali wajah dan kedua tapak tangan.

Yang dimaksud dengan duduk-duduk di sini adalah untuk mengenali sahsiah dan beberapa pandangannya, akhlak dan gaya bahasanya, dan lain-lain dari tuntutan zaman. Duduk berkumpul dalam pertemuan seperti itu tidak perlu dilakukan berkali-kali, kerana si pelamar wanita tersebut masih dianggap bukan mahram. Seringkali, si pelamar meminta pertemuan berkali-kali, dan itu jelas sebagai bentuk pemuasan nafsu semata-mata dan menikmati perkara-perkara yang tidak dihalalkan baginya.

Dalam kitabnya, al-Mughni, Ibnu Qudamah membahas panjang lebar mengenai perkara ini. Di sini, penulis bermaksud untuk menukilnya bagi para pembaca sekalian untuk menambah khazanah pengetahuan. Ibnu Qudamah mengemukakan, kami tidak mengetahui adanya perbezaan pendapat di kalangan para ulama yang membolehkan lelaki melihat wanita yang akan dikahwininya. Jabir telah menceritakan Rasulullah SAW bersabda :
"Jika salah seorang di antara kamu melamar seorang wanita, sekiranya dia dapat melihat sesuatu darinya yang mampu menambah keinginan untuk mengahwininya, maka hendaklah dia melihatnya."

Jabir menceritakan lagi : "Lalu aku melamar seorang wanita dan secara sembunyi-sembunyi melihatnya, sehingga aku melihat sesuatu yang mendorongku untuk mengahwininya, kemudian aku pun melamarnya."

Mengenai perkara tersebut telah banyak hadis yang mengangkatnya. Kerana pernikahan itu merupakan akad yang mengesahkan bahawa mereka sudah bergelar suami isteri yang sah. maka suami berhak untuk melihat isterinya walaupun bahagian yang dilihatnya sebelum ini adalah haram.

Diperbolehkan bagi si pelamar untuk melihat wanita yang dilamarnya, baik dengan izinnya mahupun tidak, kerana Rasulullah SAW telah memerintahkan perkara itu secara amnya. Dalam hadis Jabir disebutkan, "Aku secara sembunyi-sembunyi melihatnya." Sedangkan dalam hadis Syu'bah disebutkan : bahawa dia meminta izin terlebih dahulu kepada kedua ibu bapanya untuk melihat wanita yang akan dikahwininya, namun keduanya menolak memberikan izin, namun wanita itu sendiri yang mengizinkannya.

Namun tidak diperbolehkan baginya untuk ber-khulwah (berdua-duaan) dengan wanita yang dilamarnya, kerana dia masih bertaraf ajnabi (bukan mahram). Berkenaan dengan perkara tersebut Rasulullah SAW bersabda :
"Tidaklah seorang lelaki berkhulwah dengan seorang wanita melainkan ketiganya adalah syaitan." (Riwayat At-Tirmizi)

Tidak diperbolehkan baginya melihat wanita yang hendak dikahwininya dengan perasaan nafsu birahi.

Dalam riwayat Sahih, Imam Ahmad mengatakan, "Diperbolehkan baginya melihat bahagian wajah dengan tidak disertai nafsu birahi. Selain itu, dia juga boleh melihatnya berkali-kali dan memperhatikan kebaikan yang ada padanya, kerana tujuan tidak akan tercapai kecuali dengan cara seperti itu."

Tidak ada perbezaan pendapat di antara para ulama mengenai melihat bahagian wajah ini. Yang demikian itu kerana wajah bukan termasuk aurat, sekali gus sebagai tempat bersatunya kebaikan dan menjadi tumpuan perhatian. Namun begitu, tidak dibolehkan baginya melihat apa yang tidak biasa nampak darinya.

Diceritakan daripada al-Auza'i, bahawa seorang lelaki dibolehkan melihat bahagian daging. Sedangkan dari Daud, dia berpendapat dibolehkan melihat seluruh bahagian tubuhnya. Ramai ulamak yang menolak pendapat Daud kerana ia bertentangan dengan Firman Allah SWT :
"Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak darinya." (An-Nur: 31)

Diriwayatkan oleh Ibnu Abbas, dia mengatakan : "Wajah dan tapak tangan saja. Kerana melihat kepada wanita itu diharamkan, dan dibolehkan dengan sebab suatu keperluan, sehingga penglihatan itu dikhususkan pada bahagian-bahagian yang diperlukan saja, seperti yang telah kami nyatakan di atas.

Sedangkan mengenai bahagian-bahagian yang biasa nampak selain wajah, misalnya dua tapak tangan dan kaki serta yang seumpamanya yang biasa nampak pada wanita di rumahnya, maka terdapat dua pendapat :
Pertama, tidak diperbolehkan melihatnya, kerana perkara itu merupakan aurat. Bahagian-bahagian tersebut tidak boleh dilihat sebagaimana bahagian-bahagian yang tidak nampak. Abdullah bin Mas'ud pernah meriwayatkan, bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda, "Wanita itu adalah aurat."

Kerana yang diperlukan adalah melihat wajah dan bahagian-bahagian lainnya tetap haram untuk dilihat.
Kedua, dibolehkan baginya melihat bahagian-bahagian tersebut. Imam Ahmad mengatakan, "Dibolehkan untuk melihat bahagian-bahagian yang diperlukan untuk tujuan perkahwinan seperti tangan, badan dan lain-lain."

Abu Bakar, seorang pengikut mazhab Hanbali, mengatakan, "Pada saat melamar, dibolehkan baginya melihat bahagian-bahagian yang sudah biasa terlihat ketika bekerja, seperti: kepala, leher, lengan dan bahagian bawah kedua betis."

Sedangkan Imam Syafi'i mengemukakan, "Dia hanya dibolehkan melihat wajah dan kedua tapak tangan saja."

Dibolehkannya melihat bahagian-bahagian yang biasa terlihat, ini berdasarkan ketika Nabi memberikan izin kepada kaum lelaki melihat wanita yang dilamarnya tanpa sepengetahuan dirinya (wanita yang dilamar), baginda mengetahui bahawa baginda memberi izin untuk melihat kepada apa yang biasa terlihat. Kerana tidak mungkin melihat bahagian wajah saja dengan adanya bahagian lain yang nampak. Dan kerana bahagian tersebut biasa terlihat, misalnya bahagian wajah sehingga perkara itu diperbolehkan untuk dilihat. Selain itu, kerana dia adalah seorang wanita yang boleh dilihat menurut ketentuan syarak, maka dibolehkan sebahagian dari tubuhnya untuk dilihat, sebagaimana wanita yang mahram. Sa'id telah meriwayatkan dari Sufyan, dari Amr bin Dinar, dari Abu Ja'far, dia bercerita, Umar bin Khatab pernah melamar anak perempuan Ali. Kemudian Ali berkata, "Akan kami kirim utusan untuk membawanya kepadamu sehingga engkau dapat melihatnya dan meredhainya." Lalu tersingkap bahagian kedua betisnya. sehingga puterinya itu berkata, "Kalau bukan kerana engkau seorang amirul mukminin, nescaya aku akan memukul kedua matamu." Demikian yang diriwayatkan oleh Abdurrazaq dan Sa'id bin Mansur.

sumber: Ustaz Nor Amin

Friday, December 2, 2011

Artis ini dicerca kerana dekati Islam



Saya petik:

[HM] KOTA BHARU: Digelar ‘ustazah jadi-jadian’ antara cercaan terbaru diterima pelakon berdarah kacukan Melayu-Scotland, Catriona Noorhayati Ross Bahrin Ross atau lebih dikenali sebagai Catriona Ross, 31, selepas dia memakai tudung dan banyak terbabit memberi ceramah serta motivasi berkaitan perubahan dirinya.

Catriona yang terkenal dengan drama Mek Salmah Dari Scotland berkata, dia juga dipinggirkan rakan rapat yang terus menghilangkan diri selepas dia lebih cenderung melakukan pelbagai aktiviti berkaitan Islam.

“Sudah menjadi lumrah, apabila kita berubah, akan ada yang mencerca. Ada yang menggelar saya ‘ustazah jadi-jadian’ dan ia datang daripada mereka yang dalam industri seni sendiri.

“Rakan rapat yang dulu sentiasa bersama juga hilang entah ke mana. Ada juga menuduh saya masuk politik,” katanya yang ditemui selepas menjadi panel Program Bual Bicara Hijrah - Antara Usaha atau Hidayah Sempena Majlis Budaya Ilmu Perdana Sempena Maal Hijrah 1433H/2011 di Universiti Malaysia Kelantan (UMK), di sini, semalam.

Program itu turut disertai Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Bahasa dan Pembangunan Insaniah UMK, Dr Aminurrasyid Yatiban dan Dr Noorhisham Md Nawi.

P/s: Bersabar dengan cercaan manusia asalkan anda tidak dicerca/dimurkai oleh Allah...Dunia akhir zaman ini, kebanyakan manusia semakin jauh dan terpesong dari agama...

Perutusan Hijratur-Rasul Sempena Tahun 1433 Hijrah


“Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala
hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
(
Surah al-Nisa’ ayat 100)
 
Alhamdulillah, setinggi-tinggi pujian dan kesyukuran kita panjatkan ke hadrat Allah SWT kerana taufik dan inayahNya, kita masih diberikan peluang untuk terus hidup melangkah ke tahun baru 1433 Hijrah pada saat ini. Semoga dengan pertambahan umur yang dikurniakan oleh Allah SWT ini memberikan kita ruang untuk terus menambahkan ibadat dan memperkasakan perjuangan untuk menegakkan kalimah Allah SWT.

Sesungguhnya, menyambut ulang tahun Hijratur-Rasul ini bukanlah satu perayaan suka-suka. Ia bukanlah satu sambutan tahunan semata-mata tanpa sebarang sebab dan juga akan berlalu begitu sahaja untuk menunggu sambutan pada tahun hadapan. Sambutan Hijratur-Rasul ini sebagai menghayati makna dan pengertian peristiwa Hijrah Nabi Muhammad SAW dan para muhajirin dari Kota Makkah ke Kota Madinah yang kemudiannya dikira sebagai tahun pertama Hijrah. 
 
Hakikatnya, Hijrah Rasulullah s.a.w tidak berlaku pada awal tahun dan tidak berlaku pada bulan Muharram. Sebaliknya, Rasulullah s.a.w mula keluar dari kota Mekkah pada akhir bulan Safar, bulan yang kedua dalam kalendar Islam. 
 
Baginda keluar dari Mekkah bersama-sama dengan sahabat baginda yang paling setia Saidina Abu Bakar As-Siddiq r.a setelah mendapat perintah dari Allah s.w.t agar bersama-sama dengan umat Islam di kota Madinah. Rasulullah s.a.w tiba di kota Madinah dan mula menetap di sana pada hari Jumaat, 12 Rabiul Awal.
 
Sekalipun hijrah tidak berlaku di bulan Muharram, namun detik peristiwa tersebut ia dipilih sebagai tahun yang pertama dalam kalendar Islam sewaktu proses penetapan calendar Islam pada zaman Saidina Umar bin al-Khattab RA.
Kenapakah Saidina Umar bin Al-Khattab dan para sahabat pada masa itu tidak memilih peristiwa lain seperti peristiwa kelahiran Rasulullah SAW, peristiwa pembukaan Kota Makkah atau Haji Wada’? Jawabnya ialah kerana peristiwa hijrah itulah yang mencetuskan fenomena dan momentum terbesar di dalam sejarah perjuangan Rasulullah SAW. Momentum tersebut ialah pembentukan sebuah negara Islam yang pertama dan perpindahan era dakwah secara rahsia kepada era dakwah secara bernegara.
 
Pembentukan negara itulah yang menjadi matlamat kepada penghijrahan Rasulullah SAW ke Madinah. Jika tidak kerana membentuk negara, tidak perlu lagi berlakunya hijrah Rasulullah SAW. Oleh yang demikian, amatlah salah sama sekali tanggapan yang menyatakan bahawa bernegara merupakan satu perkara yang tidak wujud di dalam Islam, apatah lagi menidakkan kewujudan syariat Islam dalam aspek bernegara. 
 
Sebagaimana umat Islam diwajibkan untuk mengerjakan solat lima kali sehari, berpuasa selama sebulan dalam satu tahun dan mengerjakan haji sekali sepanjang hidup, demikianlah juga diperintahkan agar bernegara dan melaksanakan undang-undang menurut syariat yang telah ditetapkan oleh Allah SWT.
Kita tidak rela jika pembangunan fizikal pesat berlaku namun dalam masa yang sama kita menyaksikan runtuhnya nilai-nilai agama dan jauhnya manusia daripada Allah SWT. Alangkah ruginya hidup manusia jika hanya mendapat kemegahan, kemewahan dan kekayaan di dunia semata-mata namun di akhirat dilemparkan Allah SWT ke tempat yang buruk iaitu neraka hanya kerana enggan tunduk patuh kepada Allah SWT. 
 
Justeru, PAS mendidik rakyat agar kenal batasan iman dan kufur, batasan syurga dan neraka serta batasan pahala dan dosa, agar tidak berlaku penolakan terhadap mana-mana perintah Allah SWT. Ini kerana iman sifatnya ialah syumul. Menolak satu cabang iman bererti menolak keseluruhan iman itu sendiri.
 
Dari aspek yang lain, hijrah juga mengajar umat Islam agar berstrategi dalam apa jua langkah dan gerak kerja. Bagaimana kita melihat Rasulullah SAW mengatur strategi yang cukup teratur di dalam berhijrah, demikianlah juga wajib untuk kita mengatur strategi dan mempunyai perancangan yang tersusun di dalam memastikan gerak kerja yang dilakukan berkesan dan berjaya. 
 
Strategi Rasulullah SAW dapat dilihat apabila baginda datang ke rumah Saidina Abu Bakr as-Siddiq pada waktu siang hari iaitu waktu yang tidak akan dijangka dipilih untuk keluar dari Mekah. Baginda juga mengupah Abdullah bin Uraiqit yang masih musyrik menunjukkan jalan dan ini mengajar bagaimana harusnya bekerjasama dengan non-muslim dalam urusan yang boleh mendatangkan faedah kepada Islam. Baginda juga memilih untuk berlindung di dalam Gua Thur yang bukannya terletak di pertengahan jalan menuju ke Madinah dengan tujuan untuk mengelirukan kaum musyrikin. 
 
Nyata sekali semua strategi yang diatur oleh baginda Rasulullah SAW ini berjaya mengeluarkan baginda dari kota Makkah dan menuju ke Madinah dengan selamat. Justeru, apabila kita menyambut peristiwa Hijratur Rasul pada hari ini, kita sebenarnya menyambut peristiwa fatonah atau kecerdikan baginda.
 
Pada zaman kita hari ini, pengurusan hidup hendaklah bersendikan fatonah yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Fatonah ini pula hendaklah disertakan dengan amanah. Fatonah tanpa amanah akan melahirkan generasi yang punah iaitu generasi yang cerdik tetapi jauh dari Allah SWT. Hari ini, kita melihat setiap hari didedahkan pelbagai skandal dalam pengurusan wang samada di peringkat pemimpin maupun di peringkat pegawai. Laporan demi laporan audit yang dibentangkan menyaksikan pelbagai ketirisan yang berlaku sehingga mengakibatkan kerugian puluhan juta ringgit wang rakyat. 
 
Ketirisan ini jika diselamatkan nyata sekali dapat memberikan manfaat yang lebih besar kepada rakyat jelata. Kenapakah perkara ini boleh berlaku sedangkan kita mempunyai pelbagai undang-undang pencegahan rasuah dan penyelewengan?
Tidak lain melainkan hanyalah kerana manusia tidak mampu dikawal oleh undang-undang manusia. Yang mampu memagari manusia dari melakukan perbuatan khianat hanyalah taqwanya kepada Allah SWT. Inilah misi PAS di dalam gerak kerja politik. Kita berjuang melalui pilihanraya untuk mendapatkan kuasa dan untuk membangunkan roh dan jiwa rakyat agar sentiasa bertaqwa kepada Allah SWT. 
 
Di Kelantan, kita menguatkuasakan larangan pembukaan premis judi, larangan penjualan arak secara terbuka, memindahkan wang kerajaan ke perbankan Islam serta memperbanyakkan skim-skim kebajikan seperti takaful kifalah, skim armalah, skim al-it’am dan sebagainya semuanya bertujuan untuk memberikan kebaikan kepada rakyat dari sudut duniawi dan ukhrawi.
 
Hijrah juga mengajar kita menjadi optimis dalam perjuangan. Lihatlah bagaimana Rasulullah SAW menjanjikan kepada Suraqah bin Malik untuk dipakaikan dengan alat kebesaran raja Parsi sedangkan baginda sedang di dalam perjalanan menuju ke Madinah. Janji tersebut nyata sekali menjadi kenyataan selepas kewafatan baginda iaitu pada saat kejatuhan kerajaan Parsi pada zaman pemerintahan Saidina Umar bin al-Khattab RA. 
 
Oleh yang demikian, pada saat dunia kelam pekat diselubungi gelap sekular, yakinlah, jahiliyyah pasti akan tumbang, dan Islam pasti akan tertegak juga di bumi Allah SWT ini. Insya-Allah, fajar semakin menyinsing. Malam pasti berakhir. Kebangkitan yang berlaku di seluruh dunia lambat laun akan tiba juga di negara kita yang tercinta. Semoga keamanan terus dikekalkan dan semoga Islam dapat didaulatkan. Selamat berhijrah dan selamat berubah. 
 
Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat,Al-Mursyidul Am
Parti Islam Se-Malaysia (PAS)

Tuesday, November 29, 2011

KALAU RASA-RASA NAK INSAFKAN DIRI BACALAH CERITA INI.

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi.. jeng!jeng!jeng! .. bunyi.... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.

Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.

Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni... habislah jadi mangsa buaya .

Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu.

Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata.

Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah

Kalau semua nak tahu ...

Si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah.

2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.

Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita..

Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu.

Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia.

Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu.

Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah. ..Sama2 lah kita muhasabah diri msing2 sblum trlambat..

SUMBER

RUMAH PRESIDEN SEBUAH PARTI POLITIK MEMANG MACAM NI KER?

http://4.bp.blogspot.com/-Al1l2zL9GsA/TtLkKvR1i6I/AAAAAAAALPw/TLIYDEZpT9k/s320/rumah+presiden+PAS.JPG


SKR: Itulah rumah Presiden PAS TGAH. Tak payah bandingkan dengan rumah Presiden UMNO bandingkan dengan Ketua Bahagian UMNO dah cukup untuk kita mengetahui mana satu pemimpin yang zuhud.

Monday, November 28, 2011

Cari Kerja Lain..Haha3

SKR: apa lagi nilah peluang utk menunjukan kebangkitan mahasiswa dalam dominasi isu...

Sunday, November 27, 2011

Biar Betul Kerana Minta POLIGAMI, Wanita Ini Bunuh dan Cincang Tubuh Suaminya Sebelum Masak.

Zainab Bibi bersama sepupu lelakinya (kiri) setelah ditahan

SHAH FAISAL - Pihak Polis Pakistan telah menahan seorang wanita yang membunuh suaminya sendiri. Wanita tersebut turut merancang untuk memasak potongan tubuh dari suaminya itu.

Zainab Bibi telah ditahan di Shah Faisal, wilayah yang terletak di salah satu kota besar di Pakistan, Karachi, kerana ingin memasak daging suaminya sendiri. Pihak Polis juga menemukan potongan bahagian tubuh suami Zainab yang ditempatkan di dalam periuk.

"Zainab dan sepupu lelakinya telah membunuh Ahmed Abbas (suami Zainab), dan mencincang anggota tubuhnya. Setelah itu, mereka akan memasak daging suaminya," menurut Ketua Polis Shah Faisal, Nadeem Baig, seperti dilaporkan AFP, Jumaat (25/11/2011).




(Atas dari kiri) Gambar-gambar dari stesen TV tempatan menunjukkan periuk-periuk yang sudah siap berisi daging dari tubuh suaminya sedia untuk dimasak. Dan kanan sekali adalah gambar pakaian suaminya yang berlumuran darah ditemui dalam sebuah bekas baju. (Bawah) Gambar menunjukkan bekas baju dan periuk yang berisi daging suaminya di dalam sebuah ambulan sedia untuk disiasat.

Zainab ditangkap setelah jirannya melaporkan perbuatannya kepada pihak polis. Stesen televisyen tempatan juga menunjukkan potongan tubuh Ahmed yang ditempatkan di dalam periuk.

"Ada dua faktor yang menyebabkan Zainab merancang untuk memasak daging suaminya sendiri. Pertama kerana Zainab ingin menghapuskankan barang bukti, dan yang kedua adalah kerana emosi Zainab yang meledak-ledak. Zainab tentu tersinggung dan amat marah ketika Ahmed menyatakan niat untuk berkahwin lagi dengan wanita lain," tambahnya.

Perundangan di Pakistan membenarkan setiap suami untuk berpoligami, namun untuk berpoligami, lelaki perlu meminta izin daripada isterinya terlebih dahulu.

SKR: Poligami itu halal, membunuh itu haram...Renung-renungkan wahai wanita....

sumber: pulak dah
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Pakatan Rakyat 2

Popular Posts

Mutiara Kata

"...... makanan semanis dan selazat ini bukan dibuat daripada wang ayah dan ibumu. Kenyangkan perut rakyatmu dengan makanan ini sebelum engkau mengenyangkan perutmu"

Khalifah Umar bin Khatab

Alexa Internet

There was an error in this gadget

Blog Archive